Roodpootvalken Fochteloërveen

Gestart door GertJ, mei 10, 2010, 08:12:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Lauwersmeer.com meldt 5 a 6 roodpootvalken in het Fochelooerveen: Ze zijn er weer!
Groet Gert Jager

Gerard Troost

Citaat van: GertJ op mei 10, 2010, 08:12:58 AM
Lauwersmeer.com meldt 5 a 6 roodpootvalken in het Fochelooerveen: Ze zijn er weer!
Ik ken de waarnemer natuurlijk niet, en het zou erg tof zijn, maar er zitten daar ook altijd veel Boomvalken
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 09:10:32 AM
Citaat van: GertJ op mei 10, 2010, 08:12:58 AM
Lauwersmeer.com meldt 5 a 6 roodpootvalken in het Fochelooerveen: Ze zijn er weer!
Ik ken de waarnemer natuurlijk niet, en het zou erg tof zijn, maar er zitten daar ook altijd veel Boomvalken

Waarnemer is volgens mij niet bekend (1 van de nadelen van invoeren op lauwersmeer.com), maar ik vind het niet heel onwaarschijnlijk klinken. ik ga morgen eens een kijkje nemen als die aalscholver niet teruggevonden wordt  ::)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op mei 10, 2010, 10:10:41 AM
maar ik vind het niet heel onwaarschijnlijk klinken
Ik eigenlijk wel...
vanmorgen daar blijkbaar alleen maar Morinellen ;) en gisteren door vogelaars mét naam alleen 10 Boomvalken:
http://waarneming.nl/gebied/view/356
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rob Halff

Buiten dat het heel onwaarschijnlijk is hebben we ook helemaal geen (zuid) oosten wind gehad de afgelopen weken. En dat is toch wel één van de ingredienten om Roodpootvalken deze kant op te krijgen. Ook zijn er de laatste weken nagenoeg geen Rootpootvalken gemeld en is er de dag ervoor tijdens de TOH birding race nog goed gezocht in het gebied.

Folkert Jan

Maakt het voor die morinellen niet uit dan welke wind er is?
en dat ze vandaag niet worden gevonden zegt niet zoveel over de waarneming van gister volgens mij.
maargoed het is niet aan mij om die waarnemingen te keuren. ik vond het voor mijzelf reden genoeg om morgen even te kijken (tis maar 15 minuten rijden vanaf me huis  8) )
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

jongens....

dr staan nu twee mensen die toch best redelijk vogels kunnen kijken met een vrouw en onvolwassen Roodpootvalk net ingevoerd op waarneming!
Lijkt me dus uitgemaakte zaak.

Overigens wordt Fochtelooerveen jaarlijks bezocht door Roodpootvalken, dus of er nou veel of weinig mensen hebben gestaan, of dat het goede of slechte wind is hoeft blijkbaar niet uit te maken.
Steven Wytema


Gerard Troost

Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 13:21:18 PM
jongens....
Ja? Wat? Ik geloof eigenlijk nog steeds niet zoveel van die waarneming van gisteren. :P

Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 13:21:18 PM
dr staan nu twee mensen die toch best redelijk vogels kunnen kijken
Dit zit wel goed ja.

Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 13:21:18 PM
Overigens wordt Fochtelooerveen jaarlijks bezocht door Roodpootvalken
De laatste paar jaar wel. Waardoor het gevaar op foute determinatie toeneemt "er worden hier altijd RPVen gezien in deze tijd vh jaar dus.."

Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 13:21:18 PM
of dat het goede of slechte wind is hoeft blijkbaar niet uit te maken.
dat is dan wel echt nieuw!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 13:40:27 PM
Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 13:21:18 PM
jongens....
Ja? Wat? Ik geloof eigenlijk nog steeds niet zoveel van die waarneming van gisteren. :P

Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 13:21:18 PM
dr staan nu twee mensen die toch best redelijk vogels kunnen kijken
Dit zit wel goed ja.
[...]

En toch heeft een van die waarnemers ("mét naam") daar gisteren alleen Boomvalken gezien,
zoals je zelf eerder als tegenargument aanvoerde.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Rob Halff

#9
De windrichting maakt volgens mij wel degelijk uit. Het lijkt mij als je 5 a 6 Roodpootvalken deze kant op wilt krijgen je toch wel een (zuid) oostenwindje nodig hebt. Dat er nu twee zitten heeft puur te maken dat er twee vogels 'doorgeschoten' zijn op hun trek, wat nagenoeg jaarlijks gebeurt. Ikzelf heb in al die jaren dat ik vogels kijk nog nooit een groepje Roodpootvalken gezien met noordenwind.

Vind het ook merkwaardig dat die beesten gisteren aan het einde van de dag gezien zijn en dat er vandaag er nog maar twee zitten. Je zou toch verwachten dat ze er allemaal vanmorgen nog zouden moeten zitten...het zijn immers dagtrekkers.

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op mei 10, 2010, 13:58:52 PM
De windrichting maakt volgens mij wel degelijk uit. Het lijkt mij als je 5 a 6 Roodpootvalken deze kant op wilt krijgen je toch wel een (zuid) oostenwindje nodig hebt. Dat er nu twee zitten heeft puur te maken dat er twee vogels 'doorgeschoten' zijn op hun trek, wat nagenoeg jaarlijks gebeurt. Ikzelf heb in al die jaren dat ik vogels kijk nog nooit een groepje Roodpootvalken gezien met noordenwind.

Vind het ook merkwaardig dat die beesten gisteren aan het einde van de dag gezien zijn en dat er vandaag er nog maar twee zitten. Je zou toch verwachten dat ze er allemaal vanmorgen nog zouden moeten zitten...het zijn immers dagtrekkers.


Het gebied is groot.
de kans op foutieve determinaties is zeker aanwezig, maar soms heb ik ook wel eens het gevoel dat iets te snel niet wordt geloofd terwijl het soms wel degelijk waar is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

Citaat van: rnbflavour op mei 10, 2010, 14:03:17 PM

Het gebied is groot.
de kans op foutieve determinaties is zeker aanwezig, maar soms heb ik ook wel eens het gevoel dat iets te snel niet wordt geloofd terwijl het soms wel degelijk waar is.

Precies en oostenwind is een pre maar zeker geen must.


Marc

HPM

Citaat van: Certhia op mei 10, 2010, 14:15:48 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 10, 2010, 14:03:17 PM
Het gebied is groot.
de kans op foutieve determinaties is zeker aanwezig, maar soms heb ik ook wel eens het gevoel dat iets te snel niet wordt geloofd terwijl het soms wel degelijk waar is.
Precies en oostenwind is een pre maar zeker geen must.

En niet alleen vogelaars "mét naam" zijn in staat om Roodpotvalken te herkennen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op mei 10, 2010, 14:28:24 PM
En niet alleen vogelaars "mét naam" zijn in staat om Roodpotvalken te herkennen.

zucht

waarnemingen van "de vogelaar-zonder-naam" / anonieme waarnemingen kunnen we niet zoveel mee (extra info vragen en zo) en hoe moeilijk kan het zijn om een accountje aan te maken?!?  :-\

Affijn, de Giro finisht zo een paar straten verder op, dus ik ga wat nuttigs doen...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 14:56:41 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2010, 14:28:24 PM
En niet alleen vogelaars "mét naam" zijn in staat om Roodpotvalken te herkennen.

zucht

waarnemingen van "de vogelaar-zonder-naam" / anonieme waarnemingen kunnen we niet zoveel mee (extra info vragen en zo) en hoe moeilijk kan het zijn om een accountje aan te maken?!?  :-\

Affijn, de Giro finisht zo een paar straten verder op, dus ik ga wat nuttigs doen...

Tja sommige mensen hebben gewoon meer met het invoeren op lauwersmeer.com dan op waarneming.nl (bijvoorbeeld martijn bot om maar iemand te noemen)

het zou mooi zijn als op die site de naam bij de waarneming komt te staan.
aan de andere kant krijg je dan weer hetzelfde (niet geheel onterecht) dat bekende vogelaars eerder geloofd worden dan onbekende. nu moet je het puur doen met de waarneming en niet de waarnemer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: Certhia op mei 10, 2010, 14:15:48 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 10, 2010, 14:03:17 PM

Het gebied is groot.
de kans op foutieve determinaties is zeker aanwezig, maar soms heb ik ook wel eens het gevoel dat iets te snel niet wordt geloofd terwijl het soms wel degelijk waar is.

Precies en oostenwind is een pre maar zeker geen must.


Marc

Voor één roodpootvalk niet, maar zes roodpootvalken verwacht ik toch niet zo snel zonder oostenwind. Maar in ieder geval tof dat er nu twee zitten....

Gerard Troost

Citaat van: Certhia op mei 10, 2010, 14:15:48 PM
Precies en oostenwind is een pre maar zeker geen must.
Ik hou me aanbevolen voor voorbeelden uit het verleden, kan zo 1-2-3 niet iets vinden.
Wat was de wind in midden europa? Is er iemand iets bekend over aantallen in Spanje / Frankrijk? Ik kom in Frankrijk ook nog geen grote aantallen tegen. Overigens was het in 88 ook zo dat er in Frankrijk lagen aantallen werden gezien en in NL wel veel.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

#17
edit: las verkeerd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Best een hoop woorden om een paar Roodpootvalken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#19
Citaat van: Jaap Denee op mei 10, 2010, 15:27:11 PM
Best een hoop woorden om een paar Roodpootvalken.

Precies, en ik zie nu ook dat één van de waarnemers Koert Scholten is. Ik ken Koert al jaren en een zeer betrouwbare vogelaar, over 'namen' gesproken. Ik zie ons nog met 300 man bij Bakkeveen staan voor een Dwerguil die helaas al weer snel was vertrokken. Gelukkig kregen we een paar jaar later een herkansing.

http://www.bakkeveen.nl/actueel/2005/dwerguil.htm

http://waarneming.nl/waarneming/view/710909

EDIT:  Ik lees nu pas dat de discussie vooral om gisteren gaat, in eerste vijf/zes vogels en vandaag dus twee.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 10, 2010, 15:03:03 PM
Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 14:56:41 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2010, 14:28:24 PM
En niet alleen vogelaars "mét naam" zijn in staat om Roodpotvalken te herkennen.

zucht

waarnemingen van "de vogelaar-zonder-naam" / anonieme waarnemingen kunnen we niet zoveel mee (extra info vragen en zo) en hoe moeilijk kan het zijn om een accountje aan te maken?!?  :-\

Affijn, de Giro finisht zo een paar straten verder op, dus ik ga wat nuttigs doen...

Tja sommige mensen hebben gewoon meer met het invoeren op lauwersmeer.com dan op waarneming.nl (bijvoorbeeld martijn bot om maar iemand te noemen)
[...]

Ik ken een heleboel uitstekende vogelaars die nog nooit iets op Waarneming.nl hebben ingevoerd
en dat waarschijnlijk ook wel nooit zullen doen, terwijl ze toch echt handig genoeg zijn om een
accountje aan te maken. Het zou mij niet verbazen als het grootste deel van de uitstekende
vogelaars nog nooit iets op Waarneming heeft ingevoerd. Als er een manier was om dat te bepalen
zou ik daarover best een wedje willen leggen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op mei 10, 2010, 16:39:46 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 10, 2010, 15:03:03 PM
Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 14:56:41 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2010, 14:28:24 PM
En niet alleen vogelaars "mét naam" zijn in staat om Roodpotvalken te herkennen.

zucht

waarnemingen van "de vogelaar-zonder-naam" / anonieme waarnemingen kunnen we niet zoveel mee (extra info vragen en zo) en hoe moeilijk kan het zijn om een accountje aan te maken?!?  :-\

Affijn, de Giro finisht zo een paar straten verder op, dus ik ga wat nuttigs doen...

Tja sommige mensen hebben gewoon meer met het invoeren op lauwersmeer.com dan op waarneming.nl (bijvoorbeeld martijn bot om maar iemand te noemen)
[...]

Ik ken een heleboel uitstekende vogelaars die nog nooit iets op Waarneming.nl hebben ingevoerd
en dat waarschijnlijk ook wel nooit zullen doen, terwijl ze toch echt handig genoeg zijn om een
accountje aan te maken. Het zou mij niet verbazen als het grootste deel van de uitstekende
vogelaars nog nooit iets op Waarneming heeft ingevoerd. Als er een manier was om dat te bepalen
zou ik daarover best een wedje willen leggen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Het gaat mij niet om de kwaliteit van deze "waarnemer-zonder-naam", ik ben het met je eens dat er zeer veel uitstekende vogelaars rondlopen die inderdaad nog nooit iets gemeld hebben op wrn.nl, Telmee.nl of de eigen BSP invoer van SOVON.
Jammere is wel dat hun waarnemingen dan vaak verloren gaan voor "het nageslacht", mede omdat er geen enkele controle manier is.

volgens mij zijn we zijn het allemaal wel eens, behalve over de aanvoer van die RPV-tjes (splitje?)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

redmar_woudstra

Wat een ophef over Roodpootvalken op een plek waar ze rond deze tijd jaarlijks zitten...
groet,
Redmar

HPM

Ze zijn in het algemeen niet bijzonder zeldzaam.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Sjouke Scholten

Dan is er maar 1 oplossing..

Zelf heen gaan en kijken!
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




pia zz

#25
Ben er 2 dagen geleden nog geweest en geen roodpootvalk gezien 8)  , maar goed, het is er erg groot, wel veel boomvalken ( zie foto )die aan het jagen waren.....overigens waren er vorig jaar ook GEEN roodpootvalken in het veen te zien, zoals hier wordt beweerd.Het is geen jaarlijks fenomeen namelijk dat ze standaard terugkeren.Het heeft natuurlijk met veel meer factoren te maken, ook moeten er ruim voldoende libelles aanwezig zijn, waar ze op jagen.
  groet Pia.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rikstar

2 zelfs want 2 waarnemers voeren 1 adult vrouw in en de andere waarnemer een adult man.

Citaat van: Jan vH op mei 10, 2010, 19:02:59 PM
Vorig jaar maar drie waarnemingen, maar als ze kloppen toch één exemplaar: http://waarneming.nl/gebied/view/17052?g=1&from=2009-01-01&to=2009-05-10&sp=316&z=1&u=0&g=1&z=1&from=2009-01-01&to=2009-09-10
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jan vH

Citaat van: Rikstar op mei 10, 2010, 19:56:28 PM
2 zelfs want 2 waarnemers voeren 1 adult vrouw in en de andere waarnemer een adult man.

Citaat van: Jan vH op mei 10, 2010, 19:02:59 PM
Vorig jaar maar drie waarnemingen, maar als ze kloppen toch één exemplaar: http://waarneming.nl/gebied/view/17052?g=1&from=2009-01-01&to=2009-05-10&sp=316&z=1&u=0&g=1&z=1&from=2009-01-01&to=2009-09-10
Over het hoofd gezien.  ;) Maar dat zal dus ook wel gebeurd zijn bij die Roodpootvalken (dat ze zo weinig zijn gezien).  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gerard Troost

Citaat van: redmar_woudstra op mei 10, 2010, 17:35:10 PM
Wat een ophef over Roodpootvalken op een plek waar ze rond deze tijd jaarlijks zitten...
dat is nu juist de discussie... ís dat wel zo? Is er iets uit het verleden bekend? Een aantal van 6 Roodpootvalken is toch best wel bijzonder. Is er iets veranderd in de laatste jaren? Wat? Dat er veel tegenwoordig veel Noordse Witsnuitlibellen vliegen is duidelijk, hoe was dat vroeger?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen