Foto's Observado soorten van Australië

Gestart door laatvlieger, augustus 14, 2010, 08:41:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Alvast een beginnetje:
:micro: betekent dat er nog een keer goed naar de foto moet worden gekeken en dat determinatie waarschijnlijk lastig is.

Foto's blijven natuurlijk altijd welkom. Ook als er al foto's van een soort aanwezig zijn. Hoe meer hoe beter! Hieronder de lijst van wat er nu is, ook bewijsplaatjes zijn prima!

Southern Cassowary  :right:
Emu   :right:
Orange footed Scrubfowl  :right:
Malleefowl  :right:
Australian Brush Turkey  :right:
Stubble Quail
Brown Quail
King Quail  :right:
Red-backed buttonquail
Painted Buttonquail
Chestnut-backed Buttonquail
Buff-breasted Quttonquail
Black-breasted Buttonquail  :right:
Little Buttonquail
Red-chested Buttonquail
King Penguin  :right:
Macaroni Penguin  :right:
Fiordland Penguin  :right:
Little penguin  :right:
(Erect Crested Penguin)
Eastern Rockhopper Penguin)
(Snares Penguin)
Wandering Albatross  :right:
Royal Albatross  :right:
Black-browed Albatross  :right:
Buller's Albatross  :right:
Grey-headed Albatross  :right:
yellow-nosed Albatross  :micro:
Shy Albatross  :micro:
Sooty Albatross
Light-mantled Albatross :right:
Southern Fulmar  :right:
Cape Petrel  :micro:
Snow Petrel
Antarctic Giant Petrel  :micro:
Hall's Giant Petrel  :micro:
Great-winged Petrel
White-headed Petrel
Providence Petrel
Kermadec Petrel
Herald Petrel
Tahitit Petrel
Kerguelen Petrel
Soft-plumage Petrel
mottled Petrel  :right:
Gould's Petrel
Black-winged Petrel
Cook's Petrel
White-necked Petrel
Blue Petrel
Broad-billed Prion
Salvin's Prion
Antarctic Prion  :micro:
Slender-billed Prion
Fairy Prion
Grey Petrel
Black Petrel
Westland Petrel  :right:
White-chinned Petrel  :right:
Flesh-footed Shearwater  :micro:
Wedge-tailed Shearwater  :micro:
Buller's Shearwater 
Sooty Shearwater  :micro:
Short-tailed Shearwater  :micro:
Streaked Shearwater 
Fluttering Shearwater  :micro:
Hutton's Shearwater  :right:
Little Shearwater
Wilson's Storm Petrel  :right:
Grey-backed Storm Petrel
White-faced Storm Petrel
Black-bellied Storm Petrel  :micro:
White-bellied Storm Petrel
Matsudaira's Storm Petrel
Common Diving Petrel
Australian Pelican  :right:
Australian Gannet  :right:
Cape Gannet  :right:
Red-footed Booby  :right:
Masked Booby  :right:
Brown Booby  :right:
Great Frigate Bird  :right:
Lesser Frigate Bird  :right:
Red-tailed Tropicbird  :right:
White-tailed tropicbird  :right:
Australasian Darter  :right:
Black-faced Cormorant  :right:
Australian Pied Cormorant  :right:
Little Pied Cormorant  :right:
Great Cormorant  :right:
Litlle Black Cormorant  :right:
Great crested Grebe  :right:
Hoary-headed Grebe  :right:
Australasian Grebe  :right:
Magpie Goose  :right:
Black Swan  :right:
Cape Barren Goose   :right:
Wandering Whistling Duck  :right:
Plumed Whistling Duck  :right:
Ausstralian Shelduck  :right:
RAdjah Shelduck  :right:
Pacific Black Duck  :right:
Grey Teal  :right:
Chestnut Teal  :right:
Australasian Shoveler  :right:
garganey  :right:
pink-eared duck
Hardhead  :right:
Maned Duck  :right:
Freckled Duck  :right:
Cotton Pygmy Goose  :right:
Green Pygmy  Goose  :right:
Blue Billed Duck  :right:
Musk Duck  :right:
Buff-banded Rail  :right:
Lewin's Rail
Chestnut Rail
Red-necked Crake  :right:
baillon's crake  :right:
Australian crake
Spotless Crake
Wite-browed Crake
Bush Hen
Tasmanian Native hen  :right:
Black-tailed Native Hen
Dusky Moorhen  :right:
Purple Swamphen  :right:
Eurasian Coot  :right:
Great-billed Heron
White-necked Heron
Pied Heron  :right:
White-faced heron  :right:
Cattle egret (oostelijke soort)  :right:
Great egret  :right:
Little egret  :right:
Intermediate egret  :right:
Eastern Reef egret  :right:
Striated Heron  :right:
Nankeen Night Heron  :right:
Little Bittern  :right:
Black Bittern
Australasian Bittern
Glossy Ibis  :right:
Australian White Ibis  :right:
Straw-necked Ibis  :right:
Royal Soonbill  :right:
Yellow-billed Spoonbill  :right:
Black-necked Stork  :right:
Brolga  :right:
Sarus Crane  :right:
Australian Bustard  :right:
Plains Wanderer
Ruddy Turnstone  :right:
Eastern Curlew  :right:
Whimbrel  :right:
Little Curlew  :right:
Wood Sandpiper  :right:
Grey-tailed Tattler
Wandering Tattler  :right:
Common Sandpiper  :right:
Common Greenshank  :right:
Common Redshank  :right:
Marsh Sandpiper  :right:
Terek Sandpiper  :right:
Latham's Snipe  :micro:
Pin-tailed Snipe
Swinhoe's Snipe
Asian Dowitcher
Black-tailed Godwit  :right:
Bar-tailed Godwit  :right:
Red Knot  :right:
Great Knot  :right:
Sharp-tailed Sandpiper  :right:
Pectoral Sandpiper  :right:
Little Stint  :right:
Red-necked Stint  :micro:
Long-toed Stint  :micro:
Curlew Sandpiper  :right:
Sanderling  :right:
Buff-breasted Sandpiper  :right:
Broad-billed Sandpiper  :right:
Ruff  :right:
Red-necked Phalarope  :right:
Oriental Pratincole  :right:
Australian Pratincole



















Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen



Rob Gordijn

Hoi Wouter,

Er is een verschil tussen de taxonomie in observado en de lijst die jij nu opnoemt of niet? Zo zou je voor Australia in de 'Wandering' groep Amsterdam, Gibsons, Antipodean en Wandering ('snowy') moeten staan en ook bijv Northern en Southern Royal. Bij praktisch alle wandering foto's die ik heb gezien kan wel een vraagtekentje, en de royal albatros (southern) die hier staat afgebeeld (http://observado.org/soort/info/73650) zou ik niet zo zeker durven determineren als southern. En de antipodean op observado lijkt me nu niet direct die soort (al blijft zekere determinatie voor de wanderers natuurlijk altijd lastig)

Ik zal binnenkort eens wat albatrossen en andere zeebeesten uploaden uit New Zealand, en ik heb ook nog een zwartvoetje uit California.

groeten
Rob

Ps. Die cape petrel zou ik dan weer wel op zeker laten staan waarom moet er mee aandacht aan de foto, ondersoorten benoemen?

Hier kan je eenvoudig tussen verschillende checklisten switchen, jouw lijst is op basis van clements? Wat is eigenlijk de basis van de soortenlijst in observado? Is wel makkelijk om te weten voordat ik aan het invoeren ga.
http://avibase.bsc-eoc.org/checklist.jsp?region=auct&list=ioc&lang=EN

HJDT

Citaat van: laatvlieger op augustus 14, 2010, 09:38:32 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 14, 2010, 09:17:41 AM
Vooruit dan maar: Malleefowl
Prachtig!

Om nou te voorkomen dat je sit straks voor Azië en alle andere ontbrekende (sub-) continenten ook moet gaan doen is het misschien handiger als er per werelddeel/land/provincie (maar begin eens met het eerste want dat is goed te doen lijkt me) een lijst te bekijken is op observado waar met een icoontje word aangegeven of van die soort al een foto is ingestuurd, eventueel te vergelijken met je eigen wereldlijst- zoals je nu je lijst kunt vegelijken met andere vogelaars?? Dan kan ieder die dat wil er eens flink voor gaan zitten en proberen als eerste soort x te vertegenwoordigen. Ik denk dat je dan veel sneller "vol" zit dan op deze manier. En het scheelt je nog veel werk ook!!
Overigens heb ik van de bovenstaande lijst helemaal niks maar hoe verder je de lijst aanvult hoe meer ik er zal hebben.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

theomuusse

En van de soorten op je wereldlijst waarvan je geen foto hebt moet je wel oppassen dat hij wel wordt aanvaard hier!

Theo

Justin Jansen

Citaat van: theomuusse op augustus 15, 2010, 20:51:43 PM
En van de soorten op je wereldlijst waarvan je geen foto hebt moet je wel oppassen dat hij wel wordt aanvaard hier!

Theo
Slechte ervaringen Theo?
M.v.g., Justin Jansen


theomuusse


laatvlieger

#8
Citaat van: gordijnrob op augustus 14, 2010, 15:44:43 PM
Hoi Wouter,

Er is een verschil tussen de taxonomie in observado en de lijst die jij nu opnoemt of niet? Zo zou je voor Australia in de 'Wandering' groep Amsterdam, Gibsons, Antipodean en Wandering ('snowy') moeten staan en ook bijv Northern en Southern Royal. Bij praktisch alle wandering foto's die ik heb gezien kan wel een vraagtekentje, en de royal albatros (southern) die hier staat afgebeeld (http://observado.org/soort/info/73650) zou ik niet zo zeker durven determineren als southern. En de antipodean op observado lijkt me nu niet direct die soort (al blijft zekere determinatie voor de wanderers natuurlijk altijd lastig)

Ik zal binnenkort eens wat albatrossen en andere zeebeesten uploaden uit New Zealand, en ik heb ook nog een zwartvoetje uit California.

groeten
Rob

Ps. Die cape petrel zou ik dan weer wel op zeker laten staan waarom moet er mee aandacht aan de foto, ondersoorten benoemen?

Hier kan je eenvoudig tussen verschillende checklisten switchen, jouw lijst is op basis van clements? Wat is eigenlijk de basis van de soortenlijst in observado? Is wel makkelijk om te weten voordat ik aan het invoeren ga.
http://avibase.bsc-eoc.org/checklist.jsp?region=auct&list=ioc&lang=EN

Hoi Rob,

In principe houden we de IOC World Bird List aan:
http://www.worldbirdnames.org/index.html

Die streven een standaardisatie van zowel wetenschappelijke als Engelse namen na en houden rekening met recente taxonomische wijzigingen. Het zou kunnen dat mijn bovenstaand lijstje daar wat van afwijkt, aangezien ik er gewoon een Australische vogelgids bj heb gepakt en aan de hand daarvan de foto's op Observado ben gaan checken.

Mocht je het niet eens zijn met een determinatie dan horen we dat graag. Wel graag even voorzien van argumentatie, zodat een admin er wat mee kan doen. Uiteindelijk zal het op die manier steeds beter worden. Let trouwens ook op of een foto is goedgekeurd of niet. Ik zet soms wel eens foto's in de soortoverzichten waar ik niet helemaal zeker van ben, maar keur ze dan ook niet goed.

Ben benieuwd naar jouw plaatjes! zou mooi zijn als er inderdaad nog wat nieuwe soorten bij zitten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: HJDT op augustus 14, 2010, 16:51:14 PM
Citaat van: laatvlieger op augustus 14, 2010, 09:38:32 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 14, 2010, 09:17:41 AM
Vooruit dan maar: Malleefowl
Prachtig!

Om nou te voorkomen dat je sit straks voor Azië en alle andere ontbrekende (sub-) continenten ook moet gaan doen is het misschien handiger als er per werelddeel/land/provincie (maar begin eens met het eerste want dat is goed te doen lijkt me) een lijst te bekijken is op observado waar met een icoontje word aangegeven of van die soort al een foto is ingestuurd, eventueel te vergelijken met je eigen wereldlijst- zoals je nu je lijst kunt vegelijken met andere vogelaars?? Dan kan ieder die dat wil er eens flink voor gaan zitten en proberen als eerste soort x te vertegenwoordigen. Ik denk dat je dan veel sneller "vol" zit dan op deze manier. En het scheelt je nog veel werk ook!!
Overigens heb ik van de bovenstaande lijst helemaal niks maar hoe verder je de lijst aanvult hoe meer ik er zal hebben.

Groet Michel

Ik zal het er eens met Hisko over hebben, moet namelijk wel geprogammeerd worden. En ik meen me te herinneren dat zoiets ten koste van de performance gaat. Heb namelijk wel eens eerder iets dergelijks gevraagd voor regioschermen. Dus voorlopig ben ik de forumslaaf...  ;)

haha, vind het ook gewoon wel leuk hoor. Is een hoop werk, maar het is ook wel fraai om te zien wat er allemaal aan foto's van soorten binnenkomt. Ook soorten waarvan je niet had kunnen hopen dat er plaatjes van waren. Echt heel fraai.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: theomuusse op augustus 15, 2010, 20:51:43 PM
En van de soorten op je wereldlijst waarvan je geen foto hebt moet je wel oppassen dat hij wel wordt aanvaard hier!

Theo
Ik weet niet waar deze negativiteit vandaan komt, maar ik ben hier alleen maar op zoek naar foto's van soorten van de wereld. Over eventuele aanvaarding van soorten op waarneming.nl moet je maar even een ander topic openen.

(Off topic: Qua aanvaarding van gevallen op waarneming.nl gaat het inderdaad wel eens ver. Aan de andere kant is het ook goed om alles zoveel mogelijk te documenteren. Kan dat niet bij een waarneming, dan is dat geen ramp, maar je kunt denk ik ook niet verwachten dat een admin hem dan wel even goedkeurt. Ik ken verder de achtergrond van je opmerking niet en wat er is voorgevallen, maar hoop wel dat iedereen inziet dat goed- en ook afkeuren van waarnemingen altijd met de beste intentie gebeurt. )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

Theo: waarom zou het jou ene ruk schelen wat men er op wn.nl of observado van vind wat jij wel of niet gezien hebt?? Gewoon invoeren en als er een niet goedgekeurde status aan word gegeven: who cares?? Het gaat er toch niet om of een admin dat goedgekeurd heeft?? Mij zal het in ieder geval een zorg wezen. . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HJDT

Citaat van: laatvlieger op augustus 16, 2010, 01:41:23 AM
Citaat van: HJDT op augustus 14, 2010, 16:51:14 PM
Citaat van: laatvlieger op augustus 14, 2010, 09:38:32 AM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 14, 2010, 09:17:41 AM
Vooruit dan maar: Malleefowl
Prachtig!

Om nou te voorkomen dat je sit straks voor Azië en alle andere ontbrekende (sub-) continenten ook moet gaan doen is het misschien handiger als er per werelddeel/land/provincie (maar begin eens met het eerste want dat is goed te doen lijkt me) een lijst te bekijken is op observado waar met een icoontje word aangegeven of van die soort al een foto is ingestuurd, eventueel te vergelijken met je eigen wereldlijst- zoals je nu je lijst kunt vegelijken met andere vogelaars?? Dan kan ieder die dat wil er eens flink voor gaan zitten en proberen als eerste soort x te vertegenwoordigen. Ik denk dat je dan veel sneller "vol" zit dan op deze manier. En het scheelt je nog veel werk ook!!
Overigens heb ik van de bovenstaande lijst helemaal niks maar hoe verder je de lijst aanvult hoe meer ik er zal hebben.

Groet Michel

Ik zal het er eens met Hisko over hebben, moet namelijk wel geprogammeerd worden. En ik meen me te herinneren dat zoiets ten koste van de performance gaat. Heb namelijk wel eens eerder iets dergelijks gevraagd voor regioschermen. Dus voorlopig ben ik de forumslaaf...  ;)

haha, vind het ook gewoon wel leuk hoor. Is een hoop werk, maar het is ook wel fraai om te zien wat er allemaal aan foto's van soorten binnenkomt. Ook soorten waarvan je niet had kunnen hopen dat er plaatjes van waren. Echt heel fraai.

Als bovenstaand idee teveel programmeerwerk is kan je er ook voor kiezen om simpelweg een kolom aan ieders wereldlijst toe te voegen met een vinkje of een icoontje o.i.d als er van die soort een foto is. Lijkt me een stuk minder werk om te programmeren en weinig impact op de database.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

hiskodevries

het probleem is niet het programmeerwerk, maar de 'aanslag' op de database
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HJDT

Dat moet toch ook op te lossen zijn Hisko?? Als je ervoor kiest om die lijst (net als de soortenlijsten van de gebruikers onderling bijvoorbeeld) maar 1 maal per etmaal te verversen is het toch niet zo zwaar allemaal, of zie ik het dan te simpel??
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

hiskodevries

als dat maar voor 1 werkgroep zou gelden niet, maar op de database draaien zo`n 250 werkgroepen
als die elke dag zo`n pagina gaan openen met de diversie selectie opties, tsja 'goh waarneming.nl is zo traag'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rob Gordijn

#16
Citaat van: laatvlieger op augustus 16, 2010, 01:37:56 AM
Citaat van: gordijnrob op augustus 14, 2010, 15:44:43 PM
Hoi Wouter,

Er is een verschil tussen de taxonomie in observado en de lijst die jij nu opnoemt of niet? Zo zou je voor Australia in de 'Wandering' groep Amsterdam, Gibsons, Antipodean en Wandering ('snowy') moeten staan en ook bijv Northern en Southern Royal. Bij praktisch alle wandering foto's die ik heb gezien kan wel een vraagtekentje, en de royal albatros (southern) die hier staat afgebeeld (http://observado.org/soort/info/73650) zou ik niet zo zeker durven determineren als southern. En de antipodean op observado lijkt me nu niet direct die soort (al blijft zekere determinatie voor de wanderers natuurlijk altijd lastig)

Ik zal binnenkort eens wat albatrossen en andere zeebeesten uploaden uit New Zealand, en ik heb ook nog een zwartvoetje uit California.

groeten
Rob

Ps. Die cape petrel zou ik dan weer wel op zeker laten staan waarom moet er mee aandacht aan de foto, ondersoorten benoemen?

Hier kan je eenvoudig tussen verschillende checklisten switchen, jouw lijst is op basis van clements? Wat is eigenlijk de basis van de soortenlijst in observado? Is wel makkelijk om te weten voordat ik aan het invoeren ga.
http://avibase.bsc-eoc.org/checklist.jsp?region=auct&list=ioc&lang=EN

Hoi Rob,

In principe houden we de IOC World Bird List aan:
http://www.worldbirdnames.org/index.html

Die streven een standaardisatie van zowel wetenschappelijke als Engelse namen na en houden rekening met recente taxonomische wijzigingen. Het zou kunnen dat mijn bovenstaand lijstje daar wat van afwijkt, aangezien ik er gewoon een Australische vogelgids bj heb gepakt en aan de hand daarvan de foto's op Observado ben gaan checken.

Mocht je het niet eens zijn met een determinatie dan horen we dat graag. Wel graag even voorzien van argumentatie, zodat een admin er wat mee kan doen. Uiteindelijk zal het op die manier steeds beter worden. Let trouwens ook op of een foto is goedgekeurd of niet. Ik zet soms wel eens foto's in de soortoverzichten waar ik niet helemaal zeker van ben, maar keur ze dan ook niet goed.

Ben benieuwd naar jouw plaatjes! zou mooi zijn als er inderdaad nog wat nieuwe soorten bij zitten.


Dan gaat er wel iets mis ergens, want op observado zijn antipodean en gibsons albatros gesplitst. Maar IOC split deze niet.
Ter referentie:
http://www.worldbirdnames.org/n-penguins.html
http://observado.org/search.php?q=albatros&x=0&y=0

Zo is de antipodean d(http://observado.org/soort/info/79205) op de foto staat een 'gibsoni', maar is het onder IOC wel een antipodean (daar zijn die 2 namelijk gelumpt) vandaar mijn vragen. Maar op omdat die taxonomie op observado staat is het de vraag waar je hem nou onder moet zetten.

laatvlieger

Citaat van: gordijnrob op augustus 16, 2010, 16:27:16 PM
Citaat van: laatvlieger op augustus 16, 2010, 01:37:56 AM
Citaat van: gordijnrob op augustus 14, 2010, 15:44:43 PM
Hoi Wouter,

Er is een verschil tussen de taxonomie in observado en de lijst die jij nu opnoemt of niet? Zo zou je voor Australia in de 'Wandering' groep Amsterdam, Gibsons, Antipodean en Wandering ('snowy') moeten staan en ook bijv Northern en Southern Royal. Bij praktisch alle wandering foto's die ik heb gezien kan wel een vraagtekentje, en de royal albatros (southern) die hier staat afgebeeld (http://observado.org/soort/info/73650) zou ik niet zo zeker durven determineren als southern. En de antipodean op observado lijkt me nu niet direct die soort (al blijft zekere determinatie voor de wanderers natuurlijk altijd lastig)

Ik zal binnenkort eens wat albatrossen en andere zeebeesten uploaden uit New Zealand, en ik heb ook nog een zwartvoetje uit California.

groeten
Rob

Ps. Die cape petrel zou ik dan weer wel op zeker laten staan waarom moet er mee aandacht aan de foto, ondersoorten benoemen?

Hier kan je eenvoudig tussen verschillende checklisten switchen, jouw lijst is op basis van clements? Wat is eigenlijk de basis van de soortenlijst in observado? Is wel makkelijk om te weten voordat ik aan het invoeren ga.
http://avibase.bsc-eoc.org/checklist.jsp?region=auct&list=ioc&lang=EN

Hoi Rob,

In principe houden we de IOC World Bird List aan:
http://www.worldbirdnames.org/index.html

Die streven een standaardisatie van zowel wetenschappelijke als Engelse namen na en houden rekening met recente taxonomische wijzigingen. Het zou kunnen dat mijn bovenstaand lijstje daar wat van afwijkt, aangezien ik er gewoon een Australische vogelgids bj heb gepakt en aan de hand daarvan de foto's op Observado ben gaan checken.

Mocht je het niet eens zijn met een determinatie dan horen we dat graag. Wel graag even voorzien van argumentatie, zodat een admin er wat mee kan doen. Uiteindelijk zal het op die manier steeds beter worden. Let trouwens ook op of een foto is goedgekeurd of niet. Ik zet soms wel eens foto's in de soortoverzichten waar ik niet helemaal zeker van ben, maar keur ze dan ook niet goed.

Ben benieuwd naar jouw plaatjes! zou mooi zijn als er inderdaad nog wat nieuwe soorten bij zitten.


Dan gaat er wel iets mis ergens, want op observado zijn antipodean en gibsons albatros gesplitst. Maar IOC split deze niet.
Ter referentie:
http://www.worldbirdnames.org/n-penguins.html
http://observado.org/search.php?q=albatros&x=0&y=0

Zo is de antipodean d(http://observado.org/soort/info/79205) op de foto staat een 'gibsoni', maar is het onder IOC wel een antipodean (daar zijn die 2 namelijk gelumpt) vandaar mijn vragen. Maar op omdat die taxonomie op observado staat is het de vraag waar je hem nou onder moet zetten.

Vergeet niet dat er aan Observado een voorgeschiedenis zit, waarbij een hoop soorten destijds zomaar zijn toegevoegd. Nu is in principe de IOC lijst leidend geworden en vullen we ondersoorten zelf aan. Dat is wel een meerjarenplan, ben ik bang. Er zullen af en toe daarom nog wel wat splits in zitten die niet conform de IOC zijn.

Gaat op den duur allemaal wel goed komen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Gordijn

hmmm kee, is wel enigzins verwarrend dat de database dan vol zit met soorten die je eigenlijk niet 'erkent'.
Voor die ondersoorten zou ik gewoon versie 3.0 afwachten van de IOC checklist, anders heb je straks weer een hele heritage waar je niks aan hebt. Volgens IOC-site worden in versie 3.0 de ondersoorten vermeld. Maar hoe flexibel is de database? Worden updates van de IOC lijst ook verwerkt?
Het achterblijven van alle oude soorten geeft weinig hoop voor het enigzins up-to-date houden van je eigen lijst op observado.


Is allemaal beetje offtopic natuurlijk daarvoor mijn excuus.

laatvlieger

Citaat van: gordijnrob op augustus 17, 2010, 21:53:17 PM
hmmm kee, is wel enigzins verwarrend dat de database dan vol zit met soorten die je eigenlijk niet 'erkent'.
Voor die ondersoorten zou ik gewoon versie 3.0 afwachten van de IOC checklist, anders heb je straks weer een hele heritage waar je niks aan hebt. Volgens IOC-site worden in versie 3.0 de ondersoorten vermeld. Maar hoe flexibel is de database? Worden updates van de IOC lijst ook verwerkt?
Het achterblijven van alle oude soorten geeft weinig hoop voor het enigzins up-to-date houden van je eigen lijst op observado.


Is allemaal beetje offtopic natuurlijk daarvoor mijn excuus.
Veranderen gaat op het moment traag. Ik verwacht dat dit op den duur vast wel eens beter wordt. Splits en lumps zijn soms ook lastig om door te voeren. Toch denk ik dat de database van Observado hier wel redelijk op is ingesteld en dat andere databases tegen dezelfde problemen oplopen en mogelijk meer last daarvan ondervinden.

Voordeel van Observado is overigens ook dat iedereen mee kan denken. Goede ideeën worden best vaak gehonoreerd. Kijk alleen maar hoe volwassen Observado is geworden in de afgelopen tijd. Zo lang bestaat het nog niet en moet je kijken wat je er nu al mee kunt!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Vandaag overigens weer een mooi zwikje foto's uit deze regio nieuw op Observado. Ook soorten waarvan we nog geen foto's hadden!

(Lijst hierboven weer een beetje uitgebreid)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

hier is een geautomatiseerde lijst voor dit werelddeel
http://oceania.observado.org/checklist.php
de soorten die daar voor kunnen komen zijn van avibase afkomstig
1 kolom geeft aan of waarnemingen in het betreffende werelddeel zijn geregistreerd de andere kolom geeft aan of foto`s bestaan in heel observado
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HJDT

Zie je wel dat het niet zo moeilijk is?? Haha. Mooi werk, zal eens gaan kijken wat ik toe kan voegen. . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

snwja3

Wouter/Hisko,
kan je die linkjes ergens in een pinned topicje (ofwel dat ik het ook kan terugvinden) zetten, dan kan/wil ik af en toe wel wat uploaden.
Wietze Janse

falco

Binnenkort komen er ws ook nog wel wat foto's van mijn kant.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HJDT

Ik heb er gelijk maar even werk van gemaakt: van de lijsten die jullie nu gefabriceerd hebben kan ik minimaal 25 soorten toevoegen. Van 10 andere moet ik nog even kijken of ik daar nou wel of niet een foto van heb. Eén ding snap ik alleen niet: waarom hebben jullie de avibase lijst gebruikt?? Deze is toch niet dezelfde als de lijst die op wn.nl gebruikt word??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rob Gordijn

Op avibase kan je ook de IOC lijst aanklikken, een korte check laat zien dat een IOC lijst is gebruikt (heb even gecheckt in oceanie: bijv. saddleback gesplit in North Island en South Island), dus er is van de IOC-lijst gebruik gemaakt om de bovenstaande lijsten te generen.
Ik zal binnenkort ook eens kijken wat ik nog kan toevoegen.

HJDT

Nou, het was even werk maar dan heb je ook wat. De volgende 20 soorten heb ik toegevoegd, tenminste, een foto daarvan:
Hartlaub's Babbler
African Wood-Owl
Black-faced Waxbill
Great Bowerbird
Greater Striped-Swallow
Lesser Roadrunner
MacGillivray's Warbler
Olive Sparrow
Pink Robin
Pink-billed Lark
Pink-throated Twinspot
Red-backed Fairywren
Red-capped Lark
Sabota Lark
Short-toed Rock-Thrush
Spike-heeled Lark
Whistling Kite
White-eared Barbet
Yellow Wattlebird
Yucatan Flycatcher

Van de rest volgt nog een deel maar dat staat niet op de PC waar ik nu mee werk. Word vervolgd dus. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.