Tweede legsel Ransuil???

Gestart door Zonnekoning, mei 31, 2010, 22:23:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article6123495.ece/Broedende-ransuil-pest-Oerol

Mijn Elsevier Broedvogelgids ligt in het kooihuis van de Eendekooi en heb die dus niet bij de hand...
Op de site van SOVON en Vogelbescherming kan die informatie ook niet vinden.
Ik zit nu zelf op het eiland en het is bij mij om de hoek.
Ze zitten minimaal 2 takkelingen te roepen en er zitten er misschien meer (zwakke roepjes).

De uilen zitten daar al jaren en ben een beetje verbaasd over het artikel.
Is het dus mogelijk dat een paartje ransuilen 2 legsels in het jaar hebben?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marina

als t eerste legsel om wat voor reden dan ook is mislukt, zeker
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Nee Marina,
Er zitten daar dus Takkelingen (jonge uilen die het nest verlaten, nog niet vliegvlug zijn en nog gevoerd worden door de ouders...) en ik vind het dus vreemd dat ze weer zijn gaan broeden.
Het zou wel goed zijn als de locatie verplaats wordt, maar bij mijn weten zitten ze daar al jaren.
Normaal ben ik een paar weken vroeger op het eiland, en hoor dan geen jonge uilen roepen.
Ik weet dus ook niet of de uilen van Oerol last hebben, maar van mij mag het wel een tandje lager.
Ik mijd het festival als de pest, omdat het mij veel te groot is geworden en ken het vanaf het eerste uur...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marina

Kan het zijn dat er twee paartjes nogal dicht op elkaar zitten? dat je ze niet allemaal gezien hebt?
(ik denk even mee)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Ransuilen zijn territoriaal en ik denk eerder dat het krantenartikel het mis heeft.
Het zou wel goed zijn dat er eindelijk eens rekening wordt gehouden met dit soort dingen tijdens Oerol.
Maar commercie is natuurlijk een belangrijke factor.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Marina

daar kon je wel eens gelijk in hebben
Je laatste punt zeker.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

In goede muizenjaren kan er een tweede legsel zijn.
Er is ook wel eens vastgesteld dan een mannetje twee wijfjes had.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Zonnekoning

Bedankt Herman voor de aanvullende informatie!
Ik ben tot 11 juni op het eiland en ben benieuwd of ze tijdens Oerol er rekening mee gaan houden...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

DuDe

Citaat van: Zonnekoning op juni 01, 2010, 14:58:51 PM
Bedankt Herman voor de aanvullende informatie!
Ik ben tot 11 juni op het eiland en ben benieuwd of ze tijdens Oerol er rekening mee gaan houden...

Ik ben juist vanaf 11 juni op Terschelling......... :P Oerol wordt wel steeds drukker, maar de sfeer is nog steeds goed. En er zijn zelfs rustige plekken te vinden om tegelijkertijd nog wat te vogelen!

Volgens de website Oerol.nl:

CiteerBroedende ransuil zorgt voor locatieverandering

Een broedende ransuil is de aanleiding voor Oerol om de voorstellingslocatie het Geitenpark anders in te delen. Vorige week werd de broedende uil ontdekt door een toerist die de melding deed bij Staatsbosbeheer en Oerol. Gezamenlijk zijn SBB en Oerol op onderzoek uit gegaan en hebben na inspectie een verandering van indeling van de locatie gemaakt, zodat de uil ook tijdens Oerol rustig kan blijven broeden.

Op het Geitenpark staat tijdens de Oerol periode, van 11 t/m 20 juni, de voorstelling MirrorMirror van Stalker Theatre Company. Het verplaatsen van de voorstelling naar een andere locatie is niet nodig, maar om de rust van de uil te kunnen bewaken heeft de locatie een andere indeling gekregen. De backstage, aggregaten en bekabeling worden verplaatst naar de andere kant van de bomenpartij en er wordt nog gekeken naar de beste route om het publiek langs te leiden. Op deze manier blijven de elementen die mogelijk onrust veroorzaken uit de buurt van de uil en wordt een rustige broedperiode gewaarborgd.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Zonnekoning

Hallo Rineke en/of Axel

Ik heb gezien dat ze de boel naar de andere kant van het Koreabos hebben verplaats.
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze de locatie helemaal naar rechts van het terrein (aan de kant van de ijsbaan) hadden verplaatst.
Ik weet niet precies waar het nest is en ga ook niet zoeken!
Wel mooi dat ze er rekening mee houden...

Oerol ken ik vanaf het eerste uur en is mij te druk geworden.
Een aantal jaren geleden plakte ik er een week camping de De Kooi aan vast, maar ik ben er lichtelijk allergisch voor geworden.
Veel plezier op "De Parel der Wadden". :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

DuDe

Citaat van: Zonnekoning op juni 03, 2010, 10:08:21 AM
Hallo Rineke en/of Axel

Ik heb gezien dat ze de boel naar de andere kant van het Koreabos hebben verplaats.
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze de locatie helemaal naar rechts van het terrein (aan de kant van de ijsbaan) hadden verplaatst.
Ik weet niet precies waar het nest is en ga ook niet zoeken!
Wel mooi dat ze er rekening mee houden...

Oerol ken ik vanaf het eerste uur en is mij te druk geworden.
Een aantal jaren geleden plakte ik er een week camping de De Kooi aan vast, maar ik ben er lichtelijk allergisch voor geworden.
Veel plezier op "De Parel der Wadden". :D
Het chalet (zeg maar stacaravan  ;D) waar we al jaren tijdens Oerol verblijven grenst toevalligerwijs aan het Koreabos. Ik heb er al heel wat rondgestruind, maar een ransuil heb ik er nog nooit gezien. Dit jaar sla ik ook maar over  :angel:

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

leonwillems@home.nl

Staatsbosbeheer meldt vandaag:
Eind mei ontdekte een toerist een broedende ransuil op het Oerol-terrein. Hij meldde dit bij Staatsbosbeheer en Oerol. Die gingen samen op zoek naar een oplossing. Zij besloten de voorstellingslocatie van het Geitenpark anders in te delen. Zo kan de uil ook tijdens Oerol rustig blijven broeden.

Onrust voorkomen
Van 11 tot en met 20 juni staat de voorstelling MirrorMirror van Stalker Theatre Company op het Geitenpark. Het verplaatsen van de voorstelling naar een andere locatie is niet nodig. Wel krijgen de backstage, aggregaten en bekabeling een andere plek. Zij worden verplaatst naar de andere kant van de bomenpartij. Ook kijkt de organisatie nog naar de beste route voor het publiek. Zo houden Staatsbosbeheer en Oerol alle mogelijke onrust uit de buurt van de uil. En waarborgen ze een rustige broedperiode voor de ransuil.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Marina

 :duim:  goed dat ze rekening houden met t uiltje
ik heb wel eens anders gehoord
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Zonnekoning

Hoi Axel,

Dat moet haast wel het Schuttersbos zijn.
Je zult dan de uiltjes niet te zien krijgen, maar je zult ze wel horen! :)
Ik kom eigenlijk al 45 jaar op het eiland (de eerste keer was mijn moeder zwanger van mij) en ken Terschelling dus als mijn broekzak!
Ik heb ook de gebieden voor waarneming.nl aangepast en je wilt niet weten wat ik gezien heb en waar ik rondgestruind heb (of juist wel! 8) ).
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Hallo Marina,

Het is mooi dat ze er rekening mee houden, maar of het genoeg is heb ik zo mijn twijfels...
Ze zitten daar al jaren en het is een goede stap in de richting.
Wat mij betreft is Oerol een beetje te ver doorgeschoten...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

DuDe

Citaat van: Zonnekoning op juni 03, 2010, 23:42:23 PM
Hoi Axel,

Dat moet haast wel het Schuttersbos zijn.
Je zult dan de uiltjes niet te zien krijgen, maar je zult ze wel horen! :)
Ik kom eigenlijk al 45 jaar op het eiland (de eerste keer was mijn moeder zwanger van mij) en ken Terschelling dus als mijn broekzak!
Ik heb ook de gebieden voor waarneming.nl aangepast en je wilt niet weten wat ik gezien heb en waar ik rondgestruind heb (of juist wel! 8) ).

Hallo Lodewijk Jan,

Het is Camping Duinland (ernaast dus). Van Schuttersbos wordt ik niet vrolijk trouwens.
En ik zou inderdaad graag weten wat de mooiste plekje zijn  :P Tijdens Oerol loop ik regelmatig 's morgens vroeg even naar de Waterplak om o.a. van de kiekendieven te genieten! Voor tips houd ik me dus aanbevolen !!

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Zonnekoning

Citaat van: DuDe op juni 04, 2010, 13:56:27 PM
Van Schuttersbos wordt ik niet vrolijk trouwens.
En ik zou inderdaad graag weten wat de mooiste plekje zijn  :P Tijdens Oerol loop ik regelmatig 's morgens vroeg even naar de Waterplak om o.a. van de kiekendieven te genieten! Voor tips houd ik me dus aanbevolen !!

Hallo, Axel,

De ransuilen zitten, als vanaf de Longway richting de het uitkijkpunt loopt, een kleine 10 meter links voorbij de trap.
Daar gaat een pad het bos in die uitkomt op de Geitenweide.
Daar stond de tent van Oerol en die hebben ze naar de andere kant van het Koreabos verplaats.
Daar moet dus ongeveer het nest zijn.

Op dit moment zijn de Kooibosjes zijn erg mooi.
De Gevlekte duinorchis staat nu volop in bloei en ten oosten daarvan is nu een gesloten gebied met erg veel weidevogels.
Het Groene Strand en de Noordvaarder zijn ook mooi en valt goed met elkaar te combineren.
Wat ook wel leuk is, zijn de gebieden De Grië en Kooipad/Roosenlaantje.
Ook die 2 gebieden zijn goed te combineren en ik zie nu dat ik een foutje heb gemaakt in de naamgeving...
Er zijn ook veel plakken (o.a. Waterplak en Sterneplak) zijn helemaal afgeplagd en men heeft de hydrologie van die gebieden herstelt (voor 23 miljoen!), dus het is zo wie zo leuk om een paar rondjes te fietsen.

Ik ken nog wel een paar bijzondere plekken, maar daar laat ik me voor de rest niet uit, omdat die gebieden en kwetsbaar zijn!
Ze zijn wel vrij toegankelijk, maar ik wil er geen ruchtbaarheid aan geven.

Deze link is natuurlijk ook handig om te raadplegen en is van mijn hand. 8)

http://waarneming.nl/gebied/info/22698
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

DuDe

Hoi Lodewijk Jan,

Dank voor de tips. Een aantal gebieden zal ik zeker met een bezoek 'vereren'. In september ben ik trouwens drie(!) weken op Terschelling en heb ik echt alle tijd :duim:

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Zonnekoning

Hoi Alex,

September is inderdaad een mooie tijd om naar het eiland te gaan.
Op dit moment is het een beetje saai langs het Wad en dan zijn er wat meer trekvogels.
Zelf ga ik de eerste volle week in oktober (vr-vr) en misschien een lang weekeind tijdens de Berenloop, begin november.
Ik loop die zelf niet..., zo gek ben ik nou ook weer niet! 8)

Gisteravond ben ik weer even in het Koreabos wezen kijken, om te zien hoe ze de voorstellingen daar gaan doen.
Het podium en tribune staat helemaal in de noordwesthoek van de Geitenweide en de tent staat op op die hoogte aan de andere kant van het bos.
Dit is zo'n 100 meter vanwaar de uilen zitten, dus ik denk dat dit wel goed zal komen.
Die avond 1 uiltje horen roepen en is waarschijnlijk de jongste (schreeuwt het hardst met de hoogste toon).

Vandaag op een andere plek 3 takkelingen horen roepen rond half 5 's middags.
Eentje heb ik op de gevoelige plaat weten vast te leggen zonder ze te verstoren.
Deze was waarschijnlijk ook het jongste van het stel, omdat deze in de boom met het nest zat en ook de hoogste en luidste roep had.
Naar de andere 2 heb ik niet gezocht, omdat die verder in het bos zaten.
Ze speelden wel met hun leven, omdat 2 mannetjes Bruine kieken boven het bos naar ze op zoek waren!
Als ze te dicht in de buurt kwamen, hielden ze hun bek! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Zonnekoning

Het verhaal wordt eigenlijk nog veel mooier...
Vandaag heb ik even gepraat met de eigenaar van De Bedstied op Midsland (lang verhaal waarom het geen "in" is...), omdat ik gehoord had dat hij ook ransuilen had gefotografeerd en heeft mij foto's laten zien.
De meesten waren in de bossen bij West-Terschelling gemaakt, maar hij had ook vrij recent een uiltje aangetroffen op het pad langs het Koreabos!
Daar heeft hij mij ook foto's van laten zien (ongeveer net zo oud als "mijn" uiltje) en vertelde mij dat hij het uiltje terug in het bos heeft gezet.
Het zijn goede klimmers en heeft zijn zijn/haar weg in een boom teruggevonden.

De foto is dus het Geitenplak en de oorspronkelijke locatie was gepland rechts net buiten de foto...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

DuDe

Leuk hoor, Lodewijk Jan. Morgenochtend komen we op Terschelling aan en tussen de voorstellingen in (waarvan deze er trouwens één is) zal ik voorzichtig wat rondkijken.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Zonnekoning

Veel plezier op het eiland, Axel!

Ik weet nu 4 locaties waar ransuilen zitten...
Vandaag (en gisteren alleen...) ben ik in een gebied wezen kijken waar ik nog nooit ben geweest en mijn moeder (77) ook niet!
En zij komt al op het eiland vanaf vlak na de Tweede Wereldoorlog ('46 of '47)!
Het is een bunkercomplex waar een radarstation (Tigerstellung) van de moffen heeft gestaan.
Op zich niet een interessant gebied voor vogelaars, maar erg mooi om te wandelen!
Wat wel interessant is voor vogelaars, is een nieuwe uikijkheuvel (30 meter boven N.A.P) met een fantastisch uitzicht over het Groenplak en lijkt mij een ideale plek om in het voor- en najaar de vogeltrek te observeren!
De bult was er natuurlijk al, maar ze hebben dat vorig jaar aangepast.
Ik zal het t.z.t. invoeren op Vogelkijhut.nl (kan nu weer...)!
Het is een onderdeel van een wandelroute (geel) maar daar houd ik me nooit aan...
Ik ga altijd mijn neus achterna! :)
De Amersfoort-coördinaten zijn 114.59,598.494 en is dus een tip voor allen!
Het weer was nogal nevelig, dus de foto's zijn niet bepaald representatief...
Ik zal er ook t.z.t. er een gebied van (laten) maken, maar dat kan wel even duren (research!)...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.