Materiaal verloren maar misschien weet iemand het.......

Gestart door Corryabbink, oktober 07, 2010, 22:48:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50420778. gezien op 2010-10-07 te Vriezenveen - Oude Kerkhofslanden
Misschien weet iemand het...............mogelijk kan ik nog nieuwe vinden maar dat is nog maar de vraag aangezien ik er maar 4 gezien heb.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Groeten,
Martin

Corryabbink

Citaat van: xenion op oktober 07, 2010, 23:28:47 PM
Leemhoed?


Hallo Martin,
Zou kunnen als het gevlamde in de hoed iets van een virus of zo betreft. Ik heb nl. nog materiaal van een "mogelijke leemhoed" verzameld die vrijwel identiek is aan deze behalve die gekke vlekken in de hoed dan. Moet ik nog uitzoeken.
Heb ik waarschijnlijk toch nog materiaal in mijn bezit niet wetende dat.......... ;D
Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Het was Grasleemhoed. De identieke exemplaren heb ik microscopisch gecontroleerd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Grasleemhoed? Dat vind ik wel opvallend, had ik er echt nooit van gemaakt...
Groeten,
Martin

Corryabbink

Citaat van: xenion op oktober 08, 2010, 17:09:21 PM
Grasleemhoed? Dat vind ik wel opvallend, had ik er echt nooit van gemaakt...
Martin,
In eerste instantie dacht ik ook aan Gelige leemhoed(A.vervacti). De sporen zijn echter veel te groot en met de sleutel die in Nordic staat kom ik op Grasleemhoed.
zie de dubbelgangers:
http://waarneming.nl/waarneming/view/50423976?_popup=1
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Heb je nog gekeken of er pileocystiden aanwezig zijn? A. putaminum lijkt er namelijk wel erg sterk op.
Groeten,
Martin

Corryabbink

Citaat van: xenion op oktober 08, 2010, 20:05:32 PM
Heb je nog gekeken of er pileocystiden aanwezig zijn? A. putaminum lijkt er namelijk wel erg sterk op.


Martin ik heb alles bekeken. Geen pileocystiden gevonden. De kiempore is ook meer dan 1 micron. A. putaminum ken ik wel en die ziet er heel anders uit. Veel forser/massiever. Alleen de steel zou dan wel eens zo dik moeten zijn. Fluweelleemhoed heeft bovendien een knolvormige voet. Dit is een tengere soort met hoedjes van 2 à 3 cm en dunne steeltjes(max. 3mm.) Het intensieve gele is mede veroorzaakt door de op dat moment schijnende zon en een camera die dat intensiveert.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Ik vind hem wel wat afwijkend uit zien voor Grasleemhoed, die soort vind ik bovendien vooral in grasland, maar jij kan het uiteindelijk het beste beoordelen.
Groeten,
Martin

Corryabbink

Citaat van: xenion op oktober 09, 2010, 18:55:46 PM
Ik vind hem wel wat afwijkend uit zien voor Grasleemhoed, die soort vind ik bovendien vooral in grasland, maar jij kan het uiteindelijk het beste beoordelen.


Martin,
Dit gebied was tot voor kort grasland. Ik vond de kleur ook afwijkend en eenmaal thuis was die veel minder geel maar meer bruin. Ik ga nog wel eens terug met met mijn andere camera die de kleuren veel natuurlijker weergeeft.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Die foto's zijn er al beter uit, ik heb nu ook meer foto's gevonden welke ook zo donker van kleur zijn, en met FN kom ik daar ook op uit (als er tenminste geel pleurocystiden waren wat waarschijnlijk het geval is).
Groeten,
Martin

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"