SHE's back!/They are coming? (Witbuikrotgans)

Gestart door Ted van der Knaap, december 01, 2010, 17:20:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanmiddag om 12.30 uur zag ik (inmiddels) haar weer samen met 2 andere Witbuiken en een Rotgans langs de kust van het Westland in ijzige kou. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/51134824

WTI en inmiddels 20,5 jaar oud!!!!

Mailtje naar Preben en Steve met onderstaande reply:

   Hi Ted,
   
   Fantastic 20 ½ years now, still going strong.

   
   Obviously a female, married and with a gosling ;-)

   It was not sexed by capture - but we have two field observations after it mated as adult scored as female (in 1993 by and in 1998 by Per Alnor Kjær).
   Your photo 12 061 leaves no doubt re: this.
   
   Up here we have had major snow falls the last week - and down to -10 degrees frost, and next 5-6 days weather forecast tells the same story.

   
   Could imagine some shallower areas are freezing down soon if not already and a large batch of light-bellies will tour the Netherlands again this year.

   
   Preben

 
en

Just to add to that the snow is thick and the temperatues low here in north-east England as well this year, so further reason for the brent to travel.

Cheers
Steve


Let op de Witbuiken de komende tijd!



groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Ted van der Knaap op december 01, 2010, 17:20:30 PM
Vanmiddag om 12.30 uur zag ik (inmiddels) haar weer samen met 2 andere Witbuiken en een Rotgans langs de kust van het Westland in ijzige kou. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/51134824

De link bij je waarneming, doet het niet.
Verwijst naar aanmaken nieuw topic ipv naar een topic.

Groetjes, Marleen

HPM

Herman van der Meer

Adri Clements

Gaaf zeg! Leuk die ringetjes  :angel:

en ja steve: we hebben hier ook low temperatures... heel low zelfs ;)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

oostsouburg

Citaat van: Ted van der Knaap op december 01, 2010, 17:20:30 PM
Vanmiddag om 12.30 uur zag ik (inmiddels) haar weer samen met 2 andere Witbuiken en een Rotgans langs de kust van het Westland in ijzige kou. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/51134824

WTI en inmiddels 20,5 jaar oud!!!!

Mailtje naar Preben en Steve met onderstaande reply:

   Hi Ted,
   
   Fantastic 20 ½ years now, still going strong.

   
   Obviously a female, married and with a gosling ;-)

   It was not sexed by capture - but we have two field observations after it mated as adult scored as female (in 1993 by and in 1998 by Per Alnor Kjær).
   Your photo 12 061 leaves no doubt re: this.
   
   Up here we have had major snow falls the last week - and down to -10 degrees frost, and next 5-6 days weather forecast tells the same story.

   
   Could imagine some shallower areas are freezing down soon if not already and a large batch of light-bellies will tour the Netherlands again this year.

   
   Preben

 
en

Just to add to that the snow is thick and the temperatues low here in north-east England as well this year, so further reason for the brent to travel.

Cheers
Steve


Let op de Witbuiken de komende tijd!

DIT ZIJN TOCH BRANDGANZEN??

Groet Chris.

Lonnie Bregman

Citaat van: oostsouburg op december 01, 2010, 19:26:45 PM
DIT ZIJN TOCH BRANDGANZEN??

Groet Chris.

Nee joh! Kijk naar de kop, bij Brandganzen zijn de wangen en het voorhoofd helemaal wit, deze hebben een geheel zwarte kop!
Groeten, Lonnie Bregman

JohanvantBosch

Ook op de Maasvlakte is een groepje gearriveerd: leuk! Het gaat weer beginnen....  :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/51099672

Ted van der Knaap

Citaat van: JohanvantBosch op december 01, 2010, 22:12:48 PM
Ook op de Maasvlakte is een groepje gearriveerd: leuk! Het gaat weer beginnen....  :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/51099672

Heb de Topic-titel aangepast met They are coming?

Gisteren heb ik wat info doorgegeven voor (evt.) krantennieuws bij Sovon.
Vandaag is er een stukje geplaatst (door Harvey van Diek van Sovon):

Influx Witbuikrotgans aanstaande?
2-12-2010 - Vorst een sneeuw in Denemarken en Noordoost-Engeland zijn meestal belangrijke randvoorwaarden voor een influx van Witbuikrotganzen in ons land. In de vorige winter ging het om 500-600 dieren. Ook nu zijn de voortekenen gunstig, maar er worden nog maar mondjesmaat waarnemingen gedaan. Ted van der Knaap wist op het strand van Westland echter een paartje met een jong te fotograferen waarvan het mannetjes kleurringen droeg. Wat blijkt: het is dezelfde "wit TI" die ook in 2009/10 in Nederland verbleef, en ook bij de influxen van de jaren negentig van de partij was. Deze vogel is inmiddels bijna 21 jaar oud en weet ons land dus snel te vinden als de omstandigheden op de reguliere pleisterplaatsen te bar worden. De kans op het zien van geringde Witbuikrotganzen is vrij groot, en iedereen die een kleurring kan aflezen wordt verzocht een berichtje te sturen aan Preben Clausen van NERI in Denemarken, pc@dmu.dk.

Bron: Ted van der Knaap & Preben Clausen, www.waarneming.nl.


(Stukje is niet helemaal correct, vrouwtje draagt de ringen!)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

#10
de aantallen beginnen langzaam op te lopen:
Vandaag 16 bij Ter Heijde
En een groep van 7 op de Brouwersdam: http://waarneming.nl/waarneming/view/51207847

Ben benieuwd wat er nog komen gaat. Nog niks in de kop van Noord-Holland of op de wadden?
Zelf had ik afgelopen zondag helaas deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/51190394

Ted van der Knaap

Hij pakt niet de hele link hierboven, anders ook hier: http://www.vogelsinhetwestland.nl/waarn/Actueeldb.php


Vraag me ook al af waarom ze (nog) niet gezien zijn rond Wieringen enz.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

Citaat van: Ted van der Knaap op december 07, 2010, 21:26:55 PM
Hij pakt niet de hele link hierboven, anders ook hier: http://www.vogelsinhetwestland.nl/waarn/Actueeldb.php


Vraag me ook al af waarom ze (nog) niet gezien zijn rond Wieringen enz.

Dank, komt op hetzelfde neer, maar heb de link in mijn bericht ook ff aangepast.

Maarten Sluijter

Nieuw groepje van 8 exemplaren op Texel en die van de Brouwersdam zijn ook nog aanwezig.
.

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Maarten Sluijter

Citaat van: Harm058 op december 08, 2010, 16:54:44 PM
En bij Anjum ook 1 Ex


Maar dat hoort bij het normale patroon van deze soort, juist die groepjes kunnen duiden op een influx.
.

Jacco Duindam

En nog een filmpje van de 16 bij Ter Heijde met de geringde er tussen: http://www.youtube.com/watch?v=sXDCSLKTPlQ

Filmpje van Ton van Schie trouwens,

Jacco
www.vogelsinhetwestland.nl

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/51225221

Bizarre verhouding adulten/eerste winters..   :rolleye:

@ Jacco (en Ton): Leuk en zeer typisch filmpje!

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rikstar

Invasie (tje) lijkt dus weer op gang te komen!
misschien hadden ze het vorige winter zo naar hun zin dat ze maar met hun jongen terug komen  :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ted van der Knaap

#20
Citaat van: Rikstar op december 11, 2010, 17:18:51 PM
Invasie (tje) lijkt dus weer op gang te komen!

Bron: Sovon

  Influx Witbuikrotgans zet door
12-12-2010 - Zoals eerder verwacht (zie bericht 2 december) worden door de vorst en sneeuw in Denemarken en Groot-Brittannië nu grotere aantallen Witbuikrotganzen in ons land waargenomen. Eerste resultaten van de hoogwatertelling in de Waddenzee en losse waarnemingen op www.waarneming.nl wijzen op een aantal van ten minste 233 individuen tussen 10-12 december, voornamelijk langs de Noordzeekust (Zuid-Holland, Zeeland) in de kop van Noord-Holland en langs de Fries-Groningse kust. De grootste concentratie bevindt zich op Wieringen (71 vogels). Opvallend is het grote aantal eerstejaars. Van in totaal 122 dieren kon de leeftijd worden bepaald, daarvan waren er 58 adult en 64 eerste winter. Een aantal paren wordt zelfs vergezeld van 5 jongen. Het broedsucces van Witbuikrotganzen dit seizoen is een van de beste in de afgelopen decennia, afgaande op tot nu toe in Denemarken verzamelde gegevens (P. Clausen, NERI). Het hoge aandeel eerstejaars in ons land wijst er wel op dat vooral families het eerste richting zuidwesten zijn vertrokken. Ook bij Kolgans en Toendrarietgans is het een bekend fenomeen dat juist succesvolle broedvogels zich meer aan de zuidwestgrens van hun winterareaal concentreren.

Bron: www.waarneming.nl en hoogwatertelling SOVON
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

Leuk, dat Sovon er ook weer aandacht aan besteed.
Het aantal jonge vogels is inderdaad erg opvallend.

Adri Clements

Er worden weer veel witbuikrotganzen gezien, even afwachten hoe dit zich de komende wintermaanden gaat ontwikkelen.
Wat ik vaak bij de waarneming mis is de vermelding van adult/1e winters. Is echt heel nuttige info. Zo kom je erachter of het afgelopen broedseizoen succesvol was of niet. In Drenthe zit bij molenoevers bijvoorbeeld een gezinnetje met 2 adulten en 4 1e winters. Buiten het feit dat dit een prachtige soort voor Drenthe is, is het tevens zo interessant om te zien dat dit blijkbaar een heel succesvol paar is. Zag vorige week bij de Brouwersdam een familie met 4 adulten en 16 1e winters. Gezien het gedrag van de vogels betroffen het 2 gezinnen met beide 8 1e winters. Ook al zo succesvol.
De grote groep witbuiken ten zuiden van Harlingen is een mooie steekproef om te kijken om hoeveel gezinnetjes het gaat en wat de verhouding adult/1e winters is.

Voor wie de verschillen nog niet helemaal duidelijk zijn, kijk eens naar deze foto met links een adult, rechts een 1e winter, het makkelijkst te herkennen aan de witte randen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Robertmeer

Op Texel op 23/12 hadden we in totaal 16 Witbuikrotganzen: 1 familiegroepje van 2 adulten en 6 eerste winters dat helemaal apart van de andere rotganzen stond. In een grotere groep Rotganzen in het naastliggende weiland hadden we zeker 3 Witbuiken: 2 ad. en 1 eerste winter. Van een ander groepje konden we (door de schemer en steeds voorbijlopende ganzen) niet vaststellen wat de verhouding was.

De verschillen tussen adulte en jonge Witbuiken is goed te zien: jonge vogels hebben namelijk lichte veertoppen aan de dekveren.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Ted van der Knaap

Citaat van: Adri Clements op december 29, 2010, 20:51:53 PM
Wat ik vaak bij de waarneming mis is de vermelding van adult/1e winters. Is echt heel nuttige info. Zo kom je erachter of het afgelopen broedseizoen succesvol was of niet. 

Dat het afgelopen broedseizoen succesvol is geweest is al bekend:

Bron: Sovon

  Influx Witbuikrotgans zet door
12-12-2010 - Zoals eerder verwacht (zie bericht 2 december) worden door de vorst en sneeuw in Denemarken en Groot-Brittannië nu grotere aantallen Witbuikrotganzen in ons land waargenomen. Eerste resultaten van de hoogwatertelling in de Waddenzee en losse waarnemingen op www.waarneming.nl wijzen op een aantal van ten minste 233 individuen tussen 10-12 december, voornamelijk langs de Noordzeekust (Zuid-Holland, Zeeland) in de kop van Noord-Holland en langs de Fries-Groningse kust. De grootste concentratie bevindt zich op Wieringen (71 vogels). Opvallend is het grote aantal eerstejaars. Van in totaal 122 dieren kon de leeftijd worden bepaald, daarvan waren er 58 adult en 64 eerste winter. Een aantal paren wordt zelfs vergezeld van 5 jongen. Het broedsucces van Witbuikrotganzen dit seizoen is een van de beste in de afgelopen decennia, afgaande op tot nu toe in Denemarken verzamelde gegevens (P. Clausen, NERI). Het hoge aandeel eerstejaars in ons land wijst er wel op dat vooral families het eerste richting zuidwesten zijn vertrokken. Ook bij Kolgans en Toendrarietgans is het een bekend fenomeen dat juist succesvolle broedvogels zich meer aan de zuidwestgrens van hun winterareaal concentreren.

Bron: www.waarneming.nl en hoogwatertelling SOVON


Bovenstaand stukje is van 17 dagen terug, toen tenminste 233 Witbuiken in Nederland, ik denk dat de aantallen (zeker met de grote gemelde groep van 180) inmiddels de 500 ex. zijn gepasseerd en wie weet hoeveel vogels nog onderweg zijn deze kant op. Zeker als je dit ziet: http://nos.nl/video/208242-anderhalve-meter-sneeuw-in-denemarken.html
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Adri Clements

Des te interessanter is het om te zien hoe dit juvenielenpercentage zich heeft ontwikkeld in die 17 dagen.
Bizar die sneeuw, volgens mij slechts op één eiland, niet echt de landelijke situatie. Maar toch, prima situatie voor nog meer witbuiken de komende tijd!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Heb het topic even samengevoegd met het topic dat er al voor was.....  O0

Ted van der Knaap

Citaat van: Adri Clements op december 29, 2010, 22:35:28 PM
Bizar die sneeuw, volgens mij slechts op één eiland, niet echt de landelijke situatie.


Gisteren heb ik Preben gemaild n.a.v. deze geringde wn http://waarneming.nl/waarneming/view/51450673
Dit ex. blijkt een ring te zijn verloren maar de identiteit is misschien nog te achterhalen, hij zou er nog naar kijken.

Vroeg hem hoe de omstandigheden waren in Denemarken en of we nog meer Witbuiken konden verwachten.

Hier zijn antwoord:

"In Denmark everything is freezing up - including all shallow fjords. On top of that we have had 25-50 cm snow over major parts of the country. So I believe most light-bellied brent geese have left the country.
Indeed very few has been reported on the BirdLife Denmark online databases during the Christmas-New Years holidays, where loads of field observers will be using their sparetime on bird-watching."

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

J_apie

In de Ser Arendspolder en Hooglandpolder (Kloosterzande, Zeeuws-Vlaanderen) in totaal 35 Witbuikrotganzen! Erg leuk...

Groeten Jaap Kolijn

JohanvantBosch

bij Kimswerd nu 255 vogels.... (rudy offereins via dbalerts)