Normen en Waarden in combinatie met natuurwaarden

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2010, 12:57:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Deze discussie is bedoeld om de diverse topics in andere onderdelen te bundelen
b.v. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=108437.0.html
en
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=110358.0.html
Door internet en email zijn mensen snel op de hoogte wanneer wat op welke plek is gezien
Dit kan tot situaties leiden welke ongunstig zijn voor de natuurwaarden ter plaatse.
De meeste internet sites die zich bezighouden met natuur bevatten een gedragsregels pagina
http://waarneming.nl/gedragsregels.php
http://dutchbirding.nl/page.php?page_id=58
birdpix ? die kon ik even niet vinden
Nederpix http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=711
Hoe kunnen we mensen bewuster maken van de gevolgen van hun aktviteiten.
Wat moet je doen als je zaken in het veld signaleerd die zeker verstorend zijn.
Zijn de bovenstaande gedragsregels sluitend




Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2010, 12:57:04 PM
birdpix ? die kon ik even niet vinden
Hier die van Birdpix en die van Nederpix (met wat aanvullingen voor Vlinders en Libellen en Amfibieën en Reptielen.


Om het lijstje maar even compleet te krijgen :)

Anne Hueber †

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2010, 14:27:38 PM
is dit b.v. wel in de haak http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=111740.0.html

Nee, ik vind dit absoluut niet in de haak. Maar wat moet je op het forum.....hele topic verwijderen? Vind ik op zich prima, maar dan moeten we (de staf) het er wel over eens zijn, dat we dat bij alle soortgroepen eenduidig gaan doen.
Zodra zulke foto's in de lijst komen van 'te valideren' foto's zet ik ze op 'verbergen'.

ArjenDrost †

Als je de nieuwe uitleg van de fotograaf leest, valt het allemaal nog wel weer mee :)


Maar zou dan nog dit soort foto's niet plaatsen (ondanks alle goede bedoelingen), het lokt namelijk ook uit.

Anne Hueber †

Citaat van: ArjenDrost op juni 21, 2010, 15:24:07 PM
Als je de nieuwe uitleg van de fotograaf leest, valt het allemaal nog wel weer mee :)

??? Ik zie nergens een nieuwe uitleg van de fotograaf.....

ArjenDrost †

Ho wacht, ik moet eerst nodig eens wakker worden. Had een andere reactie onder deze foto's in gedachte ;) Ik zie hem nu ook weer niet :)

Anne Hueber †

Arjen, waren je leerlingen vandaag niet vermoeiend genoeg ;) ;D 8)

hiskodevries

Citaat van: ArjenDrost op juni 21, 2010, 14:50:54 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2010, 12:57:04 PM
birdpix ? die kon ik even niet vinden
Hier die van Birdpix en die van Nederpix (met wat aanvullingen voor Vlinders en Libellen en Amfibieën en Reptielen.


Om het lijstje maar even compleet te krijgen :)
Dat is vreemd, je moet inloggen om te weten hoe je je dient te gedragen als natuurfotograaf. lijkt mij voor verbetering vatbaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2010, 16:50:44 PM
Dat is vreemd, je moet inloggen om te weten hoe je je dient te gedragen als natuurfotograaf. lijkt mij voor verbetering vatbaar.
Heb je een punt. Gooi ik even in de groep :)

ArjenDrost †

Citaat van: Anne Hueber op juni 21, 2010, 15:39:03 PM
Arjen, waren je leerlingen vandaag niet vermoeiend genoeg ;) ;D 8)
Leerlingen? We hebben toetsweek, dan zijn ze nooit zo vervelend...


Overigens, weer even ontopic: Recentelijk heb ik op m'n blog een verhaal gezet (in het engels) over het eventuele conflict tussen toerisme/natuurrecreatie en natuurbescherming.


Ik denk dat het goed is dat er zoveel mensen de natuur in willen. Uiteraard brengt dat de nodige verstoring met zich mee en daarom lijkt het me ook logisch dat bepaalde kwetsbare gebieden of gebieden met kwetsbare/verstoringsgevoelige soorten afgesloten worden voor het publiek. Maar alle natuurgebieden afsluiten zal juist een negatief effect hebben voor de natuur in het algemeen. Meer natuur die open is voor mensen, zal ook een groter draagvlak creëren voor natuurbeheer, waardoor deze gebieden juist weer beter beheerd kunnen worden.


Aangezien we in Nederland een vol landje hebben zal dit dus automatisch leiden tot enige mate van verstoring. Om deze verstoring zoveel mogelijk te voorkomen is kennis nodig. Berucht voorbeeld: de Donkere Pimpernelblauwtjes van een paar jaar geleden. Fotografen gingen daar het gebied in waar deze vlinders voorkwamen, liepen netjes om de plantjes heen waar deze vlinders (en hun rupsen) het liefst op zitten. Echter, ze wisten niet dat deze vlinders ook mieren nodig hebben om voor de poppen te zorgen en hadden, per ongeluk, verschillende mierennesten kapot getrapt. Ook die handfoto's van libellen worden vaak met de beste bedoelingen gemaakt, maar leveren toch regelmatig onnodige schade op. En zo zijn er vast wel meer voorbeelden op te noemen.


Door middel van goede voorlichting is denk ik al een hoop verstoring te voorkomen, want volgens mij gaan er maar weinig mensen de boel bewust verstoren. Deze voorlichting kan op verschillende manieren gedaan worden. Gebiedsbeherende instanties kunnen het dmv infoborden doen, maar ook sites als die van Waarneming.nl, Bird/Nederpix en de DBA kunnen hier een belangrijke rol spelen.
Gedragscodes zijn uiteraard nuttig, al is het altijd lastig om die te controleren. Maar spreek vooral iemand erop aan als hij/zij iets doet wat onnodig tot verstoring leidt.


Groeten, Arjen


Helen Commandeur

Tsjee, een onderwerp dat waarschijnlijk nooit voor 100% te dichten is.

In Nederland heb ik gezien dat "vogelmensen" gewoon door bossages, buiten de paden, banjerden om vogels te vinden, ook mensen die op waarneming.nl actief zijn. Ik ben een "tuthola" maar heb wel respect voor de natuur en doe gewoon nooit iets ter meerdere eer en glorie om een nieuwe soort en/of foto te scoren.

Sinds ik in Spanje verblijf zie ik het door andere ogen. Het respect voor de natuur is hier 0,001 procent en voor de dieren misschien iets beter. Een keer per jaar openen ze hier de deuren van de rijstopslagplaatsen en knallen de vogels (spreeuwen) neer die zich te goed doen aan de rijst.
Ok, ik weet dat de mensen hier niet beter weten zoals het in Nederland en de rest van de wereld ca. 50 jaar geleden het geval was.
Zie nog steeds de foto voor me van honderden afgeschoten valken, meer dan 100 jaar geleden.

En vergeet ook niet dat er vele miljoenen mensen een onmenswaardig bestaan lijden.

Wat ik probeer in Spanje: kinderen die stenen gooien naar ezels (ook zij weten niet beter) duidelijk te maken dat alle dieren een gevoel, een hart hebben en hopelijk helpt het iedere keer een beetje .................
In de Ebro Delta werken meerdere instanties aan de natuur in de Delta, uitkijkposten en -torens voldoende. Gebieden
zijn afgeschermd voor het welzijn van vogels.
Verstoring in Spanje is bijna altijd een kwestie van onkunde en ik denk dat het in Nederland veel vaker een kwestie is van eigen roem.

Greetz,
Helen.


Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

wouterbosgra

Ben niet zo'n zware discussietijger, maar wil toch wel even twee zaken vermelden:


       
  • Ik ga zelf ook vaak van de paden af, en kom ook wel eens in verboden gebied. Dat laatste overigens heel soms, per ongeluk, als gevolg van het van de paden afgaan waardoor je de bordjes mist. Ik geloof dat dit in sommige gebieden prima kan, mits je weet wat je doet (oppassen waar je loopt), het gebied het toelaat (veluwe kan meestal prima, een kalkgraslandje met zeldzame orchideeen niet), de boel niet verstoort (niks achterlaten, geen herrie etc) en de recreatiedruk niet te groot is (dus geen nieuwe paadjes vormen, en niet met 100 man van de paden af). Ook probeer ik ervoor te zorgen dat niemand me ziet, al was het maar om geen boete te krijgen :)
  • Ik heb zeer slechte ervaringen met twitches. Lees hier op het forum gelukkig ook wel eens dat het goed gaat, of dat het slechts een enkeling is die zich misdraagt. Ik ben in mijn leven slechts bij een handvol lokale twitches geweest, maar mijn ervaring daarbij is dat 90% van de aanwezigen over de schreef gaat. En dan doel ik op een gebied uitkammen, gewoon verboden terrein oplopen met het excuus dat het gebied is afgezet wegens plantjes die er in de winter toch nog niet zijn, of even door het riet raggen om een vogeltje op te jagen. En tot mijn verbazing doen ook een boel 'grote namen' daar schaamteloos aan mee. Ikzelf ben medeschuldig, omdat ik daar destijds niets van heb gezegd. Voor mij een van de vele redenen om niet langer te twitchen.
Wat ik hiermee wil zeggen (zonder te denken dat ik een oplossing in huis heb) is dat ik voor mijzelf heb ontdekt dat een andere natuurbeleving veel gaver is dan twitchen: Door een groot gebied struinen opzoek naar je eigen zeldzaamheid (die ik overigens nog niet heb gevonden :) ), maar vooral genietend van de natuur en soorten om je heen. Daarbij hoef je voor mijn part geen heilig boontje te zijn, ben ik ook niet. Meer de focus op de beleving, de soortenrijkdom en -kennis en de wildernis (urban jungles tellen ook!), dan die focus op je levenslijst en een bepaalde zeldzame soort of een bepaalde foto. Dat is wat mij betreft 100x leuker dan achteraan sluiten in de fotogravenmassa op zoek naar die ene zeldzaamheid, die vinden, afvinken en weer 2 uur naar huis rijden.

En wat ook wel eens gezegd mag worden: waarneming.nl heeft hier bij mij juist positief aan bijgedragen. Door mijn ogen te openen voor de schoonheid om ons heen, dat er meer soortgroepen zijn dan vogels en door het bieden van een platform om je kennis te vergroten (veel dank aan het forum). En ik zie steeds meer mensen om mij heen die dezelfde route bewandelen.

Disclaimer: Zonder moraalridder te willen uithangen: iedereen geniet op eigen wijze en moet voor zichzelf zijn/haar grenzen bepalen.

Guus Peterse

Citaat van: wouterbosgra op juni 22, 2010, 08:33:37 AMWat ik hiermee wil zeggen (zonder te denken dat ik een oplossing in huis heb) is dat ik voor mijzelf heb ontdekt dat een andere natuurbeleving veel gaver is dan twitchen: Door een groot gebied struinen opzoek naar je eigen zeldzaamheid (die ik overigens nog niet heb gevonden), maar vooral genietend van de natuur en soorten om je heen.
Het is misschien al wel honderd keer gezegd en geschreven, maar toch nog maar een keer: het een sluit het ander niet uit. Twitchers zijn ook gewoon liefhebbers, wandelaars, struiners, inventariseerders, tellers enzovoort, en zijn juist bij uitstek op zoek naar hun eigen zeldzaamheid. Als ik naar een twitch ga, ben ik voor, tijdens en na die twitch bezig met rondkijken, genieten van de natuur, op zoek naar vogels, plantjes etc, en als er niks te twitchen val ben ik bijna dagelijks wel even buiten en minstens wekelijks een dag op stap, door een groot gebied struinend op zoek naar mijn eigen zeldzaamheid (maar evengoed naar gewonere soorten), en vooral genietend van de natuur en de soorten om me heen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wouterbosgra

Citaat van: guusp op juni 22, 2010, 08:51:27 AM
Het is misschien al wel honderd keer gezegd en geschreven, maar toch nog maar een keer: het een sluit het ander niet uit. Twitchers zijn ook gewoon liefhebbers, wandelaars, struiners, inventariseerders, tellers enzovoort, en zijn juist bij uitstek op zoek naar hun eigen zeldzaamheid. Als ik naar een twitch ga, ben ik voor, tijdens en na die twitch bezig met rondkijken, genieten van de natuur, op zoek naar vogels, plantjes etc, en als er niks te twitchen val ben ik bijna dagelijks wel even buiten en minstens wekelijks een dag op stap, door een groot gebied struinend op zoek naar mijn eigen zeldzaamheid (maar evengoed naar gewonere soorten), en vooral genietend van de natuur en de soorten om me heen.

shit die was ik nog in mijn disclaimer vergeten  ;D

wouterbosgra

#15
Citaat van: Anne Hueber op juni 21, 2010, 14:52:37 PM
Nee, ik vind dit absoluut niet in de haak. Maar wat moet je op het forum.....hele topic verwijderen? Vind ik op zich prima, maar dan moeten we (de staf) het er wel over eens zijn, dat we dat bij alle soortgroepen eenduidig gaan doen.
Zodra zulke foto's in de lijst komen van 'te valideren' foto's zet ik ze op 'verbergen'.

Ok nou moet ik opbiechten dat dit mij ook had kunnen overkomen. Bij een libelle is het me nooit gelukt (ook nooit geprobeerd hoor), maar bijv mieren pak ik wel zo vast. En kevers pluk ik wel eens uit een struik om ze over mijn hand te laten lopen (daarna wel weer terug natuurlijk). Dit alles tot nu toe zonder er al teveel bij na te denken, gewoon omdat ik het zo heb geleerd van de 'kenners'.

Hierbij ben ik betrapt op onkunde want ik wist niet dat dat slecht was. Is dat zo slecht? Waarom? (niet bedoeld als tegensputteren, meer om van te leren!)

hiskodevries

wouter, daar heb je een punt. bij een aantal soortgroepen wordt nog gewerkt zoals onze verre voorouders vogels 'determineerden'
eerst schieten dan bekijken.
ik zie geregeld opgeprikte insecten voorbij komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Citaat van: wouterbosgra op juni 22, 2010, 11:19:54 AM
Hierbij ben ik betrapt op onkunde want ik wist niet dat dat slecht was. Is dat zo slecht? Waarom? (niet bedoeld als tegensputteren, meer om van te leren!)
Libellen zijn vrij kwetsbare dieren. Breekbare vleugeltjes, teer achterlijfje. De kans dat ze beschadigd worden is best groot. En met de huidige gidsen is het niet echt meer nodig om ze te vangen en vast te pakken.


Groeten, Arjen