Helder oranje

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, juli 28, 2010, 21:00:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Welke schildwants is helder oranje? Een paar dagen geleden zag ik een helder oranje wants, die qua bouw wel wat op Piezodorus lituratus of op een Bessenwants leek. Toen ik mijn fototoestel te pakken had, was hij weg, maar er zullen niet zo veel wantsen zijn die zo opvallend oranje zijn. Iemand een idee wat het geweest kan zijn?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

Een willekeurige Pentatomide die net verveld is ?! B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Ik had op iets specifiekers gehoopt, maar dat was misschien te optimistisch. Dit bewijst maar weer dat je je fototoestel altijd bij de hand moet hebben.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

Hoi Menko,

Zoals je wellicht weet ben ik geen wantsenwetert .... maar naar mijn bescheiden mening moet je voor een specifiekere suggestie ook met specifiekere info komen - of een foto inderdaad ;)

Wat ik bedoelde te zeggen is dit: Als het beest "wel wat" op een Piezodorus of Dolycoris leek, dan was het dus een Pentatomidae of aanverwant (Pentatomoidea) - vandaar mijn "Pentatomide". Het oranje helpt maar weinig, omdat er veel soorten zijn die pal na het vervellen vrolijk oranje-roze zijn en pas na een paar uur weer wat op kleur zijn gekomen. Aangezien minimaal het stadium voor de (laatste??) vervelling vleugelloos is, mag je er met enige redelijkheid van uitgaan dat het beest op de bijbehorende waardplant zat (of in de kruidlaag eronder indien uit boom/struik gewaaid?). Dat zou nog enige houvast kunnen bieden dus, maar staat er ook niet bij vermeld.

Op het forum zijn al een aantal keren zulke "oranje" beesten langs gekomen. Moet eens zoeken...

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=86785.msg590778.html#msg590778
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=87484.msg594324.html#msg594324
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=115092.msg767464.html#msg767464
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=82474.msg569397.html#msg569397 ??
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=110699.msg745289.html#msg745289

en vast nog wel meer ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Dat 'wel wat' was misschien niet zo handig geformuleerd, want mijn wants leek een stuk meer op Piezodorus of Dolycoris dan de beesten op de foto's waar je naar verwijst. Desnietaltemin . . . ik begrijp dat allerlei wantsen helder oranje kunnen zijn, wanneer ze net verveld zijn, en dat die kleur dus niets zegt. Dank voor de hulp!

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

hedy2411

Hallo Menko,

Laat ik ook eens een duit in het zakje doen... ;D
Ik denk dat je deze bedoelt... Ik zal er drie opnamen bij doen, want ik heb het zelf ook met bewondering bekeken...

Groetjes,
Hedy

Arp

Die van Hedy is een vervelling van 4e naar 5e stadium nimf en zou ik zomaar niet op naam durven brengen met deze kleur, maar gezien de Brempeul eronder ligt Piezodorus wel erg voor de hand ;)  Ik doe er voor de lol een vervelling naar imago bij - foto's niet geweldig want tegen het einde van de schemering, deels met flits. In dit geval had het uitsluipende imago al vrij veel "groen", maar ik weet niet of dat gebruikelijk is voor Piezodorus. De vleugels zijn overigens natuurlijk niet beschadigd, maar moeten nog worden opgepompt.

Ik ben niet echt met Wantsjes bezig, dus ik neuzel maar wat wild in het rond en vergelijk met dingen die ik op diverse fora langs heb zien komen en daar waren heel wat verschillende Pentatomide8ige imago's bij die veel duidelijker knaloranje waren dan mijn Piezodorus-imago hier. Uit m'n hoofd minimaal Graphosoma, Pentatoma, Dolycoris, Eurygaster ... en ik meen ook een Palomena, maar durf ik niet meer zeker te zeggen. Voor de links boven heb ik alleen snel even 3 minuten naar "oranje" gezocht om het concept duidelijk te maken, maar ook op wrn zijn zeker weten betere voorbeelden langsgekomen. In elk geval een tamelijk algemeen fenomeen, want ook de vervellers tussen de diverse nimfstadia die ik in de loop der tijd gezien heb zijn eigenlijk zonder uitzondering oranje/zalm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Leuk te weten. Blijkbaar duurt het niet lang dat het beest zo oranje is, want veel zie ik het niet.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

#8
Volgens mij zijn ze maximaal een (half?/paar?) uur echt oranje/zalm en al vrij snel behoorlijk goed op kleur, al zal het de eerste dag nog wat flets zijn ??

Voor de gein:
- Arma custos (nimf-5)
- Carpocoris en een ??nimf-5??
- Dolycoris, nog, nog, nog, nog, nog, nog, nimf-2
- Eurydema, ook Eurydema??
- Eurygaster, nog1.
- Graphosoma, VV, x, x
- Palomena (eigenlijk bij vervelling wit?)
- Nimf indet
- Coreus, nog1, nog, nimf-5
- Gonocerus
- Himacerus nimf-2
- Anthocoris, nimf, nimf-5
- Deraeocoris, nog..., nog?
- Kleidocerys
- Liorhyssus nimf-2 imago (minder), imagos (knal)
- Pyrrhocoris apterus, nog eentje, nog
- Miridae indet

Niet altijd oranje/zalm! (of later/vroeger??)
- diversen
- Acetropis
- Blepharidopterus
- Drymus
- Eysarcoris
- Liocoris
- Lygus
- Miridae indet
- Miris nimf
- Notonecta
- Orius
- Orthotylus
- Pentatoma nimf-5, nog nimf-5
- Phylus
- Rhacognathus, nog1

Ik weet dat ik nog een paar prachtige gezien heb die hier niet bij zitten, maar so be it - nu weer snel wat nuttigs doen  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)