Roodporiehoutzwam of toch niet

Gestart door Melchior van Tweel, november 14, 2010, 10:09:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Gisteren een houtzwam gevonden waarover ik twijfel. De kleur lijkt sterk op de Roodporiehoutzwam, maar de dikte en de brede `doolhofgangen´ wijzen op de Doolhofszwam. Ik heb onder micr gezocht naar sporen, maar die kon ik nite vinden. Heeft iemand dit eerder gezien?

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50925960
een onzekere Roodporiehoutzwam - Daedaleopsis confragosa gezien op 2010-11-13 te Windesheim - Landgoed Windesheim
foto`s :


Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gulistan

Dat is ook toevallig. Doet me denken aan een waarneming van gisteren, Landgoed Elswout. Door de excursieleiding na enige aarzeling een aangetaste Antrodia seriales genoemd. Maar daar heb ik grote twijfels bij.
Groeten van Christiane

Ismael

de paarse verkleuring is typisch voor doolhofzwam. Ik denk dat die van melchior ook een doolhofzwam is
Groeten Ismaël Wind

xenion

Groeten,
Martin

Gulistan

De poriën lijken er inderdaad op. En als jullie zeggen dat de paarse kleur typisch is neem ik dat zonder meer aan. Ik heb alleen tot nu toe de Doolhofzwam in een meer toevige vorm waargenomen, niet zo langgerekt. En die paarse kleur had ik ook nog niet gezien bij een Doolhofzwam. Maar ik heb hem ook nog niet zo vaak gezien
Groeten van Christiane

JW_2all

#5
Citaat van: Gulistan op november 14, 2010, 11:09:27 AM
Door de excursieleiding na enige aarzeling een aangetaste Antrodia seriales genoemd. Maar daar heb ik grote twijfels bij.
Misschien is het handiger om even af te wachten wat Marcel Groenendaal heeft genoteerd.
Groet,
Jan

loest

 

Je ziet die roze kleur op de Doolhofzwam inderdaad wel vaker. Deze stonden op Groeneveld-Baarn.
Groet, Loes

slibaarde

typisch dat er nu overal a-typische doolhofzwammem opdoemen. Deze komen uit het Groenendaelse bos bij Heemstede en laten de paarse verkleuring met de tijd goed zien: de witte op 3 oktober, de paarse op 11 november.
groet, Werra

lucknijnsberg

De paarse verkleuring is een secundaire schimmel die op de doolhofzwam leeft, naam weet ik ff niet.
Dit vertelde Fridjof v/d Bergh tijdens de excursie op Elswoud.
En dat bleken ook onder de  :micro:  doolhofzwammen te zijn.
Groetjes Luc