Wantsen

Gestart door Paul.R., augustus 30, 2010, 20:29:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul.R.

Beste Mensen, in de Ardeche, langs de oevers van de Ardeche is het land rijk aan flora. Hier heb ik in 14 dgn meer Insekten, Vlinders, Sprinkhanen en oa Libellen gefilmd en gefotografeert dan dat ik dit ooit in mijn woonomgeving (Leeuwarden) zal zien. Hoe rijker de bodem, hoe rijker de flora en hoe rijker de insekten wereld. Met de strakke zon op al dit Levendmechanisme, komen de prachtige kleuren tot in de puntjes in hun recht.
Hier kwam ik, zie getoonde foto, vermoedelijk een Wantsensoort tegen, die ik nergens kan terug vinden. Weet iemand de naam van dit bijzondere beestje ? Bij voorbaat mijn dank. Mvg, Paul.

Frank van de Putte

Het lijkt een schildwants, fam. Pentatomidae. Verder kom ik niet... En je topic staat onder "Sprinkhanen.., beter een topic maken in de juiste groep dan wordt je bericht sneller door de juiste personen gelezen.

groeten

ps het is al verplaatst zie nu ik net...
Groetjes,

Frank van de Putte

Paul.R.

Aldoende leert men dit programma te begrijpen, mijn dank. Mvg, Paul.

harry60

Deze lijkt erg veel op Carpocoris fuscispinus, maar wacht even op de expert want er zijn volgens mij lookilikes van deze.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning


Arp

Als hier ooit een "prototype" pudicus langsgekomen is, dan zou het deze moeten zijn  ;D

Maar of het er ook echt eentje is laat ik dan toch weer liever lekker dapper aan de experts over  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Paul.R.

Beste Mensen, een Ieder weer bedankt voor zijn medewerking. Met de latijnse naam aan het zoeken gegaan op het internet. Hier kwam ik mijn wants wel tegen, de een wat duidelijker qua kleur en tekening dan de ander. Al met al heb ik geluk gehad met de duidelijkheid van mijn foto, begrijp ik nu. De latijnse naam is inderdaad "Carpocoris fiscispinus", jammer dat er nergens een nederlandse naam bij staat, maar het is niet anders.
Bij deze nog een parende Gestreepte schildwants op de foto, ook in de Ardeche genomen. O ja, wat me wel duidelijk werdt is dat er nog wat van deze soorten op de aardkloot rond huppelen. Mvg, Paul.

harry60

#7
De laatste lijken mij Graphosoma lineatum en de nederlandse naam is pyjamawants of gevangeniswants, maar op wrn prefereren ze de latijnse naam maakt het allemaal wat duidelijker.
In Nederland lopen/ zwemmen er volgens mij een +/- 800 soorten rond en in Frankrijk zullen er dat nog wel meer zijn

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Paul,

De Pyjamawants is duidelijk, om het niet verwarrender te maken zeg ik er even niks extra bij ;)

Ik heb me in mijn eerdere antwoord hierboven wellicht wat onzorgvuldig uitgedrukt. Van de Carpocoris durf ik wel te beweren dat het Carpocoris fuscispinus niet is. Er zijn in Frankrijk een stuk of 4-6 Carpocoris-soorten; volgens de meest recente gefundeerde publicatie 4, maar dat wordt door sommigen on(voldoende)gefundeerd bestreden. Ze zijn lastig (niet?) van foto uit elkaar te houden.

Mijn suggestie zou zijn dat het beest wel heel erg verrekte mooi aan de "gebruikelijke literatuurkenmerken" voor Carpocoris pudicus voldoet, maar dat het niet aan mij is om zo'n naam met zekerheid af te geven voor waarneming.nl (c.q, voor observado.org) - ik heb veel te weinig ervaring met (deze) Wantsen en Carpocoris is zelfs voor experts een extreem hachelijk geslacht om van foto op naam te brengen. Wel zou ik zelf er weinig been in zien om deze specifieke als een onzekere Carpocoris pudicus in te voeren, maar misschien is zelfs dat voor een purist/expert toch te gewaagd - dan blijft er nix anders over dan Carpocoris sp..

Zie ook hier voor meer links en slap geneuzel.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Paul.R.

Beste Arp, bedankt voor reaktie en Harry natuurlijk ook. In mijn optiek wordt het ook eens tijd, dat er databanken komen. Al was het alleen maar om duidelijkheid te verschaffen. Maar ondanks dat zal er altijd verschillen aanwezig zijn, gezien in al zijn diversiteit. Dus blijft het altijd een lastige zaak denk ik om goed te kunnen te determineren. Nogmaals mijn dank. Mvg, Paul.

MarjoSmeets

Citaat van: harry60 op augustus 31, 2010, 14:07:10 PM
maar op wrn prefereren ze de latijnse naam maakt het allemaal wat duidelijker.
Even muggenziften  :police:  ik heb hier al diverse keren gelezen dat ze hier de WETENSCHAPPELIJKE naam prefereren, met het woord LATIJNS zijn ze ook niet helemaal blij ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Paul.R.

Beste Marjo, Ik ben het helemaal met Je eens, laat daar geen twijfel over bestaan. Wat die database aangaat, zou ik dan een graag een Foto database willen hebben. Opgezet in het idee van Wikipedia, waarin dus alleen foto's erin komen te staan, met zowel hun Latijnse naam en Nederlandse naam. Maar ja, dat zal wel een droom blijven denk ik. Misschien iets voor Waarneming.nl om de fotogegevens te verzamelen en op soort en catagorie in te delen ?! Wie weet. Mvg, Paul.

Frank van de Putte

Beste Paul, je kan wel per familie een overzicht krijgen, met de Nederlandse+ wetenschappelijke naam, bijv:

http://waarneming.nl/familie/view/27

Maar dan moet je wel weten in welke familie je moet zoeken... Dat is soms al lastig genoeg. En bij veel soorten staat geen foto vermeld helaas.
Terwijl er dan van die soort toch vaak waarnemingen van zijn met foto, maar die zijn dan waarschijnlijk niet goed genoeg bevonden om als voorbeeld te vermelden.
Maar ik ben ook wel voor een soort determinatiesleutel, zeker voor insecten, dat je via specifieke vragen naar de juiste soortgroep wordt geleid.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

De familieoverzichten op wrn beginnen steeds meer vorm te krijgen. De infrastructuur ervoor is dankzij de ontwikkelaars een stuk verbeterd de laatste tijd. Zo is er nu ruimte voor meer dan één foto per soort zodat o.a. verschillen tussen man en vrouw duidelijk zichtbaar gemaakt kunnen worden. Ook kun je sinds kort binnen de "familie" (niet elk overzicht omhelst echt een taxonomische familie, maar soms gewoon een wat hogere overkoepelnde groep) de weergave beperken tot één genus/geslacht.

Ziet er allemaal weer een stuk bruikbaarder uit (nogmaals dank aan ontwikkelaarrs  :duim: ), maar het moet nog wel worden ingevuld. Dat kunnen alleen mensen doen die toegang hebben tot de juiste knoppen in het systeem - je kunt dan bij de waarnemingen bepaald foto's op "determinerend" zetten en nog wat andere keuzes maken waardoor je kunt beïnvloeden welke er uiteindelijk in de overzichten getoond worden. Dat is redelijk tijdsintensief - met name het aanpassen van de volgorde, die bepaalt welke foto's in het familieoverzicht komen (de rest komt alleen op de informatiepagina), ging de laatste keer dat ik het probeerde niet heel soepel, maar wellicht is dat ook al verbeterd. Anyhoo. Dat is dus hadwerk dat verzet moet worden door mensen met toegang tot die functies. Bij een enorme groep zoals de Wantsen, en waar weinig echte experts voor zijn, is dat dus enorm veel werk en komt dat op één of twee personen neer die ook nog andere taken hebben op wrn - en in Real Life (tm)  :rolleyes:

Niet zo verwonderlijk dus dat veel familieoverzichten, ondanks de verbeterde infrastructuur, nog wat rommelig/incompleet aandoen. Andere zijn daarentegen schoolvoorbeelden van hoe het ook kan - met name bij de Libellen is er geloof ik veel goed werk verricht.

Waarneming&Co heeft hier een gouden kans om echt een prachtige site voor determinatiehulp te worden. Stel je voor at alle familieoverzichten echt compleet zouden zijn en dat je bij elke soort een uitgebreide soortinfo zou hebben waarin de details nog eens woordelijk uit de doeken worden gedaan. *DROOM* Maar dat gaat alleen lukken als we daar met z'n allen de schouders onder (kunnen) zetten. Het is veel te veel werk voor het handjevol admins/experts die momenteel ook de goedkeuringen doen en ook nog eens op het forum vanalles beantwoorden etc etc naast hun gewone dagelijkse werk. Respect, respect, respect voor alle tijd en moeite die ze er nu al instoppen  :duim:

Voor veel soorten ontbreken ook nog waarnemingen - en vooral echt goed bruikbare foto's voor dergelijke overzichten. Daar kunnen wij als waarnemers in elk geval eens mee beginnen; meer waarnemingen invoeren en er zomogelijk moeite voor doen dat we er foto's bijzetten die duidelijk de karakteristieken van de soort laten zien. Zomogelijk ook met detailopnames van determinatiekenmerken, die dan weer in de soortinformatiepagina's terecht kunnen komen. Ook kun je, zelfs als je geen toegang hebt om zelf de soortinfo te bewerken toch stukjes schrijven en deze (met links naar uitgekiende foto'a bij de waarnemingen) aanleveren bij de admins. Een aantal van hen is erg behulpzaam bij het toevoegen van zulke stukjes en het kenmerken van die foto's.

Tot slot kun je ook gewoon zelf wat fröbelen, waar je helemaal geen hulp/toegang bij nodig hebt. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld dit Sesiidae-overzichtje wat ik, als test, lang geleden eens in elkaar gedrukt heb, of bijvoorbeeld deze pagina "Rote Wanzen" op een ander forum. Je moet daarbij alleen wel opletten dat er geen geneuzel ontstaat over auteursrechten. De pagina die ik op wrn gemaakt had zou eigenlijk verwijderd moeten worden, want bij een dergelijk project over Libellen (ik meen zelfs dat het domweg de familieoverzichten betrof aan de databasekant?) is veel geruzie ontstaan over het gebruik van de foto's. Bij dit ovezicht en bij het overzicht op insektenfotos ben ik ervan uitgegeaan dat auteurs geen bezwaar hebben dat hun foto's binnen de site voor zulke (nuttige) doeleinden worden hergebruikt, zeker waneer dit met fatsoenlijke naamsvermelding gebeurd,maar sommigen hebben daar duidelijk een andere mening over. Je moet dus feitelijk, zeker op wrn, voor elke foto bij de auteur aan de bel trekken (tenzij deze in zijn/haar profiel aan heeft anngegeven dat het okay is (vrije licentie voor de foto's).

Er zijn ook veel andere sites die mooie thumbnail-overzichten bieden - kijk per soortgroep op dit forum in de "sticky" topics met titels als "digitale determinatihulp" en dergelijke (en vul daar ook aan als je er meer kent!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Paul.R.

Beste Arp. Bedankt voor je reaktie en heb alles eens rustig gelezen en nagelezen. Jouw schrijven geeft aan hoe complex het eigenlijk is om een een goede database samen te stellen, zeker gezien naar de soorten van de insekten.
Daar komt bij, dat hoe meer je in de onderbouw van het Levendmechanisme komt hoe omvangrijker de soorten etc. Dus daarin heb je gelijk. Mijn gedachten gaan uit, zoals jij dat mede op je website hebt gedaan. Alleen dus foto's en geen omschrijvingen ed, daar je op het internet genoeg informatie kan vinden hieromtrent. Deze foto's zou je kunnen beperken tot bv alleen Europa en deze ev nog indelen per land. Verder zouden de foto's aan een bepaalde grootte en scherpte moeten voldoen. Als laatst, moet elkeen die foto's toe stuurt, ze verplicht vrij geven, dus geen auteursrechten ed. In de foto, kun je nog ev een link plaatsen naar een www adres voor informatie.
Maar hoe je het wend enof keert, het is verschrikkelijk veel werk en moet je gedreven zijn om dit te doen. De enige reden die ik kan bedenken om het te doen, is voor ons nageslacht. Mvg, Paul.