Boompuist?

Gestart door adinda, april 14, 2010, 23:49:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Zaten op een dode Eik.
Het verse exemplaar voelde blubberig aan en het oude exemplaar was hard, beiden waren bedekt met fijne haartjes. (foto 1 en 2)
Na opensnijden bleek er een bruinachtig poeder in te zitten, de hoedhuid was inmiddels nagenoeg ontdaan van de haartjes en ging barsten (foto-3)
Het poeder bevatte cirkelvormige wrattige sporen met een diameter van 1,92 - 2,33 um (foto-4)
Diameter van het oude exemplaar was 28 mm.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Marian Jagers

Hoi Joop,

Kan niet missen, alleen het is wel een slijmzwam.
De sporenmaat is volgens Nannenga groter 8 - 9 mu . Toevallig heb ik de soort hier ook liggen met overeenkomstige sporenmaten als in het boek opgegeven. Dat wijkt wel erg af met jouw meetgegevens.

groeten van Marian
Groeten Marian

Gert Kremer

Zilveren boomkussen is toch de naam van deze slijmzwam? of is het veranderd.  ???
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Helaas niet Gert.
Dit is een van de weinige myxomycetensoorten die een echte (niet voor de lijst verzonnen) Nederlandse naam had: boompuist, maar die naam heeft helaas moeten wijken voor die andere boompuist.

En ander voorbeeld is de runbloem die nu heksenboter heet. Runbloem je kunt het je helemaal voorstellen: een grote hoop eikensnippers (om run om leer te looien van te maken) vol met van die grote gele bloemen! En heksenboter is gewoon gestolen uit het Engels en is de vertaling van "witches butter" een verzamelnaam van Engelsen en Amerikanen voor alle mogelijke gele klodders bijvoorbeeld de gele trilzwam en ook de runbloem.

Een gebrek aan historisch besef bij de mycologischse naamverzinners dus
groet,
Ida

Gert Kremer

Ida bedankt,
Runbloem nooit iets eerder over gehoord, dus een beetje op int. gezocht.
...
Slijmzwammen hebben vaak prachtige kleuren. In vroeger tijden werden ze om hun kleur verzameld en gebruikt om er kleurstoffen, vaak helderrood (bloedweizwam) of geel (heksenboter) van te maken.
...
Mooi om dat nu ook te weten en te onthouden.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JelteV

#5
De Lycogala epidendrum is de Bloedweizwam, de Fuligo septica is de Runbloem en de Reticularia lycoperdon is dus de Boompuist. Veel mooiere namen dit!
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Gert Kremer

#6
(Veel mooiere namen dit!)

Och wat een boer niet kent (w)eet hij niet.  :P   :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

adinda

#7
De sporenmaat is inderdaad niet correct had moeten zijn 7.4-9.0 um.
Ik had niet de juiste meetwaarde bij de resolutie gekozen.
Met vriendelijke groeten,

Joop