Hoofdmenu

Kleine of bontbek?

Gestart door Sanne Koolwijk, april 23, 2010, 20:20:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Hallo allemaal,

deze plevier zijn kop is niet goed zichtbaar. ik vind het lastig om deze in te delen bij de kleine of de bontbekken. Kan iemand er wat van maken? Schijnbaar weinig wit bij de kop wat voor bontbek pleit, in combinatie met het wat plompe uiterlijk.

Iemand een idee?

Vr gr Sanne

Rickschonewille

Kleine plevier, gele oogringetje is goed te zien.

Sanne Koolwijk

Ik zie het niet maar dat ligt misschien aan mn monitor  :-\

Sanne Koolwijk

Hallo,

Vorige is dus kleine plevier denken jullie  ::)

Vandaag weer vanaf grote afstand een andere plevier. Ik zie geen schijn van geel oog, poten lijken oranje (voor zover zichtbaar) en weinig wit achter/boven oog. Bontbekplevier dus?

Lvast bedankt!

Vr gr Sanne

Jarinka

De poten zijn ook een goed verschil tussen Bontbek en Kleine, maar is hier niet bruikbaar doordat de vogel in het water staat.
Op basis van de smalle borstband zou ik toch Kleine zeggen (en ook omdat hij een klein wit streepje tussen het zwart en bruin op z'n voorhoofd lijkt te hebben).
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op april 24, 2010, 22:12:26 PM
De poten zijn ook een goed verschil tussen Bontbek en Kleine, maar is hier niet bruikbaar doordat de vogel in het water staat.
Op basis van de smalle borstband zou ik toch Kleine zeggen (en ook omdat hij een klein wit streepje tussen het zwart en bruin op z'n voorhoofd lijkt te hebben).

Het lijkt me toch echt een bontbek:
oranje poten en snavelbasis. ook is de borstband aan de dikke kant en is het een vrij rond beestje.
het witte vlekje kan best fotografisch effect zijn
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Goed gezien Jarinka en terechte opmerking over die pootkleur maar ik zou de opmerking over dat extra, witte voorhoofdsbandje (soort diadeem) niet tussen () zetten! Ook kun je met wat vergroten zien dat er een 'hint' van een oranjegele oogring (niet het oog Sanne!) aanwezig is: een Kleine dus!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sanne Koolwijk

Dank mensen! Ik wist dat het een randje was en niet het oog maar ik had me vertypt.. :)

Er zaten ook nog dergelijke plevieren waarvan ik een witte strepen meende te zien op de vleugels in vlucht (dat zouden dan bonte moeten zijn geweest), maar dit was dus in ieder geval een kleine..

vr gr Sanne

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 24, 2010, 22:19:13 PM
Goed gezien Jarinka en terechte opmerking over die pootkleur maar ik zou de opmerking over dat extra, witte voorhoofdsbandje (soort diadeem) niet tussen () zetten! Ook kun je met wat vergroten zien dat er een 'hint' van een oranjegele oogring (niet het oog Sanne!) aanwezig is: een Kleine dus!

Hoe verhroot je de foto dan?
zelfs in photoshop ga ik bij uitvergroten het alleen maar minder zien.
ik ben nog steeds niet overtuigd dat DE LAATSTE plevier een kleine is en blijf erbij dat een ik een tweekleurige snavel zie > bontbek
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Ook bij uitvergroten zie ik nog geen hint van een gele oogring, maar wat wel blijkt is dat het witte bandje over het voorhoofd echt geen fotografisch effect is. Verder zie ik geen tweekleurige snavel en geen opvallende pootkleur. Lijkt me dus een kleine.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op april 24, 2010, 23:18:43 PM
Citaat van: frankneijts op april 24, 2010, 22:19:13 PM
Goed gezien Jarinka en terechte opmerking over die pootkleur maar ik zou de opmerking over dat extra, witte voorhoofdsbandje (soort diadeem) niet tussen () zetten! Ook kun je met wat vergroten zien dat er een 'hint' van een oranjegele oogring (niet het oog Sanne!) aanwezig is: een Kleine dus!

Hoe verhroot je de foto dan?
zelfs in photoshop ga ik bij uitvergroten het alleen maar minder zien.
ik ben nog steeds niet overtuigd dat DE LAATSTE plevier een kleine is en blijf erbij dat een ik een tweekleurige snavel zie > bontbek

Laten we de wel/niet zichtbare oogring evenals de wel/niet zichtbare 2-kleurige snavel (en eventueel wel/niet zichtbare oranje poten) maar even voor wat ze zijn (fata morgana's?) en beperken ons tot wat wel zichtbaar is: een wit randje achter de zwarte voorhoofdsband en een smalle zwarte borstband: voldoende voor een Kleine Plevier.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 24, 2010, 23:46:42 PM
Citaat van: rnbflavour op april 24, 2010, 23:18:43 PM
Citaat van: frankneijts op april 24, 2010, 22:19:13 PM
Goed gezien Jarinka en terechte opmerking over die pootkleur maar ik zou de opmerking over dat extra, witte voorhoofdsbandje (soort diadeem) niet tussen () zetten! Ook kun je met wat vergroten zien dat er een 'hint' van een oranjegele oogring (niet het oog Sanne!) aanwezig is: een Kleine dus!

Hoe verhroot je de foto dan?
zelfs in photoshop ga ik bij uitvergroten het alleen maar minder zien.
ik ben nog steeds niet overtuigd dat DE LAATSTE plevier een kleine is en blijf erbij dat een ik een tweekleurige snavel zie > bontbek

Laten we de wel/niet zichtbare oogring evenals de wel/niet zichtbare 2-kleurige snavel (en eventueel wel/niet zichtbare oranje poten) maar even voor wat ze zijn (fata morgana's?) en beperken ons tot wat wel zichtbaar is: een wit randje achter de zwarte voorhoofdsband en een smalle zwarte borstband: voldoende voor een Kleine Plevier.

Tja ik vind het bandje niet zo smal en ook zie ik geen wit randje achter de zwarte hoofdband (kan ik mijn ogen net zo goed een wat overbelicht petje zijn), maar goed in het veld is het gelukkig makkelijker dan vanaf zo'n foto.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Sanne Koolwijk

Hallo allemaal,

Eergisteren op dezelfde locatie weer een plevier. Schijnbaar ontbrekend wit bandje op de kop, schijnbaar oranje poten, schijnbaar ontbreken van gele oogring, bontbek dus? De zwarte borstband is daarentegen weer vrij smal..... :-\

kan iemand me helpen? De link staat hieronder.

Alvast bedankt,

Vr gr Sanne

http://waarneming.nl/waarneming/view/47698639

Theovanv

Ik denk een Kleine, Vrij dunne borstband, witte vlek op voorhoofd lijkt vrij groot, er lijkt een aanzet van een witte tiara zichtbaar.

Je kan altijd beter kijken wat voor kenmerken een vogel wel heeft, dan wat een vogel niet heeft, zeker wanneer het schijnbaar is en je het dus niet zeker weet, kan het dus ook zijn dat je de eigenschappen gewoon niet gezien hebt, maar ze er wel zijn.
Theo van Veenendaal

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Theovanv

Citaat van: Justin Jansen op mei 02, 2010, 13:50:22 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2010, 13:44:27 PM
tiara.
Wa's da?
Dat witte randje tussen de zwarte hoofdband en grijze "pet", waarn normaal gesproken een Tiara bij een vrouw zit. Ik zag die naam iemand anders in een ander topic gebruiken, vind het wel een duidelijke aanduiding.
Theo van Veenendaal

Jarinka

#16
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2010, 14:09:43 PM
Citaat van: Justin Jansen op mei 02, 2010, 13:50:22 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2010, 13:44:27 PM
tiara.
Wa's da?
Dat witte randje tussen de zwarte hoofdband en grijze "pet", waarn normaal gesproken een Tiara bij een vrouw zit. Ik zag die naam iemand anders in een ander topic gebruiken, vind het wel een duidelijke aanduiding.
In deze topic toevallig :P?
Ik heb het ook weer van iemand anders, weet alleen niet van wie. Een tiara zit tussen het voorhoofd en de kruin, en omdat die term zo goed klopt heb ik hem overgenomen.

Edit:
Deze foto staat nu op de homepage, die laat duidelijk de verschillen zien tussen Bontbek en Kleine.
Groeten, Jarinka Heijink

Justin Jansen

Tiara zegt me niets en is geen officieel taalgebruik in topografie.
Dit is officiële topografie; http://www.vogeltrekstation.nl/topografie.htm en klik dan op de pdf vogeltopografie.
M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Citaat van: Justin Jansen op mei 02, 2010, 14:52:29 PM
Tiara zegt me niets en is geen officieel taalgebruik in topografie.
Dit is officiële topografie; http://www.vogeltrekstation.nl/topografie.htm en klik dan op de pdf vogeltopografie.
Het is inderdaad geen officieel taalgebruik, maar geen van de andere termen beschrijft m.i. goed wat voor witte streep het is.
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Wat is de "officiele topografische" naam dan? Die zie ik er zo gauw niet bijstaan, wel interessante link trouwens. Ik vind topografie wel een aparte naam, ik zou eerder over anatomie spreken, bij topografie denk ik meer aan geografie.
Theo van Veenendaal

Jarinka

Inderdaad een handige pagina. Ik heb de pagina met de topografie gekopieerd en wat duidelijker gemaakt zodat de print beter leesbaar is.
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Citaat van: Jarinka op mei 02, 2010, 15:20:06 PM
Inderdaad een handige pagina. Ik heb de pagina met de topografie gekopieerd en wat duidelijker gemaakt zodat de print beter leesbaar is.
Tnx, ik heb m in mn favorieten gezet ;)
Theo van Veenendaal

Sanne Koolwijk


frankneijts

Vogeltopografie is de algemeen ingeburgerde naam dus die kunnen we maar beter blijven gebruiken. Anatomie zou ook niet goed zijn immers: het gaat om bepaalde plekken in het verenkleed, niet om lichaamsonderdelen. Zo'n bladzijde met vogeltopografie staat in vrijwel elke veldgids (ook de ANWB) maar meestal helemaal voorin (of juist achterin) op die pagina's die (bijna) iedereen overslaat wat juist beginnende vogelaars NIET zouden moeten doen omdat daar immers erg veel leerzaams in staat......

En 'tiara' is een prachtige vondst Justin ook al ken jij dat woord niet.... 8)  Het is o.a. een ander woord voor 'diadeem' een sieraad voor op het hoofd dat 'precies' daar hoort te zitten waar dat witte bandje bij Kleine Pl. zit. (En tot in de 60-er jaren droeg de Paus een tiara, een soort gouden kroon, maar jouw roomse jaren liggen natuurlijk al lang achter je...). Diadeem wordt wel degelijk gebruikt in de vogelarij: er zijn zelfs 15 soorten vogels wier Nederlandse naam (volgens de 'complete checklist Vogels van de wereld' van Michael Walters) met 'diadeem' begint waaronder een plevier......Je zou het dus zelfs een beetje vreemd kunnen vinden dat er voor die plek in het verenkleed officiëel geen naam bestaat in de vogeltopgrafie......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Voor- en achterin de ANWB staat de vogeltopografie ook, maar omdat die wat minder compleet is heb ik die van het Vogeltrekstation uitgeprint en in de ANWB gestopt.
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Citaat van: Jarinka op mei 02, 2010, 19:50:25 PM
Voor- en achterin de ANWB staat de vogeltopografie ook, maar omdat die wat minder compleet is heb ik die van het Vogeltrekstation uitgeprint en in de ANWB gestopt.
Precies, die had ik al vaker bekeken, maar deze is completer.
Theo van Veenendaal

gjcaspers

Citaat van: Justin Jansen op mei 02, 2010, 14:52:29 PM
Tiara zegt me niets en is geen officieel taalgebruik in topografie.
Dit is officiële topografie; http://www.vogeltrekstation.nl/topografie.htm en klik dan op de pdf vogeltopografie.


Bizar dat in de "officiële topografie" knie en enkel een etage lager zitten dan in de werkelijke wereld. Als ze het intertarsaal gewricht knie noemen, hoe noemen ze de echte knie dan?
Groet,
Gert-Jan Caspers

pwolf

een witte tiara op een matige foto (sorry Sanne), hoe zeker zijn jullie ervan dat je die echt kunt zien op die foto en dan, hoe zeker zijn jullie ervan dat dat Bontbek uitsluit? Volgens mij staat er op Sanne's foto in post 4 "gewoon" een Bontbekplevier, de oranje pootjes, zandkleurige bovendelen en plompe bouw zijn prima te zien denk ik. Bijgevoegd een composit van enkele Bontbekken in de Delta, zoals je ziet kan er achter dat donkere voorhoofd nog van alles gebeuren... De breedte van de borstband is erg afhankelijk van de houding van de vogel en aangezien hij/zij nogal ineengedoken staat zou ik daar niet teveel waarde aan hechten.




groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Theovanv

#28
Citaat van: pwolf op mei 04, 2010, 00:18:14 AM
een witte tiara op een matige foto (sorry Sanne), hoe zeker zijn jullie ervan dat je die echt kunt zien op die foto en dan, hoe zeker zijn jullie ervan dat dat Bontbek uitsluit? Volgens mij staat er op Sanne's foto in post 4 "gewoon" een Bontbekplevier, de oranje pootjes, zandkleurige bovendelen en plompe bouw zijn prima te zien denk ik. Bijgevoegd een composit van enkele Bontbekken in de Delta, zoals je ziet kan er achter dat donkere voorhoofd nog van alles gebeuren... De breedte van de borstband is erg afhankelijk van de houding van de vogel en aangezien hij/zij nogal ineengedoken staat zou ik daar niet teveel waarde aan hechten.

groeten, pim
Ik vind het een beetje vreemd dat je de Tiara afdoet omdat deze niet goed zichtbaar zou zijn en dan vervolgens gaat determineren op basis van pootkleur :huh: Die is nog veel minder goed zichtbaar. Zandkleur... wat kun je op basis van deze foto of een foto uberhaupt nou zeggen over dat soort subtiele tintverschillen en een plompe houding is net zo goed houdingafhankelijk en beinvloedbaar als de breedte van de borstband zoals jij dat zegt, en in mijn mening zelfs nog veel meer. Het lijkt mij dan dus een heel stuk betrouwbaarder om te determineren op basis van dikte van de borstband en het aanwezig zijn van een witte tiara.
Theo van Veenendaal

Jarinka

Op die compositie zijn er wel een paar Bontbekplevieren die aan de zijkant van de kop (naast de tiara laten we maar zeggen) wat extra wit hebben, maar geen van allen hebben ze een witte streep die over het hele voorhoofd doorgetrokken wordt.
Groeten, Jarinka Heijink