Verslagje Sept Îles / Côte de Granite Rose

Gestart door Jan vH, mei 08, 2010, 11:13:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Zoals gezegd een kort verslagje over m'n vakantie vlakbij vogelreservaat "Les Sept Îles" bij Perros-Quirec, Bretagne.

We vertrokken vroeg op 1 mei, zodat we halverwege de middag op de camping konden zijn. We kwamen om ongeveer drie uur daar aan, zodat we toen nog alle tijd hadden om een beetje de omgeving te verkennen. Dat hebben we dus ook gedaan, waarbij we gelijk de enorme Jan-van-genten-kolonie zagen. Met telescoop waren zo ook redelijk te herkennen. In de baai bij Perros zaten ook redelijk wat Kuifaalscholvers. Vanuit de bosjes klonk het geluid van een raadselvogel, die later Cetti's Zanger bleek te zijn. De dagen erna hadden we ook dagelijks deze soorten, met uitzondering van Cetti's, die de laaste dag niet zong. De dag erna bij een langere wandeling langs de kust ook Oeverpiepers. Helaas viel het aantal steltlopertjes tegen, maar toch meerdere Regenwulpen en net voor we naar de Zeven Eilanden gingen een Oeverloper. Die boottocht was zeker geslaagd, we vertrokken woensdag om kwart voor tien, met prima weer. De boot vaarde eerst recht op de Jan-van-genten-kolonie af, waarbij ze steeds dichter langs de boot vlogen. Vaak maar enkele meters. Bij de kolonie stopte de boot, waardoor we fantastisch zicht hadden op de duizenden Jan-van-genten. Al vrij snel ontdekte ik ook de Papegaaiduikers, Zeekoeten en Alken die in kleine aantallen in het water dreven, of aan de kant stonden. Ook Kuifaalscholvers waren hier te zien. Daarna voer de boot naar een eiland (Île aux Moines) waar we drie kwartier de tijd hadden om het te verkennen. Daarbij zagen we o.a. Oeverpieper en Slechtvalk, en op het andere eiland (Île Bono) wat er vlakbij lag ook Raaf. Op donderdag hadden we ook nog een zingende Cirlgors bij de Côte de Granite Rose.

Kort samengevat, een prima vakantie met in totaal acht nieuwe soorten (Kuifaalscholver, Jan-van-gent, Cetti's Zanger, Oeverpieper, Papegaaiduiker, Alk, Zeekoet en Cirlgors.

En nog even wat informatie, voor als er iemand aan denkt om zelf ook naar de Zeven Eilanden te gaan: Het is zeker de moeite waard! De soorten die er zitten kun je op zich ook wel in Nederland zien, maar bij de Zeven Eilanden kun je ze dichterbij zien, en in zomerkleed. De Jan-van-genten-kolonie is de op één na grootste van Europa (alleen Bass Rock is groter). In totaal zouden er ongeveer 15.000 paartjes moeten zitten, de boekjes hebben het zelfs over 17.507. Nadeel is wel dat de gids Frans praat. Ik heb dan nog o.a. Drieteenmeeuw, Noordse (Pijl)Stormvogel en Stormvogel gemist, en bij de Côte de Granite Rose de Provençaalse Grasmus.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jos Welbedacht

Mooi verslag, Jan. Ik ben er drie of vier jaar terug een keer geweest. Schitterend! Ik was er in augustus, dus de Papegaaiduikers waren al weg maar de andere vogels lieten zich toen schitterend bekijken!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Helen Commandeur

Hallo Jan,

Echt leuk om te lezen. De Jan-van-genten en Papegaaiduikers staan ook op mijn verlanglijstje.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl