Hoofdmenu

Doelen 2010

Gestart door Jan vH, mei 23, 2010, 13:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Misschien wat vreemd om nu een hierover topic te beginnen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of anderen ook speciale doelen hebben voor dit jaar. Ik in ieder geval wel:

- Ik ben dit extra gefocust op eigen gemeente (Barneveld). Doelen daarvoor zijn om meer dan 110 soorten te zien in de gemeente dit jaar, op de eerste plaats te staan van Toplijst soorten van de gemeente in 2010 en het liefst ook als eerste te eindigen voor alle jaren. Leuke soorten tot nu toe zijn Zwarte Ooievaar, Groenpootruiter en Toendrarietgans.

- Levenslijst (Nederland) naar de 220 soorten, ook dat lijkt aardig te lukken, nog zeven te gaan.

- Leuke soorten voor de regio zo veel mogelijk meepakken.

- In top 10 van Amersfoort.Waarneming.nl komen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Op 31 December 2010 - 280 soorten levenslijst.
Op 31 December 2010 - 260 soorten jaarlijst.

Gaat allebei wel lukken denk ik.

firecrest

#2
Leuk topic! Mijn doelen:
- Meer dan 350 soorten op levenslijst
- Goede soort ontdekken
- 50 Gierzwaluwen vangen op Van Lennep


Deze had ik aan het begin van het jaar opgesteld. De eerste lijkt wel redelijk te lukken, nog 8 soortjes te gaan... Een goede soort ontdekken moet in het najaar gaan gebeuren, tijdens het weekje Vlieland of gewoon ergens in de Kennemerduinen of bij de Zuidpier. 3e gaat moeilijk worden. We hoopten in het voorjaar de eerste te vangen, maar ze reageerden niet op geluid. Dus dan moet het allemaal in juli gebeuren...

Jarinka

Hé, wat grappig :P
Een week geleden had ik ook het idee om zo'n topic te maken, maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het een beetje laat was.

Mijn concrete doelen:
- 200 soorten in Nederland gezien/gehoord/waargenomen. Is nu 126.
- 150 soorten in Nederland gefotografeerd (waarbij ook slechte foto's (bewijsfoto's) tellen). Is nu 112.

Mijn iets-minder-concrete doelen die ik toch wil noemen :P:
- Verder/langer fietsen voor leuke soorten.
- Meer met m'n verrekijker vogelen en minder met m'n fototoestel (oftewel: beter op het gedrag enzo letten i.p.v. alleen achteraf op de foto de kleedkenmerken te zien)
- Beter letten op geluiden, en er ook meer aan doen om die te kennen (heb vrijdag een boekje gekocht waarin de geluiden van 60 algemene soorten beschreven worden, met een CD met alle kenmerkende geluiden erbij).

Het zal vast wel lukken :). Zeker als je bedenkt dat ik de afgelopen tijd al heel veel nieuwe soorten heb gezien (6 in 2 weken tijd ofzo? En daarvoor ook nog een hele hoop).
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Van 126 naar 200 lijkt me wel erg moeilijk in iets meer dan een half jaar. Maar veel succes!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Tja, 't ook erg hoog gegrepen, ik wil sowieso boven de 175 zitten.
Maar in de zomervakantie ga ik een half weekje met Stijn naar Texel, en aangezien ik heel veel kustsoorten (meeuwen, steltlopers enzo) nog mis, zal het dan heel hard gaan. En ik neem mezelf ook voor om vaker in een groep te gaan vogelen, dan zie je toch meer dan in je eentje.
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

Leuk topic! Ik had net als Rick maar 2 doelen:
- aan het eind van dit jaar 200 soorten op de levenslijst (dat was 1 nieuwe soort per week)
- 175 soorten op de jaarlijst

Ik loop nog op schema, want ik heb nu 28 nieuwe soorten in deze 20 weken. Daar moeten er nu dus nog 18 bij, en dan heb ik ook al 174 soorten op de jaarlijst, dus die moet ook lukken.
Groeten, Lonnie Bregman

Folkert Jan

Citaat van: Jan vH op mei 23, 2010, 13:46:50 PM
Van 126 naar 200 lijkt me wel erg moeilijk in iets meer dan een half jaar. Maar veel succes!


Waar een wil is is een weg. de big day mensen bewijzen maar weer dat je 180 soorten op 1 dag kunt vinden. heb je nog minstens 180 dagen over voor de andere 20  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Robertmeer

Mijn doel voor 2010 was de grens van 300 soorten op de levenslijst halen. En dat is nu al gelukt! Moest aan het begin van het jaar nog 12 nieuwe soorten en heb er nu al 14! Voor de rest heb ik dit jaar niet echt doelen. Het zou wel leuk zijn om zelf nog een zeldzaamheid te ontdekken.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

#9
Ik heb heel wat doelen gesteld:

levenslijst: 300 (moet nog 14 + waarschijnlijk 2 soorten die afgekeurd zullen worden door CDNA)
jaarlijst: 300 (moet nog 56)
lauwersmeerlijst: 200 (moet nog 19)

en verder wilde ik dit jaar voor het eerst gaan trektellen en zeetrektellen, alle zang van nederlandse broedvogels kennen en zelf een goeie soort ontdekken.

Het trektellen was zo geslaagd dat ik het veel vaker ga doen!! zeetrektellen moet nog komen, inmiddels ken ik alle zang, maar die goeie soort blijft nog even uit (beste dit jaar: zwarte rotgans, roodhalsgans, eerste porseleinhoen van het jaar in het lauwersmeer en strandplevier in de keeg)

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Lonnie Bregman

Wil je net zoveel soorten op de jaarlijst als op je levenslijst?
Groeten, Lonnie Bregman

Folkert Jan

Citaat van: lonnie20 op mei 24, 2010, 14:29:11 PM
Wil je net zoveel soorten op de jaarlijst als op je levenslijst?

het meest waarschijnlijke is dat mijn levenslijst hoger uit zou vallen als mijn jaarlijst 300 zou zijn. maar of ik die 300 soorten in een jaar haal is te betwijfelen, maar dan kan ik alsnog mijn andere doel van 300 soorten op levenslijst wel halen :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Lonnie Bregman

Citaat van: rnbflavour op mei 24, 2010, 14:41:23 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 24, 2010, 14:29:11 PM
Wil je net zoveel soorten op de jaarlijst als op je levenslijst?
het meest waarschijnlijke is dat mijn levenslijst hoger uit zou vallen als mijn jaarlijst 300 zou zijn. maar of ik die 300 soorten in een jaar haal is te betwijfelen, maar dan kan ik alsnog mijn andere doel van 300 soorten op levenslijst wel halen :)
Die levenslijst gaat vast wel lukken, en als die een beetje boven de 300 zit, is een jaarlijst van 300 ook wel te halen. Succes ermee!

Ik wil dit jaar trouwens ook voor het eerst gaan zeetrektellen, dat kan me nog een hoop soorten op gaan leveren!
Groeten, Lonnie Bregman

JaapHennevanger

Citaat van: rnbflavour op mei 24, 2010, 13:56:54 PM
Ik heb heel wat doelen gesteld:

levenslijst: 300 (moet nog 14 + waarschijnlijk 2 soorten die afgekeurd zullen worden door CDNA)
jaarlijst: 300 (moet nog 56)
lauwersmeerlijst: 200 (moet nog 19)

en verder wilde ik dit jaar voor het eerst gaan trektellen en zeetrektellen, alle zang van nederlandse broedvogels kennen en zelf een goeie soort ontdekken.

Het trektellen was zo geslaagd dat ik het veel vaker ga doen!! zeetrektellen moet nog komen, inmiddels ken ik alle zang, maar die goeie soort blijft nog even uit (beste dit jaar: zwarte rotgans, roodhalsgans, eerste porseleinhoen lauwersmeer en strandplevier in de keeg)

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt eerste van het jaar?

Voor de rest was mijn doel om de 350 soorten te gaan passeren dit jaar (zit nu op 345 mits alles wordt aanvaard). Voor de rest niet echte andere doelen gesteld.
Jaap Hennevanger



Folkert Jan

Citaat van: JaapHennevanger op mei 24, 2010, 15:44:00 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 24, 2010, 13:56:54 PM
Ik heb heel wat doelen gesteld:

levenslijst: 300 (moet nog 14 + waarschijnlijk 2 soorten die afgekeurd zullen worden door CDNA)
jaarlijst: 300 (moet nog 56)
lauwersmeerlijst: 200 (moet nog 19)

en verder wilde ik dit jaar voor het eerst gaan trektellen en zeetrektellen, alle zang van nederlandse broedvogels kennen en zelf een goeie soort ontdekken.

Het trektellen was zo geslaagd dat ik het veel vaker ga doen!! zeetrektellen moet nog komen, inmiddels ken ik alle zang, maar die goeie soort blijft nog even uit (beste dit jaar: zwarte rotgans, roodhalsgans, eerste porseleinhoen lauwersmeer en strandplevier in de keeg)

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt eerste van het jaar?

Voor de rest was mijn doel om de 350 soorten te gaan passeren dit jaar (zit nu op 345 mits alles wordt aanvaard). Voor de rest niet echte andere doelen gesteld.

inderdaad ik pas mijn bericht even aan  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Ik sluit me aan bij Jaap, loop alleen nog wel 20 soortjes op 'm achter  ;) Maar gelukkig zitten daar wat soorten tussen die op de juiste plek in de juiste tijd te doen moeten zijn  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

de 275 op levenslijst moet wel te halen zijn denk ik
jaarlijsten doe ik niet echt actief, dus daar he ik geen doel voor
Gijs

Maarten Sluijter

Mijn doelen:
- 240 op de jaarlijst.
- 215 op Schouwen-Duiveland.
- Zo vaak mogelijk trektellen, met daarbij leuke soorten zien!
.

Timo Roeke

Levenlijst boven de 220. Voor regio specifieke doelen ben ik te vaak naar een andere plaats getrokken. Maar om wat specifieker te zijn.. ik mis nog wat soorten die relatief makkelijk te doen zijn zoals - vuurgoudhaan, kwartelkoning, porseleinhoen, rouwkwikstaart, roodhalsfuut & kuifduiker. Verder heb ik mezelf voorgenomen wat vaker op trektelposten te gaan staan. Hier staan vaak mensen waar je verschrikkelijk veel van kan leren.

peterlindenburg

leuk topic!
Ik heb 2 doelen dit jaar. Het hoofddoel is om al mijn waarnemingen, startend in 1991, in te voeren. Intussen ben ik op ongeveer 2/3 en het is een hele klus! Mijn tweede doel was 6 nieuwe soorten scoren, dat zijn er intussen al 10! Dus heb ik mijn ambities maar naar boven geschroefd en ga ik er nu voor om de 350 grens te halen, dus nog 7 te gaan.


groet Peter

Jarinka

Hmm, zelfs mijn doel van 175 soorten is te hoog. Dan maar de 150, dat moet zeker lukken ;D. En als dat ruim lukt kan ik altijd nog hogere doelen stellen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

2 doelen van mij zijn al gelukt, ik heb meer dan 110 soorten in de gemeente Barneveld en sta op plek negen in de top tien voor Amersfoort. Voor levenslijst moet ik nog vier nieuwe soorten zien, dat moet ook wel lukken. Leuke soorten meepakken is ook wel aardig gelukt, o.a. de Hop, Dwergooruil, mogelijke Balkankwik (met drie echte nieuwe soorten), Kuifduiker...

Misschien moet ik nog maar een nieuw doel stellen, het wordt anders wel saai zo... Misschien in top vijf komen van Amersfoort.waarneming.nl? Dat scheelt nog zes soorten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Die van mij gaat ook zoiezo lukken... Dus het is idd een goed moment om m'n doelen te verleggen ^^

Levenslijst (nu 272) - Op 31 dec 290
Jaarlijst ( Nu 247 ) - Op 31 dec 270

firecrest

Citaat van: firecrest op mei 23, 2010, 13:42:11 PM
Leuk topic! Mijn doelen:
- Meer dan 350 soorten op levenslijst
- Goede soort ontdekken
- 50 Gierzwaluwen vangen op Van Lennep

Deze had ik aan het begin van het jaar opgesteld. De eerste lijkt wel redelijk te lukken, nog 8 soortjes te gaan... Een goede soort ontdekken moet in het najaar gaan gebeuren, tijdens het weekje Vlieland of gewoon ergens in de Kennemerduinen of bij de Zuidpier. 3e gaat moeilijk worden. We hoopten in het voorjaar de eerste te vangen, maar ze reageerden niet op geluid. Dus dan moet het allemaal in juli gebeuren...


- Goede soort ontdekken :right:

Stijn E.

#24
Ik heb er 2-in-1:

140 soorten halen, maar dan bij de nieuwe wel het grootste deel van de soorten die (redelijk) algemeen + makkelijk te doen zijn die ik nog niet heb! (Bontbek, Bontje, Drieteen, Tuinfluiter, Wulp)   ;)

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Lonnie Bregman

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 16, 2010, 18:39:33 PM
Ik heb er 2-in-1:

140 soorten halen, maar dan bij de nieuwe wel het grootste deel van de soorten die (redelijk) algemeen + makkelijk te doen zijn die ik nog niet heb! (Bontbek, Bontje, Drieteen, Tuinfluiter, Wulp, Slechtvalk)
Nou, Slechtvalk is nog niet zo makkelijk, zeker niet als je hem zelf niet herkent (heb ik zelf een beetje ;) ).
Groeten, Lonnie Bregman

Stijn E.

Citaat van: lonnie20 op juni 16, 2010, 18:43:32 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 16, 2010, 18:39:33 PM
Ik heb er 2-in-1:

140 soorten halen, maar dan bij de nieuwe wel het grootste deel van de soorten die (redelijk) algemeen + makkelijk te doen zijn die ik nog niet heb! (Bontbek, Bontje, Drieteen, Tuinfluiter, Wulp, Slechtvalk)
Nou, Slechtvalk is nog niet zo makkelijk, zeker niet als je hem zelf niet herkent (heb ik zelf een beetje ;) ).

Je hebt gelijk, zo erg is die nou ook weer niet; niet ubersimpel :P Weggehaald :angel:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Folkert Jan

een dagje lauwersmeer in de winter doet wonderen ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: firecrest op juni 16, 2010, 18:18:44 PM
Citaat van: firecrest op mei 23, 2010, 13:42:11 PM
Leuk topic! Mijn doelen:
- Meer dan 350 soorten op levenslijst
- Goede soort ontdekken
- 50 Gierzwaluwen vangen op Van Lennep

Deze had ik aan het begin van het jaar opgesteld. De eerste lijkt wel redelijk te lukken, nog 8 soortjes te gaan... Een goede soort ontdekken moet in het najaar gaan gebeuren, tijdens het weekje Vlieland of gewoon ergens in de Kennemerduinen of bij de Zuidpier. 3e gaat moeilijk worden. We hoopten in het voorjaar de eerste te vangen, maar ze reageerden niet op geluid. Dus dan moet het allemaal in juli gebeuren...


- Goede soort ontdekken :right:

Joun hele jaar is idd al goed met die Witstaartkievit

Folkert Jan

ik heb mijn doel van 300 jaarsoorten opgegeven. vond het het geld en de benzine toch niet waard en alles zit dit jaar in het zuiden des lands :P

maar levenslijst van 300 moet zeker lukken met al die zeesoorten en najaarsoorten die ik nog moet (bladkoning, dwerggors etc)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013