Brainstorm - ideeen over de opzet van het nieuwe jeugdforum

Gestart door Vincent Hart, maart 10, 2010, 17:59:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Hoi allemaal!

Zoals jullie inmiddelskunnen zien, gaat er een stukje van het forum komen speciaal voor deveelbelovende jonge vogelaars, jullie dus! De admins hebben mijgevraagd dat subforum op te zetten en een beetje te begeleiden en daarheb ik veel zin in  :duim:Als 'doelgroep' denken we vooral aan jongeren ongeveer tussen 10 en 18jaar. Om te zorgen dat het een plek wordt waar jullie graag komen, leekhet me wel handig jullie eerst zelf te vragen wat jullie in hetjeugdforum zouden willen zien. Eerste vraag: Het subforum heet nu'Jeugdhonk' en dat kan ECHT niet natuurlijk  ;) Dus wie verzint een betere naam? Ik denk zelf aan gewoon 'Jeugdforum', of 'De Frisse Blik'. Wat vinden jullie?

Ik heb samen met wat andere admins vast een lijstje gemaakt van mogelijke onderwerpen:
* "Stel je voor ..." Topic waarin je je kunt voorstellen.
* Mystery Bird-competitie (speciaal voor Jarinka  ;) ) MyBi's speciaal voor de jongeren. Ik heb al een paar behoorlijk goede fotografen die met foto's gaan komen  8)
* BudgetforumJe zou best een betere kijker willen hebben, of de ANWB-gids. Maar datkost weken/maanden/jaren zakgeld! Tips voor goedkope maar goeiekijkers, goeie determinatie-artikelen online en we zijn aan het kijkenof er misschien niet wat vogelaars een vogelgids over hebben ...
* DeterminatieforumAlle determinatievragen. Hier kun je zelf vragen wat je gezien hebt, enhulp krijgen bij het rondmaken van je determinatie. Ook op hetjeugdforum komen determinatiekanonnen als Frank Neijts gewoon helpen.Ik zal wat 'pinned' topics aanmaken met handige uitleg over hoe jesoorten uitelkaar kunt houden die veel op elkaar lijken. Fitis entjiftjaf, en boomkruiper en taigaboomkruiper bijvoorbeeld!
* ExcursieplannerWat zijn leuke gebieden om (in deze tijd van het jaar) naar toe tegaan? Ik wil soort X graag zien, waar heb ik de beste kans? Gaat eriemand naar gebied Y dit weekend en kan ik meerijden? Of kan ik er zelfmet het OV komen?
* Praat maar Raak Over alles wat jullie bezighoudt behalve vogels.

Natuurlijkkunnen hier onderwerpen tussen zitten waar jullie helemaal niet opzitten te wachten. Of zijn we iets heel stoms vergeten waar julliejuist WEL op zitten te wachten. Het is jullie feestje, dus kom maar opmet die ideeen! Alle suggesties, op- en aanmerkingen zijn van hartewelkom. Stuur een PB terug via de knop 'Reageer op allen', dan kunnenwe wat brainstormen. Ga ik proberen het forum dit weekend in de luchtte krijgen!


Alvast bedankt voor jullie briljante vondsten,
Groet,
Vincent
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Hieronder vast wat goeie ideeën die ik al binnenkreeg. Verdere reacties welkom, ik wacht ze even af.
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 10, 2010, 14:45:51 PMKlinkt leuk na deze PM gelezen te hebben  :) Ik had eerst even een beetje een vervelend gevoel erbij, wat anderenmisschien zullen herkennen, maar nu ik wat meer snap wat het idee isvind ik het eigenlijk alleen nog maar leuk om ervoor te gaan  ;)

Ik heb wel wat met Vincents idee over \'De Frisse Blik\' o.i.d, dan zijn we dat \'jeugd\' ook kwijt  :P
Maar zoals ik al een beetje aangeef, er lijken mij nog veel meer leuke namen te zijn naast \'De Frisse Blik\'

Vincent geeft onderstaande (vetgedrukte) ideeën op, daarachter plaats ik even schuingedrukt wat ik ervan denk en met een vinkje of kruisje of ik het een goed of minder goed idee vind  ;)

* "Stel je voor ..."   :right: Altijd leuk om mekaar beter te leren kennen :)
* Budgetforum  :right: / :wrong: Ja inderdaad, beide, want het is altijd leuk om te praten over kijkers en scopen met leeftijdsgenoten, maar om het nu speciaalte gaan doen over het \'jongeren hebben minder geld\'-verhaal vind ikniet helemaal een geweldig idee. Maar het topic hoeft van mij zekerniet weg, alleen mag het misschien een andere naam hebben.* Determinatieforum  :right: Altijd leuk, determineren met leeftijdsgenoten  ;)
* Excursieplanner :right: Leuk idee!
* Praat maar Raak  :wrong:   Hier heb ik mijn bedenkingen bij, want de 'echte' praat maar raak iser ook nog en lijkt me ook prima geschikt voor ons jongeren.Maar ookhier wil ik niet meteen een eind aan maken, ik hoor graag julliemeningen!

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen
:)
Citaat van: Jarinka op maart 10, 2010, 17:34:33 PM
Hoi allemaal,

Ten eerste: hartstikke leuk idee, Vincent en Frank!
Maar jongeren zijn niet alleen heel erg goed in vogelen ( :angel: )maar ook in dingen als vlinders, libellen, planten... Misschien is hetdan leuker om voor alle groepen samen een jongerengedeelte te doen.

Wat me opvalt is dat de meeste onderdelen niet alleen voor jongeren leuk en nuttig zijn.
Stelje voor is natuurlijk voor iedereen gezellig (maar het iswaarschijnlijk ook leuk om als jongere ook andere jongeren beter teleren kennen).
Niet alle jongeren zijn zo hopeloos in Mysterybirds als ik :P . Wat ik in deze postbedoelde, is dat mensen die nog niet zo lang vogelen (dus niet alleenjongeren) het wel heel leuk vinden om mee te doen met MB's, maar voorde echt moeilijke nog niet genoeg vogelkennis paraat hebben. Dus dan ishet misschien leuker om bij het MB-forum makkelijke en moeilijke af tewisselen.
Een Budgetforum lijkt me (net als Stijn) een goed idee,maar dan niet alleen voor jongeren. De meeste 16+-jongeren werken enhebben daardoor genoeg te besteden. Zo'n forum is juist voorvolwassenen met een wat lager inkomen (en niet-werkende jongeren)handig.
Een speciaal determinatieforum is voor de die-hardvogeljongeren zeker niet nodig. Dan zou het nog eerder voor beginnersvan alle leeftijden handig zijn (een beetje hetzelfde als metMysterybirds). Die lijstjes zijn ontzettend leerzaam en niet alleenvoor ons :) .
Excursieplanners zijn ook voor alle leeftijden interessant (net als het meerijden e.d.).
Praat maar raak kan denk ik prima in het al bestaande forum. Zóóó anders zijn jongeren niet :P .
Nou, hopelijk kun je hier wat mee.

Groetjes,
Jarinka
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjoerd

#2
Hey allemaal!
Ook ik vind het een heel leuk idee!
Ik zal ook even per onderwerp zeggen wat ik er van vind:
Mysterybirds: Heel leuk idee, ik denk dat zeker veel jongeren hiermee geholpen kunnen worden, je leert namelijk ook op de kleinere kenmerken letten van een vogel, wat handig kan zijn in het veld. Maar verder ben ik het ook met jarinka eens dat ook 'niet-jongeren' hier veel plezier van kunnen hebben.
Budgetforum: Heel goed idee, wat me ook iets geschikts lijkt specifiek voor jongeren. Ik denk dat er veel zijn die hier wat aan zullen hebben (ook andere mensen natuurlijk, maar die kunnen ook gewoon meelezen ;D ) Maar ik vind ook dat de naam niet ideaal is (zal over een alternatief denken ;) ).
Determinatieforum: Dit vind ik zeker een leuk plan. Het is ook leuk om een keer met elkaar te kunnen overleggen wat er nou op de foto's staat en elkaar verder op weg te helpen. En natuurlijk zijn er dan niet die 'experts' die je steeds voor zijn :P Als we er hier dan niet uitkomen kan er altijd nog iemand van buitenaf tips geven, of gewoon het antwoord.
Excursieplanner: Heel leuk! Ik denk dat er veel jongeren zijn die het leuk vinden om met mede-vogelaars uit de buurt een keer mee te gaan, waardoor je van elkaar kunt leren. En dan kun je zelf natuurlijk ook een keer iemand proberen mee te vragen die wat ouder is en meer van vogels weet, zodat je van diegene ook weer meer te weten komt. Ook hier weer klopt het wel dat er ook ouderen zijn die dit leuk vinden, maar voor jongeren is het ook leuker om gewoon een keer met elkaar op stap te gaan. :)
Praat maar raak: Altijd leuk ;D MAar hoeft voor mij niet gescheiden van de andere Praat maar raak, anders wordt het daar zo saai ;)

Zo dat was wat ik van het idee vind ;D



Gerard Troost

beste manier om veel te leren is "jonge honden" tussen de ouwe knarren gooien, die zijn namelijk ook allemaal jong geweest (al willen ze dat soms niet meer weten). En er zijn ook "jonge honden" die al met de VUT zijn (aardig wat beginners zijn mensen van boven de 50!).
Ik vind dit dus niet zo'n hele slimme actie.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Stijn E.

Citaat van: gtroost op maart 10, 2010, 18:29:55 PM
beste manier om veel te leren is "jonge honden" tussen de ouwe knarren gooien, die zijn namelijk ook allemaal jong geweest (al willen ze dat soms niet meer weten). En er zijn ook "jonge honden" die al met de VUT zijn (aardig wat beginners zijn mensen van boven de 50!).
Ik vind dit dus niet zo'n hele slimme actie.

Zoals al eerder gezegd zullen de jongeren niet verdwijnen op het 'normale' Vogelforum, we krijgen alleen maar meer leesplezier. Tussen alle 'oude knarren' komen wij niet altijd tot ons recht (maar ook vaak genoeg wel!) en ik denk dat het bovendien ook erg gezellig is om de vogelende leeftijdsgenoten -uit de buurt- te leren kennen.

Waar je wel gelijk in hebt is dat een dergelijk determinatieforum het 'oude' niet mag gaan vervangen, maar zoals Sjoerd schrijft is het wel leuk om met alleen de jongeren eens te discussiëren over een determinatie. Maar ook de volwassenen mogen in dit forum gaan herleven, in het eventuele determinatieforum is volwassen-hulp zeker niet overbodig! En bijvoorbeeld in het Mysterybird-forum zijn de 'oude knarren' vaak veel eerder met het geven van het/een antwoord waardoor de jongeren er niet altijd heel veel plezier meer aan kunnen beleven. Dat kan  door een jongeren-mysterybird-forum prima opgelost worden lijkt me  :) ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd

#5
Inderdaad betekent het niet dat we helemaal geïsoleerd worden van de andere fora, er komt alleen een extra plekje  :)  

Gerard Troost

hum, ik wil een eigen plek je voor 30-40 jarigen (voor je het weet heb je 50 subboards, voor 60 jarige Zeeuwse vrouwen en 12 jarige Groningers). 
Maar kan me voorstelen dat het leuk is om bij elkaar te "hokken" alleen of dit forum daar nu hét middel voor is. Het is al onoverzichtelijk met al die 10-tallen subboards. Wellicht dat een stukje techniek wonderen doet.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Stijn E.

Dat over die sub-boards is zeker waar, maar daar doe je niet zo 123 wat aan, dat is een heel gereorganiseer ;-)
Maar dat mag geen reden zijn  om dit forum te staken, lijkt me  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

HPM

Ik vind het zo wel een beetje verwarrend worden. Twee onderdelen van hetzelfde forum die dezelfde
onderwerpen gaan behandelen. En hoe bepaal je de leeftijd van de deelnemers?
Zou een helemaal apart jeugd- (of beginners-)forum dan niet beter zijn? Voor mij hoeft dat niet want
ik vind het zoals nu, met beginners en gevorderden gemengd, juist wel leuk.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Sjoerd

Een heel nieuw board voor de jeugd zou ook kunnen natuurlijk, maar dat maakt het al helemaal afzonderlijk. Overigens ging het hier over ideeën voor het forum niet of het er wel of niet moet komen, daar kun je misschien beter een ander topic voor maken.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



HPM

Citaat van: Sjoerd V. op maart 10, 2010, 19:22:16 PM
Een heel nieuw board voor de jeugd zou ook kunnen natuurlijk, maar dat maakt het al helemaal afzonderlijk. Overigens ging het hier over ideeën voor het forum niet of het er wel of niet moet komen, daar kun je misschien beter een ander topic voor maken.

Dat hadden jullie dan misschien moeten doen voordat je over de invulling ging praten.
Nu lijkt dat nogal mosterd na de maaltijd.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Stijn E.

#12
Citaat van: HPM op maart 10, 2010, 19:20:05 PM
Ik vind het zo wel een beetje verwarrend worden. Twee onderdelen van hetzelfde forum die dezelfde
onderwerpen gaan behandelen. En hoe bepaal je de leeftijd van de deelnemers?
Zou een helemaal apart jeugd- (of beginners-)forum dan niet beter zijn? Voor mij hoeft dat niet want
ik vind het zoals nu, met beginners en gevorderden gemengd, juist wel leuk.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman, het gaat er uiteindelijk om, dat wij als jeugd in competities als Mybi's tegen eerlijke tegenstanders 'spelen' en bij determinaties meer kunnen leren, omdat de 'oude knarren' ons dan niet voor zijn met het direct geven van de oplossing. En bovendien is het leuk, dat je met leeftijdsgenoten kan afspreken over excursies. En zoals ik al eerder zei, dit forum zal het andere vogelforum niet vervangen.

Over de plek in het forum word nog nagedacht, ik heb ook een beetje het gevoel dat het wat meer richting index moet, maar daarbij wel weer het gevoel dat het dan weer wat minder 'persoonlijk' word, omdat alle onderwerpen daarin behandeld worden. Het lijkt me dan beter dat in elk sub-forum (Soortgroepen) een jeugdforum komt, wat dus, zoals eerder genoemd, de jeugd kan helpen met kenmerken leren. Maar ik snap ook weer dat dit verwarring schept...
Kortom: Laten we dit Jeugdforum gewoon voor Vogels houden, wat mij betreft  ;)

EDIT: Citaat toegevoegd.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Citaat van: HPM op maart 10, 2010, 19:32:20 PM
Citaat van: Sjoerd V. op maart 10, 2010, 19:22:16 PM
Een heel nieuw board voor de jeugd zou ook kunnen natuurlijk, maar dat maakt het al helemaal afzonderlijk. Overigens ging het hier over ideeën voor het forum niet of het er wel of niet moet komen, daar kun je misschien beter een ander topic voor maken.

Dat hadden jullie dan misschien moeten doen voordat je over de invulling ging praten.
Nu lijkt dat nogal mosterd na de maaltijd.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman, dit forum staat nog àchter de startblokken, dus mosterd na de maaltijd is dit zeker niet.
Het desbetreffende onderwerp was eigenlijk bedoeld om in PM te bespreken, maar dit overlegt (of toch met d?  :P ) makkelijker. Misschien lijkt het alsof we al een heel end zijn, maar wat hier nu eigenlijk in het topic staat is onze mening van Vincent's ideeën. Waar dus ook de plaatsbepaling onder valt, en nu dus ook de mening van een aantal volwassenen die hier hun bedenkingen bij hebben.

Laat ik zeggen, we hebben nog amper een idee van wat er in het forum komt te staan, of er zijn al 'tegenstanders' (lees: mensen die het een minder goed idee vinden). Is een beetje het protesteren tegen een snelweg waarvan je nog niet eens weer waar hij komt...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 10, 2010, 19:33:26 PM
 Het lijkt me dan beter dat in elk sub-forum (Soortgroepen) een jeugdforum komt
ook geen oplossing, want dan wordt er bij bijvoorbeeld paddo's oid eens in de 100 jaar iets gepost, en een antwoord zal wel helemaal niet komen, van een jonger iemand dan. Voor de andere groepen is een jeugdforum gewoon niet te halen aangezien er te weinig jongeren aan doen.

Stijn E.

#15
Daar heb je gelijk in Sjoerd, dan heeft het dus ook amper zin om het op de Index te plaatsen, lijkt me... Aleen insecten zijn nog wel wat in bij de jongeren, maar die zouden dan dus ook gewoon een jongerenforum kunnen krijgen  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Even tussendoor: Ik was al met een aantal jongeren aan het brainstormen over wat en hoe buiten het forum om - helaas voorkwam de techniek van PB's (en mijn gebrekkige kennis daarvan) een effectief gesprek. Omdat ik even geen ander medium voorhanden had, toch maar dit 'subforum' in oprichting voor wat discussie misbruikt.

Het 'nadeel' van het forum is dat je discussies als de bovenstaande krijgt. Uiteraard stel ik ook de mening van de 'minder-jongeren' over dit onderwerp op prijs. Maar het gaat er mij (ons, waarneming.nl) even om in hoeverre er onder de jongere garde (en er is leuke aanwas de laatste maanden!) zelf animo is voor een extra forumonderdeel waar plaats is voor zaken die jongeren nu missen op het algemene deel van het forum en in de al bestaande subboards. Het is dus geen 'of/of' naar 'en/en'. En zo te zien is die animo er wel! Ik denk dan ook dat de angst dat de jongeren nu niet meer zullen mengen (Gerard, Herman, Gert) niet gegrond is. Maar eigenlijk heeft Stijn dat allemaal in #4 (en, zie ik nu, vervolgposts) al veel beter verwoord  :duim:

Voor Gerard (ik zie dat we even oud zijn, trouwens): De admins (ik uiteraard evenzeer) denken dus dat de leeftijdsgroep (uit de losse pols) 20- wel degelijk specifieke wensen/eisen hebben die wat minder een rol spelen bij 20+ers. Tenslotte bestaan ook Wildzoekers, NJN c.s. en Nickelodeon om een reden ... En nu ga ik weer luisteren ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Wat voor onderwerpen kunnen we bij een jeugdforum verwachten? Ik heb vaak geen enkel idee of iemand ouder of jonger is dan ik op dit forum en vind dat eigenlijk wel fijn. Zo worden discussies in ieder geval open en zonder vooroordelen over iemands kennis gevoerd. Maar misschien mis ik het punt een beetje, dan hoor ik het graag.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gerard Troost

Citaat van: vincenthart op maart 10, 2010, 19:56:17 PM
Tenslotte bestaan ook Wildzoekers, NJN c.s. en Nickelodeon om een reden ... En nu ga ik weer luisteren ;)
Klopt, en ik ben maar wat blij dat die niet allemaal een eigen subboard hebben hier! Ik vind alles best, maar dat betekend niet dat het altijd verstandig is. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met nachvlinders kijken. Kan je verzekeren dat ik blij was dat er geen afdeling nachtvlinders voor n00bs was, maar ik gewoon tussen de guru's gedropt werd!

ps: plaats het zowieso ergens helemaal onderaan onder ->praat maar raak of zo  O0 , maar niet als subboard van Soortgroepen->Vogels.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Citaat van: joostheeremans op maart 10, 2010, 20:07:35 PM
Wat voor onderwerpen kunnen we bij een jeugdforum verwachten? Ik heb vaak geen enkel idee of iemand ouder of jonger is dan ik op dit forum en vind dat eigenlijk wel fijn. Zo worden discussies in ieder geval open en zonder vooroordelen over iemands kennis gevoerd. Maar misschien mis ik het punt een beetje, dan hoor ik het graag.
Voor onderwerpen, zie mijn voorzetje in de eerste post. Hoeveel kennis je hebt, blijkt toch snel genoeg uit je bijdragen in een topic? Zo te lezen hierboven is er toch ook (OOK) animo voor een plek waar je bij MyBi's/determinatiekwesties niet hoeft 'op te boksen' tegen vogelaars die al alles van vogels wisten toen jij nog gemaakt moest worden ;)

@Gerard: Wat betreft de opbouw van het Vogels-forum ben ik het enigzins met je eens (wel erg veel subboards bovenaan), en er wordt ook al gekeken of dat anders/handiger kan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: joostheeremans op maart 10, 2010, 20:07:35 PM
Wat voor onderwerpen kunnen we bij een jeugdforum verwachten? Ik heb vaak geen enkel idee of iemand ouder of jonger is dan ik op dit forum en vind dat eigenlijk wel fijn. Zo worden discussies in ieder geval open en zonder vooroordelen over iemands kennis gevoerd. Maar misschien mis ik het punt een beetje, dan hoor ik het graag.

Zoals ik al eerder schrijf, wat ik als groot +punt in een jongerenforum zie, is dat Mybi's veel eerlijker worden ('jong' tegen 'jong') en determinaties (soms/misschien) veel leerzamer. Dat het soms ook wel een voordeel is, dat je iemands leeftijd niet weet, is waar, maar ik vind het opzich ook wel een kunst om op iemand te vertrouwen, ookal is hij/zij jong, dat zijn kennis goed is. En als hij/zij een fout maakt kan je die verbeteren en kan de desbetreffende persoon alleen maar leren. Ik bedoel, we zijn allemaal mensen, en maken allemaal fouten. En let er maar eens op, als je weet dat iemand jonger is, vallen die fouten misschien meer op, of interpeteer je ze anders, maar uiteindelijk komen ze misschien uit hetzelfde voort. En daarom wil je misschien iemands leeftijd liever niet weten. (Maar ik zeg niet dat dit altijd opgaat  ;) )
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

#21
Citaat van: gtroost op maart 10, 2010, 20:19:10 PM
Citaat van: vincenthart op maart 10, 2010, 19:56:17 PM
Tenslotte bestaan ook Wildzoekers, NJN c.s. en Nickelodeon om een reden ... En nu ga ik weer luisteren ;)
Klopt, en ik ben maar wat blij dat die niet allemaal een eigen subboard hebben hier! Ik vind alles best, maar dat betekend niet dat het altijd verstandig is. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met nachvlinders kijken. Kan je verzekeren dat ik blij was dat er geen afdeling nachtvlinders voor n00bs was, maar ik gewoon tussen de guru's gedropt werd!

ps: plaats het zowieso ergens helemaal onderaan onder ->praat maar raak of zo  O0 , maar niet als subboard van Soortgroepen->Vogels.

Kijk en dat vind ik dan weer zoiets van permanente afkeuring. Geen discussie aangaan maar meteen een conclusie trekken. Ik ben het met jullie eens dat er veel subboards bij de Vogels zijn, maar wat wil je dan? Alles ongeorganiseerd door elkaar flikkeren? Dat is al helemaal niet duidelijk! Maar dat er iets aan gedaan moet worden is meer dan waar.

En wat je zegt over n00bs, moet ik daar uit opmaken dat je het jongerenforum als n00bforum ziet? Het lijkt me helemaal  niet de bedoeling dat we onze jongeren weg gaan stoppen in een hoekje omdat ze n00berig zijn. Alsjeblieft zeg!

EDIT: Ik heb het gevoel dat we deze berichten misschien beter kunnen besteden aan het bedenken van wat we in het forum willen, en dat we dan eens gaan kijken naar of we dat allemaal willen en waar dat dan het best past. Laat maar weten of jullie het daarmee eens zijn of liever nog even door discussiëren over iets wat er eigenlijk nog niet is, toch? Want we praten nu eigenlijk over een leeg forum waar alleen nog wat ideeën voor zijn en waar wat meningen over gegeven zijn, en wat zelf eigenlijk ook nog een idee is...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd

Het gaat erom dat je van elkaars fouten kunt leren toch. Als je aan nachtvlinders oid begint probeer je zelf ook steeds weer om een juiste determinatie te doen, en lukt dat niet, dan leer je er weer van. En het leuke van dit forum is dat jongeren juist elkaar kunnen helpen zonder dat er meteen iemand voor is. Ook is het bij dingen als nachtvlinders natuurlijk heel anders omdat daar véél minder mensen aan doen en het daardoor nauwelijks mogelijk is om daar een forum voor jongeren/beginners te maken. Overigens vind ik je opmerking over een subboards voor de NJN, wildzoekers etc. ook nergens op slaan aangezien dit verenigingen zijn en het hier over één enkel onderdeel van een forum gaat...

joostheeremans

Nou ja
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 10, 2010, 20:27:10 PM
Citaat van: joostheeremans op maart 10, 2010, 20:07:35 PM
Wat voor onderwerpen kunnen we bij een jeugdforum verwachten? Ik heb vaak geen enkel idee of iemand ouder of jonger is dan ik op dit forum en vind dat eigenlijk wel fijn. Zo worden discussies in ieder geval open en zonder vooroordelen over iemands kennis gevoerd. Maar misschien mis ik het punt een beetje, dan hoor ik het graag.

Zoals ik al eerder schrijf, wat ik als groot +punt in een jongerenforum zie, is dat Mybi's veel eerlijker worden ('jong' tegen 'jong') en determinaties (soms/misschien) veel leerzamer. Dat het soms ook wel een voordeel is, dat je iemands leeftijd niet weet, is waar, maar ik vind het opzich ook wel een kunst om op iemand te vertrouwen, ookal is hij/zij jong, dat zijn kennis goed is. En als hij/zij een fout maakt kan je die verbeteren en kan de desbetreffende persoon alleen maar leren. Ik bedoel, we zijn allemaal mensen, en maken allemaal fouten. En let er maar eens op, als je weet dat iemand jonger is, vallen die fouten misschien meer op, of interpeteer je ze anders, maar uiteindelijk komen ze misschien uit hetzelfde voort. En daarom wil je misschien iemands leeftijd liever niet weten. (Maar ik zeg niet dat dit altijd opgaat  ;) )


Nou Stijn om te beginnen, als jij je leeftijd niet achter je naam had gezet had ik nooit gedacht dat je 12 zou zijn, je formuleert en spelt niet als iemand die koud van de basisschool af is, waarvoor hulde :duim: . Maar om bij je punt te komen van de MYbi's, ik geloof niet dat er een apart forum nodig is alleen om die competities eerlijker te laten verlopen. Dan kan je evt. bij een topic erbij zetten dat het slechts voor onder de 18 is. Of beter nog, de antwoorden van de deelnemers slechts zichtbaar te laten zijn voor de topicstarter.


De andere redenen voor de start van dit topic vind ik niet exclusief op jongeren toepasbaar maar meer op de beginnende vogelaar. Ik merk bijvoorbeeld tussen de regels door vaker een grotere drang tot sociaal contact (jezelf voorstellen, verhalen over waarnemingen) bij de 'vrouwen van middelbare leeftijd' dan bij de jonkies (ik hoop dat ik niemand voor de schenen schop). Een subforum voor jongeren is in mijn ogen te weinig uitsluitend, immers een determinatievraag van een 18- wordt natuurlijk niet zonder meer uit het algemene forum verwijderd en naar het jongeren forum verplaatst. Ik vind het geweldig dat er hier ruimte is voor jongeren ik vrees alleen dat die jongeren zo meer tot één forum worden verplicht ipv dat ze zich kunnen mengen tussen de andere vogelaars. Maar wellicht zie ik het verkeerd op dit moment...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Stijn E.

Citaat van: joostheeremans op maart 10, 2010, 21:03:29 PM
Nou ja
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 10, 2010, 20:27:10 PM
Citaat van: joostheeremans op maart 10, 2010, 20:07:35 PM
Wat voor onderwerpen kunnen we bij een jeugdforum verwachten? Ik heb vaak geen enkel idee of iemand ouder of jonger is dan ik op dit forum en vind dat eigenlijk wel fijn. Zo worden discussies in ieder geval open en zonder vooroordelen over iemands kennis gevoerd. Maar misschien mis ik het punt een beetje, dan hoor ik het graag.

Zoals ik al eerder schrijf, wat ik als groot +punt in een jongerenforum zie, is dat Mybi's veel eerlijker worden ('jong' tegen 'jong') en determinaties (soms/misschien) veel leerzamer. Dat het soms ook wel een voordeel is, dat je iemands leeftijd niet weet, is waar, maar ik vind het opzich ook wel een kunst om op iemand te vertrouwen, ookal is hij/zij jong, dat zijn kennis goed is. En als hij/zij een fout maakt kan je die verbeteren en kan de desbetreffende persoon alleen maar leren. Ik bedoel, we zijn allemaal mensen, en maken allemaal fouten. En let er maar eens op, als je weet dat iemand jonger is, vallen die fouten misschien meer op, of interpeteer je ze anders, maar uiteindelijk komen ze misschien uit hetzelfde voort. En daarom wil je misschien iemands leeftijd liever niet weten. (Maar ik zeg niet dat dit altijd opgaat  ;) )


Nou Stijn om te beginnen, als jij je leeftijd niet achter je naam had gezet had ik nooit gedacht dat je 12 zou zijn, je formuleert en spelt niet als iemand die koud van de basisschool af is, waarvoor hulde :duim: . Maar om bij je punt te komen van de MYbi's, ik geloof niet dat er een apart forum nodig is alleen om die competities eerlijker te laten verlopen. Dan kan je evt. bij een topic erbij zetten dat het slechts voor onder de 18 is. Of beter nog, de antwoorden van de deelnemers slechts zichtbaar te laten zijn voor de topicstarter.


De andere redenen voor de start van dit topic vind ik niet exclusief op jongeren toepasbaar maar meer op de beginnende vogelaar. Ik merk bijvoorbeeld tussen de regels door vaker een grotere drang tot sociaal contact (jezelf voorstellen, verhalen over waarnemingen) bij de 'vrouwen van middelbare leeftijd' dan bij de jonkies (ik hoop dat ik niemand voor de schenen schop). Een subforum voor jongeren is in mijn ogen te weinig uitsluitend, immers een determinatievraag van een 18- wordt natuurlijk niet zonder meer uit het algemene forum verwijderd en naar het jongeren forum verplaatst. Ik vind het geweldig dat er hier ruimte is voor jongeren ik vrees alleen dat die jongeren zo meer tot één forum worden verplicht ipv dat ze zich kunnen mengen tussen de andere vogelaars. Maar wellicht zie ik het verkeerd op dit moment...

Ten eerste natuurlijk dankje voor je compliment Joost  :angel: :P xD

En ten tweede is het inderdaad waar dat dit misschien niet alleen voor jongeren handig is en dat een grens bij uitbreiding lastig te trekken is. Als we bij de Mybi's een subforum gaan maken voor 18-, is dat dan niet onoverzichtelijk? Vraag me af of dat dan een verbetering is, maar wie weet zie ik het ook eens verkeerd  ;) . Wat overigens niet de bedoeling is, is dat alle determinatievragen van 18-ers naar hier worden verplaatst, maar dat wij jongeren als we dat willen alleen met leeftijdsgenoten kunnen determineren, met de volwassenen hintsgevend o.i.d. op de achtergrond. En bovendien verplichten we/ze de jongeren niet om alleen hier te gaan posten, maar ze  zijn ook prima welkom ik het hoofdboard. En het lijkt me ook erg leuk om hier excursies te kunnen plannen met leeftijdsgenoten  ;) Het is waar dat dit ook opgesplit kan worden in het vogelforum, maar met het oog op onoverzichtelijkheid lijkt het me wat dat betreft niet echt handig. Maar wie weet word ik nog overtuigd  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Ok, mag ik voorstellen dat we de discussie over of dit subforum er aldanniet had moeten komen afsluiten, en dat de jongeren verder gaan met vertellen wat hun verdere wensen zijn voor het subforum? Een 'troost' voor degenen die er hun bedenkingen tegen hebben: Als het echt niet werkt, verdwijnt het vanzelf weer  ;)

Ennehm Stijn, ik ben het in elk geval over één ding roerend eens met Joost  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 10, 2010, 21:22:06 PM
Ok, mag ik voorstellen dat we de discussie over of dit subforum er aldanniet had moeten komen afsluiten, en dat de jongeren verder gaan met vertellen wat hun verdere wensen zijn voor het subforum? Een 'troost' voor degenen die er hun bedenkingen tegen hebben: Als het echt niet werkt, verdwijnt het vanzelf weer  ;)

Ennehm Stijn, ik ben het in elk geval over één ding roerend eens met Joost  :duim:

Lijkt me een prima idee Vincent, laat van je horen jongeren  ::) ;)

En jij ook dankjewel  :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Thijs Fijen

Een agenda waar jongeren hun excursies/kampen/dagjes weg/weekendjes weg/weekjes weg kunnen aankondigen zou ik wel zien zitten :)
Thijs Fijen

Jarinka

Wat me wel opvalt is dat 'jongere' hier min of meer gelijk wordt gesteld met 'niet ervaren'. Op mijzelf is het toevallig allebei van toepassing (ben 16, en vogel nog geen eens een jaar echt actief). Maar op anderen zeker niet!
Het lijkt mij daarom niet zozeer nodig om een heel uitgebreid jongerenforum te maken, maar eerder een plekje voor niet ervaren vogelaars die toch graag willen leren. Met bijvoorbeeld niet hele moeilijke Mysterybirds, handige rijtjes (waar ook de wat ervarenere vogelaars wat aan hebben) en vooral het samen puzzelen over welke soort het nou is. Mochten we dan niet uit de juiste vogel komen, dan kan de topic altijd nog naar het algemene vogelforum verplaatst worden, of één van de ervaren vogelaars. Op die manier, met trial-and-error en zoveel mogelijk met elkaar proberen, leer je m.i. het meest.

Een klein jongerengedeelte bij Praat maar raak is misschien wel leuk, zodat de jongeren elkaar wat beter kunnen leren kennen, en ook samen kunnen afspreken om op excursies te gaan (ik weet bijvoorbeeld dat er minstens vijf Waarnemingjongeren in de omgeving van Amersfoort wonen, waarmee het me leuk lijkt om een keer te gaan vogelen). Maar met een speciaal jongerengedeelte (waar de jongeren alleen nog maar posten, en niet bij de rest van het forum) krijg je wel aparte groepen.

Thijs, dat lijkt me leuk, maar hoe kan dat dan het beste gerealiseerd worden? Want jongeren moeten ook niet te apart gehouden worden van de rest van het forum, en dat gevaar loop je op die manier wel.
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

Citaat van: Jarinka op maart 10, 2010, 22:01:16 PM
Thijs, dat lijkt me leuk, maar hoe kan dat dan het beste gerealiseerd worden? Want jongeren moeten ook niet te apart gehouden worden van de rest van het forum, en dat gevaar loop je op die manier wel.
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar er zijn genoeg activiteiten die speciaal voor jongeren zijn en waar je alle kans krijgt om alles van vogels te weten wat je maar wilt. En natuurlijk is het ook niet gek om zelf eens een excursie te organiseren speciaal voor jongeren, want dat is toch ook gewoon gezelliger 8)