Enig idee ? (edit:de nimf van de bladpootwants!)

Gestart door MiekeK, augustus 14, 2010, 19:41:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

MiekeK

...wat dit dan is ?

Of is dit een andere vorm van de Leptoglossus occidentalis/bladpootwants ?

thijsdegraaf

Dit moet de nimf van de Leptoglossus occidentalis zijn!!!! Die hebben we nog niet.

Groet, Thijs

Berend Aukema

Super! Nu weten we zeker dat ze zich hier voortplant!

MiekeK

Oh....

Is nu binnenkort mijn hele tuin kaal ?

MiekeK

Of krijg ik nu een invasie van bladpootwantskindertjes ?


(heej, ik heb wel een goeie tuin hè !  :rolleyes:)

thijsdegraaf

#5
Met de tuin zal het wel meevallen.  :)  Berend hoopt op heel veel kleintjes, denk ik.
Hier staat wat informatie. http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Coreidae/leptoglossus_occidentalis.html Als je dat niet genoeg vindt, moet je op die pagina "futher information" indrukken. Dan ben je aardig op de hoogte.

Groet, Thijs

MiekeK

Ah..dankjewel !

Nu weet ik wat ze eten en dat klopt wel met wat hier te vinden is...
Toch een goede tuin dus !

Kleintjes...dat wordt héél veel sokjes breien....  :rolleyes:


Berend Aukema

Welke koniferen heb je in de tuin en heb je ze al op een van die bomen/struiken gezien?

MiekeK

#8
Nou, eerlijk gezegd sta ik te popelen om te zoeken...maar het weer werkt niet erg mee..

Flinke den van een jaar of 40-50, buxussen en veel bloemen en struiken..
Verder, om een beeld te krijgen..geen idee of je er wat aan hebt, zitten er kikkers, padden, salamanders, egels, zo nu en dan roofvogels, spechten en 'gewone' vogels (mussen, mezen, winterkoninkjes, kraaien, eksters, vlaamse gaaien etc)
Ik vind het eerlijk gezegd best leuk en ook wel een beetje trots dat zo'n bladpootwants zich hier gesettled lijkt te hebben en dat wij dan de eerste zijn...
Maar aangezien onze tuin niet zo spectaculair bijzonder is, lijkt het logisch aan te nemen dat dit dier 'gewoon' in Nederland leeft ?

In welke vorm is dit nu bijzonder en/of opmerkelijk dat de Bladpootwants hier leeft en zich kennelijk voortplant ?

En moet ik iets doen als ik er weer één of meer vind ?
(meten/tellen/vangen o.i.d)
Eerlijk gezegd wist ik tot eergister niet eens wat een 'nimf' nu eigenlijk was....




MiekeK

Oké...2 jaar verder, best trots op mijn bijzondere (landelijke?) ontdekking en jawel...............

Is dit dan ook DE nimf ?


harry60

 :duim: , ik vind dat er dit jaar maar weinig waarnemingen zijn van deze soort, misschien is tie weer zeldzaam aan het worden door de korte strenge winter ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MiekeK

#11
Oké..dus dit is m ook..Leuk !!
Maar goed, veel meldingen of niet..Ze planten zich dus wel voort hier..toch ?

Hij zat op de slaapkamer van dochter...warm weer, raam open..
Zij riep meteen "Spin !" ...  Manlief wilde hem aan de kippen voeren..

En ik.....ik heb hem/haar gered !!!

:P


Ziet er wel wat stoffig uit hè..deze onderstaande is misschien wat duidelijker (is dezelfde hoor)

Wel apart dat dit bijna op de dag af, 2 jaar later is.
nou ja, apart...dit is kennelijk het tijdstip van de nimf ?

harry60

#12
Ik denk inderdaad dat het de nimf tijd is, ze worden veel gezien in het voorjaar (paar jaar geleden) als ze uit hun winterslaap komen.
Ik neem aan dat ze dan ook gaan paren en eitjes leggen en dan is het goed mogelijk dat deze nu uit komen of al zijn uitgekomen volgens mij is deze in het laatste nimf stadium.
M.Vr.Gr. Harry de Koning