Welke Issus? Additionele foto's

Gestart door Niek van Wijk, juli 01, 2010, 10:32:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze vandaag in onze tuin. Ik denk aan Issus coleoptratus. Is hem dat?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

Oeps, verkeerde forum.
Admin, kunt u deze verplaatsen naar wantsen en cicaden? Alvast hartelijk dank, Niek

Arp

Hoi Niek,

Het zal op basis van zeldzaamheid vrijwel zeker coleoptratus zijn, maar voor een goede identificattie heb je een een nette foto van de voorkant van de kop nodig -  zie hier
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Wow! Ik wist niet - op zich niet ongebruikelijk - dat er ook nog een I. laurus en een I. truncatus bestaan. Over de I. muscaeformis hadden we het al eens. Ik dacht in m'n onschuld: Donkere bek is zeker I. coleoptratus, lichte bek is heel, heel misschien I. muscaeformis.
Dan maar invoeren als een "onzekere" I. coleoptratus, Issus species is geen keuzemogelijkheid in "Waarnemingen". Overigens staan verreweg de meeste daar op zeker...........

Met vriendelijke groeten,
Niek

Arp

#4
Maar die extra 2 alleen in Zuid-Europa ;)

Ik was ervan uitgegaan dat je in je tuin dan wel een kolonie zult hebben en nog wel een mooi plaatje en face voor elkaar zou kunnen krijgen  ;D

Citaat van: Niek van Wijk op juli 01, 2010, 14:18:57 PMOverigens staan verreweg de meeste daar op zeker...........
Tja, het zal 999 van de 1000 of nog meer keer ook coleoptratus zijn ... en de precieze betekenis van "zeker" is op wrn wat vaag/discutabel.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Ik zal m'n best doen........... Ik heb er dit jaar al twee gezien (of twee keer een) en vorige jaren wel vier! Overigens nooit op Hedera. Maar ik ben nu gepensioneerd, dus meer kans. Ik zal jullie dan misschien ook wel vaker lastig gaan vallen.....

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

Beste Arp,

U vraagt, wij draaien........
Hierbij een paar bek-foto's, weliswaar misschien niet van dezelfde Issus, maar toch...

Met vriendelijke groeten,
Niek

Arp

Hoi Niek, ... inderdaad coleoptratus dus  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Hartelijk dank. Ik was een paar dagen in het buitenland, vandaar mijn late reactie.

Met vriendelijke groeten,
Niek