Hoofdmenu

mij onbekende vogel

Gestart door HanstH, december 01, 2010, 17:51:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

HanstH

Bijgesloten fot is volgens mij een watersnip, maar ben daar niet zeker van, wie wel ?

Gr. Hans 't Hoen

HanstH

Citaat van: HanstH op december 01, 2010, 17:51:42 PM
Bijgesloten fot is volgens mij een watersnip, maar ben daar niet zeker van, wie wel ?

Gr. Hans 't Hoen

nog een foto va de zelfde vogel

JanF

#2
Geen Watersnip volgens mij. Dacht even aan Kemphaan, maar dat klopt niet want dan had je op foto 1 de oranje poten moeten zien.
Oeverloper misschien ?
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Jan vH

Ik vind zeker de onderste foto wel veel weg hebben van Kemphaan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

#4
Mij lijkt het een Bonte strandloper, maar veel kenmerken (behalve de snavel, die ook voor Kemphaan kan) kan ik er niet op los laten...
Groeten, Lonnie Bregman

Jos Welbedacht

't is wel een Kemphaan. De pootkleur is denk ik te lastig om te bepalen op deze foto.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Robert V.T

Lijkt mij een prima kemphaan.
Groeten,

Robert van Tiel

pwolf

#7
de pootkleur van Kemphanen is erg variabel, van feloranje naar groengrijs, bij deze foto zou je ook meer naar snavelvorm/lengte kunnen kijken.

groet, pim

Edit, wellicht onduidelijk geweest, ben het volledig eens met Jan, Jos en Robert, het is een mannetje Kemphaan
Pim Wolf, Vlissingen

Oenanthe

Het zal Hans wel duizelen zo onderdehand met al die meningen. Hans, je denkt aan een watersnip maar die heeft een veel langere snavel en niet zulke lichte ondervleugels als op jouw foto staan. De vorm en kleur passen het best op een kemphaan maar dat is een lastig te determineren soort omdat hij in allerlei kleurvormen voorkomt. Dat geldt ook voor de pootkleur: daar heb je dus niets aan als je een kemphaan wilt determineren. Ik geloof dat ook de snavelkleur van de kemphaan variabel is maar dat weet ik niet zeker. Je kan de kemphaan het beste determineren aan de gevlekte bovenzijde maar die is op jouw foto's niet te zien. Dit alles geldt trouwens alleen in deze tijd van het jaar. Een mannetje kemphaan in het voorjaar is zo gedetermineerd want die ziet er volkomen uniek uit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HanstH

Beste determineerders:
Ik heb nog twee foto's waarop de naar jullie denken "Kemphaan" op staat afgebeeld. Deze was echter met een soortgenoot aan het vliegen en zoals je ziet heeft deze mede vlieger een stuk langere poten althans zichtbaar langere poten tiot voorbij de staart.
Mogelijk dat dity kan helpen voor een juiste bepaling.

Gr. Hans 't Hoen

HanstH

de andere foto bij deze

R Visscher

Ik heb deze zomer een aantal foto's van Kemphanen in vlucht gemaakt en bij allemaal steken de poten onder de staart vandaan.
Eigenlijk vreemd dat het bij de eerste foto's niet zo is.  :rolleye:

Grtjs,
Renate

pwolf

als het koud is, en dat was het gisteren, vliegen diverse soorten steltlopers met ingetrokken poten.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

JanF

Dat is een interessant gegeven Pim. Ik had mijn conclusie getrokken aan de hand van de afbeeldingen in " Vogels in de vlucht " , waarbij vliegende Kemphanen worden afgebeeld met gestrekte ( oranje ) poten tijdens de vlucht. De snavel (-basis) van foto 2 vond ik wel heel erg Kemphaan , maar de poten kon ik niet rijmen. Weer wat geleerd. Bedankt.
met vr. groeten
Jan van de Fliert