Valt hier nog iets van te maken?

Gestart door Josee, oktober 11, 2010, 23:57:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Dit diertje plukte een vriendin van mij gisteren in de trein uit haar haar. Bij een poging het te vangen in een koffiedekseltje, verdronk het in een druppel condens :( Toen ik er op drukte kwam er rood bloed uit.. Een stekend beestje..  ??? ??? ???

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Eén van de luisvliegen (Hippoboscidae) ... zuigen idd aan vogels en zoogdieren enzo. Bizar vormgegeven beesies vinnik  :o
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Knap van je om dat zo te herkennen. We schrokken van het gekke dier. De week ervoor hadden we in de Kennemerduinen teken opgelopen en nét voor het treinincident liep er tijdens de maaltijd een teek over mijn arm. we waren de hele dag op de Hoge Veluwe geweest.

Ik vind het een feest geleedpotigen te bestuderen en fotograferen, maar als ik de schepping bedacht had, dan had ik het lijfelijk contact uit het programma geschrapt!!

Dank voor je snelle reactie. Welterusten voor straks
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Ha Josée,

lekker, zo'n dagje op de veluwe  :duim: Dat uitzuigen hoeft van mij ook niet zo ... heb gisteren een mug haar gang laten gaan en geprobeerd kiekjes te schieten, maar heb nu alweer spijt - wat jeukt die bult  :rolleyes:

Als dit topic naar het vliegenforum verplaatst kan worden heb je wellicht nog kans op een betere identificatie - er zijn er in het verleden al meer langsgekomen en iemand had er wel een beetje kijk op, c.q. literatuur over ...

ooktrustetrouwens
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gerardpennards

Een Lipoptena cervi, familie Hippoboscidae..... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Groots! Na Arp's duiding ben ik gaan zoeken en had al zo'n idee, maar bevestiging van een kenner neemt alle twijfel weg! Hartelijk dank Arp voor je advies en Gerard voor het puntje op de i..

Heeft het enige zin deze waarneming in te voeren? Lastig plaatsbepalen. Kan zo'n dier ook lang op een hoofdhuid toeven? Is ooit bij mensen vastgesteld dat het vrouwtje larven in het haar legt?

hartelijks en fijne dag
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers