Hoofdmenu

Roerdomp??

Gestart door Matthias_Koster, december 21, 2010, 21:28:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthias_Koster

Beste mensen,

Ik heb een geluidopname die ik niet goed thuis kan brengen. Eerst dacht ik aan een korte roep van een vos. Nadat ik waarneming op het forum bij de zoogdieren had geplaatst, kreeg ik de reactie dat het nog het meeste op een roerdomp leek. Toch ben ik zelf hier niet zeker van, aangezien de contactroep van de roerdomp volgens mij zwaarder klinkt dan deze roep. Zou iemand mij kunnen vertellen wat het precies is. Wie weet het?

http://waarneming.nl/waarneming/view/51387059

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

ArjenDrost †

Het enige wat ik erin hoor is een Zwarte Kraai eigenlijk.... Maar ik denk dat ik niet hoor wat ik moet horen...

Matthias_Koster

Citaat van: ArjenDrost op december 21, 2010, 21:30:16 PM
Het enige wat ik erin hoor is een Zwarte Kraai eigenlijk.... Maar ik denk dat ik niet hoor wat ik moet horen...

Er is maar 1 geluid er in te horen, denk dat we wel over hetzelfde geluid praten Arjen. Zou ik me dan zo verkijken op een zeer makkelijke soort qua geluid? 'T heeft er wel wat van weg. In ieder geval is het geen roerdomp, dat weet ik gewoon zeker.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Marina

ik hoor er ieg geen kraai in
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

GertJ

Groet Gert Jager

JandJ

inderdaad geen roerdomp. als iemand een roerdomp hoort, zeggen ze weleens: ik hoor een roerdomp hoempen. dat zegt als iets over het geluid.
blauwe reiger ook niet. die lijkt nog meer op een zwarte kraai, qua geluid. dat is meer een rauw 'rha'

het geluid heeft misschien wat weg van een waterral ???
waar kwam het geluid vandaan? uit riet, hoog uit een elektriciteitsmast ;D , of.....
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Oenanthe

De roerdomp heeft nog andere geluiden dan enkel de misthoorn hoemp. De contactroep doet mij altijd denken aan een zilvermeeuw en is te beluisteren op

http://www.ornitofaunistika.com/lvp/balsis/botste_migr.sauciens_2005-10-13_1924_pape_a.celmins.mp3
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik ben niet overtuigd van Roerdomp. Het geluid van Matthias klinkt hoger.
Herman van der Meer

Oenanthe

Ik hoor er ook helemaal geen roerdomp in maar wat het wel is?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Matthias_Koster

Citaat van: jandj op december 21, 2010, 22:33:34 PM
waar kwam het geluid vandaan? uit riet, hoog uit een elektriciteitsmast ;D , of.....

geluid is uit een hoogveengebiedje, waar jammer genoeg plekgewijs veel pitrus en pijpestro staat. Het geluid kwam hier vandaan of van het open  ondiepe water wat er aangelegen is. Heb de vogel hierdoor niet gezien plús dat het behoorlijk aan het schemeren was. Meestal kan ik de geluiden best snel en redelijk goed determineren, maar deze keer dus totaal niet. Het heeft veel weg van een zwarte kraai, daar ben ik het mee eens, maar dit kliknt toch net iets anders, een wat lichter geluid. Op het moment van de opname vlogen er ook geen kraaien over of aanwezig.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Matthias_Koster

Heb net even de onbewerkte opname beluisterd. Een zwarte kraai sluit ik uit, omdat deze roep die te horen is in de opname meerdere keren identiek in de geluidsopname voorkomt (opname duurt bijna 3 minuten) en dus niet de wat langere roep van een zwarte kraai. Misschien handig om te weten de vogels die hier de nacht wilden doorbrengen werden allen zeer onrustig.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

Bij dat soort geluiden is het toch wel goed om meer dan een enkel roep te laten horen omdat de interval kenmerkend kan zijn. Het is ook wat gemakkelijker luisteren als je er meer hoort.
Herman van der Meer

Matthias_Koster

Citaat van: HPM op december 22, 2010, 00:23:19 AM
Bij dat soort geluiden is het toch wel goed om meer dan een enkel roep te laten horen omdat de interval kenmerkend kan zijn. Het is ook wat gemakkelijker luisteren als je er meer hoort.

KLopt, alleen het bestand is te groot om hem hier op het forum/site te zetten. Met hte bewerkingsprogramma die ik gebruik, kan ik het bestand niet zo comprimeren dat het bestand een toegestane grootte heeft. Dus wat nu?
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

Je kan toch ook het bestand bij je waarneming vervangen en er hier naar linken (en je oude links aanpassen)? Een opname met drie roepen zou al een stuk beter zijn. Dat kan nooit erg groot zijn.
Overigens kunnen mp3's niet (direct ) als bijlage in het forum, ook niet als ze klein zijn.
Herman van der Meer

BramtK

Inderdaad, een langere opname is veel beter. Nu zit ik aan Groene kikker te denken, maar dat wordt minder waarschijnlijk als het beest vaker precies zo roept.
Groeten,

Bram ter Keurs

veedee

Lijkt me een gevalletje "apart roepje van de waterral".

groet,
Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

HPM

Dat lijkt me dan wel een hele aparte Waterral.

Herman van der Meer

veedee

Dat klopt dan ook wel want waterral kan behoorlijk aparte roepjes voortbrengen...
Bovendien even naar de omstandigheden kijkend; biotoop klopt, tijdstip van roepen klopt, voorkomen klopt, variatie van de roep klopt, frequentie van het roepen klopt (als ik het goed heb begrepen).
Waarom niet en wat dan wel? Veel betere ideëen heb ik verder nog niet gelezen.

Edit: nu heb ik ook wat geluidjes hier en daar beluisterd en bij het beluisteren van klein waterhoen zaten wel wat overeenkomsten. Na een kwartel in Limburg nu een achterblijvend klein waterhoen in Drenthe?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

HPM

Ik heb nog nooit zo'n waterralgeluid gehoord en ik denk ook niet dat ze het kunnen maken.

Overigens gaat de discussie in het eerdere topic ook door.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132908.0.html
Herman van der Meer

Matthias_Koster

Ik heb de geluidsopname kleiner gemaakt en gecompartimenteerd in 2 opnames. Er is nu wel een stuk van rond de 40 seconden tussen de nu beide opnames uitgehaald omdat het bestand anders te groot werd. Jammer genoeg zit er wel ruis in de opnames zit. OP de 2de opname is het geluid verder weg maar wel te horen

http://waarneming.nl/waarneming/view/51387059
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Jaofik

Hey,

Om even zeker te weten of ik naar het goede geluid luister: het gaat niet om dat Nijlganzen geweld, toch, maar om de Steenuilachtige fluit?

Herman.

Matthias_Koster

Citaat van: Jaofik op december 22, 2010, 21:41:30 PM
Hey,

Om even zeker te weten of ik naar het goede geluid luister: het gaat niet om dat Nijlganzen geweld, toch, maar om de Steenuilachtige fluit?

Herman.

Nee het gaat niet om het Nijlganzen geweld en de Witgatjes etc die te horen, maar om dat aparte gefluit/geroep.;). Heb in het begin naast vos ook aan steenuil gedacht, maar vanwege dat een steenuil niet in het gebied en ook niet in de omtrek ooit is waargenomen, verder ook geen aandacht meer aan deze soort besteed voor het geluid...
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Alwin

Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

HPM

Citaat van: Alwin op december 22, 2010, 22:50:46 PM
Zwartkopmeeuw?

Bij enkele roepen dacht ik daar ook aan. Ander lijken meer fluitend.
Herman van der Meer

BramtK

De gedachte aan Zwartkopmeeuw schoot de eerste keer ook door mijn hoofd.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Hier een sonogram van vier van de roepen uit de opname van Matthias, vergeleken met een roep uit een slechte (maar nog altijd betere) opname van een Zwartkopmeeuw (van Dick Groenendijk)
Hoewel de karaktersitieke 'gelaagdheid' ontbreekt lijkt het er wel op.
Herman van der Meer

Jaofik

Ha,

Juist de gelaagdheid van de het Zwartkopmeeuwen-sonogram zorgt voor de kenmerkende nasale klank van die soort. Dat zowel het sonogram van Mattias als de opname dat niet laten zien danwel horen is niet slechts door een slechte opname en dito sonogram veroorzaakt: het betekent (in dit geval) dat het mijns inziens geen Zwartkopmeeuw is (en het betekent zeker dat deze soort niet als 'zekere Zwartkopmeeuw' kan worden ingevoerd!). Luister maar ns naar een paar opnamen van die soort, en laat op het kenmerkend nasale van deze zo mooie meeuw.

Succes & groet,

Herman.

Matthias_Koster

Had hem zonet er op gezet, omdat er meerdere van mening waren dat het een zwartkopmeeuw zou zijn, maar wat kan het dan zijn volgens jou,  Herman? Zal de waarneming weer veranderen;)
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Bas vd Burg

Ik heb het geluid nu al een paar keer afgespeeld en vraag me nu steeds meer af waarom het niet een rare meerkoet kan zijn?

Als ik de aparte meerkoetgeluiden vergelijk te vinden op http://www.home.zonnet.nl/myotis/uilkoet.htm (en dan met name geluid "koet3" en "koet5") dan hoor ik toch wel enige gelijkenis. Ik kan er ook helemaal naast zitten, wat op zich niet zo vreemd is gelet op mijn gehoorproblemen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Jaofik op december 23, 2010, 18:44:04 PM
Ha,

Juist de gelaagdheid van de het Zwartkopmeeuwen-sonogram zorgt voor de kenmerkende nasale klank van die soort. Dat zowel het sonogram van Mattias als de opname dat niet laten zien danwel horen is niet slechts door een slechte opname en dito sonogram veroorzaakt: het betekent (in dit geval) dat het mijns inziens geen Zwartkopmeeuw is (en het betekent zeker dat deze soort niet als 'zekere Zwartkopmeeuw' kan worden ingevoerd!). Luister maar ns naar een paar opnamen van die soort, en laat op het kenmerkend nasale van deze zo mooie meeuw.

Succes & groet,

Herman.

Ik zou ook niet durven beweren dat het zeker een Zwartkopmeeuw is en zou hem dan ook niet als zodanig invoeren.
Ondanks de door de afstand 'dunne' opname zou ik verwachten dat er toch wel iets van de gelaagdheid te zien zou zijn geweest. In de rest van de opname door Dick Groenedijk  staan nog wat zwakkere roepen, en daar is er wel iets van te zien.

Voor de duidelijkheid hierbij een stukje goede opname van een Zwartkopmeeuw (door Lars Krogh, Xeno-Canto)  op dezelfde tijdschaal.


Herman van der Meer