mannetje velsprinkhaan

Gestart door jankindt, augustus 30, 2010, 22:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankindt

Hallo,

Ik heb een determinatietabel gedownload van saltabel en probeerde de eerste de beste sprinkhaan te determineren.. Valt dus dik tegen..

Volgens mij is het een mannetje veldsprinkhaan. Maar dan gaat het mis..
Heeft deze een Chortippus-lobje ? Ik meen er wel een te zien maar ben niet zeker.
Verder loop ik vast op vragen over het middenveld van de vleugels...

Welke sprinkhaan is dit en op welke kenmerken moet ik letten ?
Jan Kindt

Wim Bakker

Citeerdeterminatietabel gedownload van saltabel
:duim:   je bent in ieder geval heel goed begonnen. Staat daar ergens een tabel? Hmm, dan moet ik die maar eens opzoeken...

Citeerde eerste de beste sprinkhaan
Hier gaat het fout want de eerste de beste sprinkhaan is vaak een Chorthippus vrouwtje. En dat is in dit geval ook zo. Het is een Chorthippus vanwege de ingeknepen zijkielen en het Chorthippus-lobje. Dat lobje is vaak lastig te zien en andere soorten lijken daar soms ook iets van een lobje te hebben.

Waarom het een vrouwtje is is wat lastiger uit te leggen. De meeste tabellen verwijzen naar het achterlijf, maar dat is niet altijd even goed te zien. Ook in dit geval zit het half achter de vleugel. Chorthippus-vrouwtjes hebben relatief korte sprieten (ongeveer kop+halsschild), rondere ogen, een dikkere kop, en vaak een witte veeg langs de voorrand van de voorvleugel. Dat heeft dit exemplaar allemaal en dus is het een vrouwtje. Vrouwtjes van de "beruchte drie", Bruine Sprinkhaan, ratelaar en Snortikker zijn helaas niet te determineren...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jankindt

Wim,

bedankt voor de uitleg..
Terug naar buiten dus en wat meer exemplaren vangen.. Ik zal maar eerst beginnen met het verschil man-vrouw te leren (bij sprinkhanen welteversteen  ;) )...
Jan Kindt

jankindt

Al doende leert men...

Hier heb ik terug een vrouwtje te pakken, juist ?
Ik meen ook het Corthippus-lobje te zien.

Jan Kindt

Wim Bakker

vrouwtje Chorthippus inderdaad.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

mabeline

Citaat van: wimpeltje op augustus 31, 2010, 07:02:36 AM
Citeerdeterminatietabel gedownload van saltabel
:duim:   je bent in ieder geval heel goed begonnen. Staat daar ergens een tabel? Hmm, dan moet ik die maar eens opzoeken...


hierbij de link

http://www.saltabel.org/Nederlands/Saltabel/Saltabel.htm
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson