bijzondere geweven balletjes

Gestart door klesman, augustus 23, 2010, 23:22:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Dag forum,


Op 14 augustus vond ik geheel Oostelijk van het Stuttebosch (gemeente Ooststellingwerf) deze bijzonder fraai geweven balletjes met larven daarin op zuring. Eén larve/rups lijkt uit het balletje gekomen te zijn. Terwijl je zou vermoeden dat ze zich juist aan het inspinnen zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat het eitjes betreft die van binnenuit worden opgegeten. Want welk insect heeft zulke grote eitjes?
Ik hoop van harte dat iemand weet wel beestje dit gouden filigraan sieraad maakt. :)


In afwachting, groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

harry60

Ik heb ze al eens eerder gezien, maar kan even niet op de naam komen waarvan deze bolletjes zijn.

zal nog wel iemand komen die het wel weet.
Mooi om te zien zijn ze iedergeval.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

han.endt

Het doet denken aan leeggegeten gallen.

MarjoSmeets

Harry heeft gelijk, zoiets is pas geleden ook nog voorbij gekomen. Ik had dat vanmorgen al willen melden, maar wou eerst even zoeken of ik het topic nog kon vinden, maar helaas.  :(
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

pas geleden is denk ik een aantal maanden als het misschien geen jaar is.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Nee volgens mij is het pas nog geweest, ik kan het mij nog vrij goed voor de geest halen. Volgens mij stond daar één zo'n balletje op. Als ik maar al eens wist in welk forum ik het gezien heb.  :rolleye:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Botervlieg

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 24, 2010, 15:31:11 PM
Nee volgens mij is het pas nog geweest, ik kan het mij nog vrij goed voor de geest halen. Volgens mij stond daar één zo'n balletje op. Als ik maar al eens wist in welk forum ik het gezien heb.  :rolleye:

Ik heb het ook gezien, pas geleden inderdaad, en heb er ook naar gezocht, en kon het ook niet vinden  ;D

Vandaar dat titels zéér belangrijk zijn.
"Wat is dit" of "hoe heet deze rups" komt 10.001 keer voorbij, maar je vind het nooit meer terug.
Omschrijving in de titel - je hebt het zo weer gevonden.

harry60

soms lastig zeker als het om dit soort balletjes gaat en er een naam aan te geven  :huh:
Of het nu van een soort wesp was of een kever, zou het even niet weten.

Maar je hebt gelijk als het gedetemineerd is kun je de naam veranderen van het onderwerp voor de volgende die het misschien weer zoeken.

Goede tip Baltus

Gr Harry


M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Citaat van: harry60 op augustus 24, 2010, 15:53:38 PM
Maar je hebt gelijk als het gedetemineerd is kun je de naam veranderen van het onderwerp voor de volgende die het misschien weer zoeken.

Goede tip Baltus

Gr Harry

Graag gedaan.

Let alleen wel op dat je niet de naam maar de omschrijving in de titel zet.

Want je zoekt "een witte rups met zwarte stippen" of "een geweven balletje".

Als je de naam in de titel zou zetten, vind je het evengoed niet terug,
want als je de naam al wist zou je het wel invoeren, dan zoek je die niet...

Groetjes,
Marleen

klesman

Ik denk dat we eruit zijn!!!!
Vanmiddag ben ik teruggeweest naar de vindplek om te kijken of er nog iets van over was, het is uiteindelijk 10 dagen later. En ondanks de harde wind en het lange gras dat over de planten heen lag heb ik de zuringplant teruggevonden. De balletjes waren bijna allemaal verlaten op wat uitwerpselen na en een waarvan ik dacht dat er een dode larve in zat. Ik vond dat ik er wat van mee mocht nemen. Maar wat ik voor een uitwerpsel aanzag bleek een pop te zijn. En de dode larve leeft uiteindelijk toch. Het is een kleine snuitkever. Een keverkenner zal hem vast kunnen determineren, ik kan het niet. Maar wat de naam ook is, hij maakt prachtige nesten. Of hoe zou je zoiets noemen?




Bijgaand nog wat nieuwe foto's. o en er zat ook een balletje op smalle weegbree.



Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Botervlieg

Hallo Rudy,

Over de naam hoe zoiets heet, ik denk een cocon.
En wat er dan inzit, beestje, dat is een pop.

Groetjes,
Marleen

harry60

Aha dat was het dus een snuitkever, dus deze kan verplaatst worden naar de kevers.

Prachtig.


harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Jorgen

Ik zal dit topic naar de kevers verplaatsen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

klesman

Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

klesman

Ah, geweldig Dick. Nu heeft het beestje en naam.


hartelijk dank aan alle meedenkers, groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Had je dus moeten zoeken op kooiconstructie!  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Citaat van: Henk Soepenberg op augustus 24, 2010, 19:56:25 PM
Had je dus moeten zoeken op kooiconstructie!  ;D

Logisch! Dat zie je toch meteen?  ;D

klesman

De gouden kooi! ook een mooie omschrijving.
Ik heb de soort ingevoerd en ik sta er toch van te kijken dat hij algemeen is. De gouden kooitjes vallen best wel op en toch blijkt bijna niemand het verschijnsel te kennen.







Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

harry60

In 2009 is er geen een gezien of ingevoerd, in 2008 wel.
Soms kloppen deze gegevens niet helemaal en het kan zijn dat het kevertje op de juiste plekken veel voor komt en op andere plekken (zeer) zeldzaam.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Hmm, ik dacht toch dat het veel korter geleden was en ik weet ook niet of het idd dít topic was. Maar misschien ben ik het wel tegengekomen toen ik zelf wat aan het zoeken was en heb toen niet naar de datum gekeken. Maar leuk dat we in elk geval weten wat het is!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo