Vettige varentjes [=Zwartsteel]

Gestart door HPM, augustus 01, 2010, 17:30:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Op een tuinmuurtje vond ik naast wat jonge Mannetjes een paar ongebruikelijke varentjes. Ze vielen op door de glans en daarna doordat ze vrij stevig en "vettig" aanvoelden. Jong, dus zonder sporen.
Zwartsteel is ter plekke bij me opgekomen en na het bekijken van foto's van jonge exemplaren lijkt me dat inderdaad een goede kandidaat. Ik kan naar een goede zwartsteelgroeiplaats gaan om te kijken of daar vergelijkbare jonkies staan, maar misschien heeft iemand ondanks de onscherpe foto's wel een betere suggestie dan Zwartsteel.


Herman van der Meer

han.endt

Zwartsteel lijkt me zeker een kandidaat, maar ze zijn nog heel jong en dan vind ik het altijd erg lastig om zeker te zijn. Kijken hoe het zich ontwikkeld.

bhendrikx

Groeten Bart

HPM

Da's mooi. Door die schrale minivarentjes zit ik vaak met mijn handen in het haar. Volgroeide Zwartsteel levert weinig problemen op. Afwachten hoe ze zich ontwikkelen kan wel een paar jaar duren en zo lang wil ik natuurlijk niet wachten  :) Ik zal een dezer dagen toch nog maar even op zoek gaan naar levend vergelijkingsmateriaal want dit zou een nieuwe Haagse groeiplaats betekenen en de eerste op een droge muur dus een beetje meer zekerheid kan geen kwaad.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Sipke Gonggrijp

Hoi Herman,

voor zwartsteel durf ik mijn hand in het vuur te steken!

:duim:

Groet, Sipke.

HPM

Ik met mijn handen in het haar en jij met de jouwe in de haard.  :)
Dank je wel, Sipke.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

#6
Om dit topic even 'af' te maken:
Op 3 augustus ben ik nog eens gaan kijken en het waren er geen 3-4 maar 7-8. Een nieuwe foto van twee andere dan ik hier liet zien heb ik ook bij de waarneming gevoegd.



Overigens vond ik de tweede keer op het tuinmuurtje ook nog een piepklein varentje waarvan ik vermoed dat het een Schubvarentje is. Omdat het nog kleiner was dan de kleinste op deze foto en ik er (dus) geen bruikbare foto van heb kunnen maken heb ik hem niet ingevoerd. Wellicht zal over een paar jaar blijken of ik gelijk had of niet.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

han.endt

Ja, Schubvarentjes. Ik zie wat van de onderzijde van de blaadjes.

HPM

Ja, dat had dat die andere baby ook: een blaadje met een omgekruld randje waardoor de lichte onderkant te zien was. Als ik er een bruikbare foto van had kunnen maken dan zou ik hem nog wel als onzeker hebben ingevoerd. Nu moet het maar wachten tot hij groter is. Ik had wel een blaadje kunnen verzamelen maar dat zou meer dan de helft van zijn assimilatie-oppervlak hebben betekend en het risico dat ik het helemaal zou uittrekken. Dat vind ik het niet waard.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Ik zag dat ik ter vergelijking nog naar een bekende zwartsteelgroeiplaats zou gaan. Vandaag kwam ik er langs en heb toen foto's gemaakt van een flinke kolonie jonkies. De overeenkomst zal duidelijk zijn hoewel deze wat frisser en minder 'hard' zijn omdat ze vlak boven het water groeien en die andere op een droge muur.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer