kleine larve gaasvlieg

Gestart door hedy2411, november 04, 2010, 18:00:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet van welke gaasvlieg deze larve is...?
Het lijkt mij, dat hij zijn camouflage-berg onderweg heeft verloren...
Ik herken 'm niet van 1 van de 8 van je link Arp, jij wel...

Arp

#1
Citaat van: hedy2411 op november 04, 2010, 18:00:29 PM
Ik herken 'm niet van 1 van de 8 van je link Arp, jij wel...
Nee, dat zou niet best zijn - dat zijn alle 8 Hemerobiidae en dit is een Chrysopidae  ;D

Ik heb, weer voor de leuk, de tekeningen van Withycombe van de larvjes van Chrysopidae even van twee platen grofweg naast elkaar geplakt - dan heb je een beetje een idee. Wel met de originele, (ver)oude(rde) namen erbij. Voor jouw larve komen met die helemaal donkere tuberkel lateraal op de metathorax eigenlijk alleen Chrysopa perla en Ch. pallens (in de tekening septempunctata) in aanmerking. Volgens Gepp (1983) zou pallens midden op de thorax duidelijk roodtinten moeten hebben, en als ik naar de tekeningen en foto's kijk die ik van beide heb kunnen vinden dan is ook het zwartpatroon op de kop duidelijk verschillend en zou deze dus eigenlijk gewoon Chrysopa perla moeten zijn. Maar dat is boekjeswijsheid (en bovendien nog oude boekjes ook) - ik heb nog nooit een Chrysopa larve van larve tot imago doorgekweekt dus ik heb eigenlijk geen idee waar ik het over heb.

Onzekere Chrysopa perla wat mij betreft dus.

Je vindt hier wat linkjes voor publicaties over gaasvliegenlarves die online te vinden zijn ... ach wat ... ik plak ze hier gewoon even over. De larve in het gelinkte draadje was overigens ook voor de heer Johannes Gepp enigszins raadselachtig en hij vertelde (e-mail aan de fotoauteur) dat er wellicht ook nieuwe Ninetas in AT/DE gearriveerd zijn waarvan de larves nog niet bekend zijn, dus ook bij de Chrysopidae kun je nog voor verrassingen komen te staan, al zijn ze wel een stuk beter bekend dan de Hemerobiidae.

De groene refs zijn de wat toffere ...

  • (es) Díaz-Aranda, Luisa María; Monserrat, V.J. (1988 ) Estadíos larvarios de los Neurópteros ibéricos. IV: Mallada granadensis (Pictet, 1865) (Planipennia: Chrysopidae). - Neuroptera International, Vol.5, pp.111-119. (PDF)
  • (es) Díaz-Aranda, Luisa María; Monserrat, V.J. (1990) Estadíos Larvarios de los Neurópteros Ibéricos. VI: Chrysoperla carnea (Stephens, 1836), Chrysoperla mediterranea (Hölzel, 1972) y Chrysoperla ankylopteryformis Monserrat y Díaz-Aranda, 1989. (Insecta, Neuroptera: Chrysopidae). - Boletín de sanidad vegetal, Vol.16(4), pp.675-689.ISSN 0213-6910 (PDF)
  • (en) Diaz-Aranda, L.M.; Monserrat, V.J. (1995) Aphidophagous predator diagnosis: Key to genera of European chrysopid larvae (Neur.: Chrysopidae). - Entomophaga/Biocontrol, Vol.40(2), pp.169-181. (PDF)
  • (de) Gepp, Johannes (1983) Schlüssel zur Freilanddiagnose mitteleuropäischer Chrysopidenlarven (Neuroptera, Chrysopidae). - Mitteilungen des naturwissenschaftlichen Vereins für Steiermark, Vol.113, pp.101-132 (PDF)
  • (de) Gepp, Johannes (1984) Morphology and anatomy of the preimaginal stages of Chrysopidae: a short survey. - Canard, M. et al. (ed.): Biology of Chrysopidae. p.9-19. Junk, The Hague. (google preview)
  • (pt) Mantoanelli, Euzileni; Albuquerque, Gilberto S. (2007) Desenvolvimento e comportamento larval de Leucochrysa (Leucochrysa) varia (Schneider) (Neuroptera, Chrysopidae) em laboratório. - Revista Brasileira de Zoologia, Vol.24(2) pp.302-311. (PDF)
  • (en) Miller, Gary L.; Lambdin, Paris L. (1984)Redescriptions of the Larval Stages of Hemerobius stigma Stephens (Neuroptera: Hemerobiidae). - The Florida Entomologist, Vol.67(3), pp.377-382. (PDF)
  • (es) Monserrat V.J.; Díaz-Aranda, L.M. (2012) Los estadios larvarios de los Crisópidos ibéricos (Insecta, Neuroptera, Chrysopidae), nuevos elementos sobre la morfología larvaria aplicables a la sistemática. - Graellsia, vol.68(1), pp.31-158. ISSN: 0367-5041 (PDF)
  • (en) Monserrat, V.J.; Oswald, J.D.; Tauber, C.A.; Díaz-Aranda, L.M. (2001) Recognition of larval Neuroptera. - McEwen et alli [eds] (2001) Lacewings in the crop environment, Chap.4. (google preview)
  • (en) Tauber, Cathrine A. (1974) Systematics of North American Chrysopid Larvae: Chrysopa carnea group (Neuroptera). - The Canadian Entomologist, Vol.106(11), pp.1133-1153. (PDF)
  • (en) Tauber, Catherine A,; Krakauer, Alan H. (1997) Larval Characteristics and Generic Placement of Endemic Hawaiian Hemerobiids (Neuroptera). - Pacific Science, Vol.51(4), pp.413-423. (PDF)
  • (en) Withycombe, C.L. (1923) Notes on the Biology of some British Neuroptera (Planipennia). Recognition of larval Neuroptera. - Transactions of the Entomological Society of London, 1922, pp.501-594, plt.38-43. (@BHL/PDF(60MB!)/PDF)
  • leeg (PDF)
P.S. Nog een vertaling van de oude namen:
Chrysopa flava = Nineta f.
Chrysopa vulgaris = Chrysoperla carnea
Chrysopa tenella = Cunctochrysa albolineata
Chrysopa perla <==
Chrysopa septempunctata = Ch. pallens
Chrysopa alba = Chrysotropia ciliata
Chrysopa flavifrons = Dichochrysa f.
Chrysopa prasina = Dichochrysa p.
Chrysopa dorsalis <==
Chrysopa ventralis = Dichochrysa v.
Notochrysa capitata <==
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

#2
Hallo Arp,

Mag ik beginnen te zeggen dat ik je oooooooontzeeeettend knap vind en ik heb er plezier in dat je zoveel weet en met "van alles" aan komt dragen. Je weet van mijn probleem, dat alles voor mij hetzelfde lijkt en ik vind het dan ook leuk, dat je van alles aandraagt om het te verhelderen. Desniettemin, moet ik je eerlijk toegeven dat bij mij het licht niet snel aangaat en dat ik dit item wel meerdere keren moet lezen om te zien wat je bedoelt... ;D  Nu moet ik het even loslaten want ik ben met teveel dingen bezig, geloof ik. Wel neem ik graag van je aan dat dit de onzekere larve is van een Chrysopa perla.  ;D
Bedankt Arp!

Groetjes,
Hedy

Arp

#3
Ha Hedy,

Ik weet niet zoveel hoor, ik zoek alleen nog wel eens wat op. Dan ben ik een tijd aan het zoeken (veel is met enig aanhouden wel te vinden), en dan sla ik vaak redelijk nauwgezet op wat ik tegenkom. Ik weet dus vaak meer waar ik iets vinden kan, dan dat ik echt iets van de beesten weet ;)

Die kennis - welke kennis je waar kunt vinden (online) - kan ik makkelijk delen hier en het is leuk als  anderen er ook wat aan hebben. Het spaart andere mensen wellicht de tijd om te zoeken die ik erin gestopt heb. Ook als het niet direct een antwoord is kom je er wellicht sneller een stapje verder mee.

Maar goed, het is vaak ook niet echt handig, want je stelt een vraag immers om een antwoord te krijgen en dan is een waslijst met publicaties en "zoek het zelf maar op" niet wat je horen wilt wellicht, maar het is soms beter dan niets. Met mijn beperkte kennis van de dieren zelf is het de enige/beste bijdrage die ik kan leveren. Anderen dragen concretere kennis aan, maar samen komen we zo vaak toch een stukje verder.

Lang verhaal kort: Als je snel iets over de larve van een Chrysopidae (dus niet Hemerobiidae) op wilt zoeken pak je als eerste deze PDF (Gepp, 1983). De rest is voor de puntjes op de i, second opinion, licentievrije tekeningen (Withycombe) etc.

Misschien dat het daarmee efficienter zoeken/vergelijken is in die waslijst boven ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)