Sneeuwvink of ..........?

Gestart door Lavendel40, maart 07, 2010, 22:19:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lavendel40

Heden, 07 maart 2010, hoorden we om ca 15.00 uur vogels dichtbij en konden ze even later zien. Een in een struik, de ander een klein stukje verderop in een lage boom. Het waren dezelfde vogels. De vogel in de struik was vrij dicht in de buurt waardoor we hem/haar goed konden bekijken. Een blauwgrijze kop met een dito, maar lichtere borst en buik. De rug was donkerder en de staart vrij lang. Daardoor dachten we in de richting van kwikstaart of vink. De kwikstaart kan ik uitsluiten na thuis verder zoeken. De vogels hadden geen gele veders en de witte kwikstaart herken ik uit duizenden. Die zie ik vaak. Ook hadden de twee gespotte vogels geen sterk opvallende strepen op de kop, borst en buik. Meer egaal overgaand van donkerder grijs (kop) naar lichter grijs (borst, buik). Geen opvallend gekleurde snavel, maar neuraal.
Blijft de denkrichting vink over. Hoewel ik toch breder heb gekeken blijft deze richting de meest plausibele.
Vanavond heb ik een foto op internet gevonden die sterk lijkt op de vogels die wij vanmiddag zagen. Het gaat om de sneeuwvink.
Nu wil ik graag zeker weten of het daadwerkelijk deze vogel is.
Reden twijfel: het is een dwaalgast volgens Vogelvisie, waardoor het lastiger is om de lokatie als (redelijk) logisch of aannemelijk te zien.
Biotoop volgens Vogelvisie: Gebergte. Hier is sprake van een heuvellandschap, niet echt gebergte.

Biotoop: Limburgs heuvellandschap, mergelpartijen en -grotten in de buurt, boompartijen, besdragende struiken (herfst), akkervelden, kalkgrasland.
Weer: droog, winderig, zonnig, maar tegen vriespunt. Lente staat voor de deur na een lange sneeuwperiode met vorst.

Gevonden op internet: deze url en foto komt zeer sterk overeen met de vogels die wij zagen.
In hoeverre mag ik aannemen dat het inderdaad de sneeuwvink betreft? Of zijn er nog andere vergelijkbare vogels waardoor verwarring kan ontstaan?
http://www.flickr.com/photos/marinus/859078023/

Alvast dank voor uw reactie.

Groeten,
Ingrid

redmar_woudstra

#1
Ho, verkeerd gelezen.
Ik dacht dat het jouw foto was :D
groet,
Redmar

Wil

Je hebt deze foto van het internet geplukt ter vergelijking.
Sneeuwvink lijkt mij uitgesloten (komt niet voor in Nederland); zit te denken aan een grauwe gors; komen in groepen voor op het plateau van Margraten in de winter.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Lavendel40

De foto en de link heb ik inderdaad van internet geplukt ter vergelijking. Dank voor de reacties tot nu toe. Morgen of overmorgen zal ik aan de hand van de tips hier verder kijken.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Lavendel40

Beste Wim, Maico en Bram, kon het toch niet laten om ff te zoeken naar jullie opties.
Kramsvogel was het zeker niet, omdat de vogel geen spikkels had op de borst, maar egaal zacht blauwgrijs.
De grauwe gors heeft ook een gespikkelde tekening op de borst.
Dank jullie wel voor het snelle meedenken. Het helpt wel, zeker om meer / beter vogels te leren kennen. De struiken en bomen zijn nu nog kaal en ik kan binnenkort weer eens daar langs wandelen. Hopelijk zie ik de vogel dan weer en kan ik een foto maken... Als dat lukt, zal ik het hier zeker plaatsen.

Theovanv

2 dingen die me niet helemaal duidelijk worden, wat was de grootte van de vogel, waarom is Vink het enige wat overblijft? Als je tijd hebt zou ik er niet een keer weer langs wandelen maar morgen zo snel mogelijk weer gaan kijken. Het zal namelijk denk ik nog lastig blijken hem terug te vinden, maar hoe eerder, hoe beter.
Theo van Veenendaal

lesley van loo

Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Lavendel40

Hallo Theo,

De grootte was iets kleiner dan een merel maar groter dan een mus. Het lijfje was ranker dan die van een merel (wat boller). Dank voor je tip. De grootte is wel zo handig om erbij te zetten. Helaas kan ik niet elke dag op pad, daar ik ook een baan heb. Ik ga gewoon toch weer kijken zodra het kan. De bomen en struiken zijn nu nog kaal, dus zijn vogels in de regel makkelijker te zien.

Gr. Ingrid

AnneTanne

#10
Ingrid,
Kijk eens op de foto bij dit item...
Een vogeltje dat volgens mij ook zou kunnen voldoen aan jouw beschrijving, en op de grens tussen Luik en Limburg gezien, weliswaar enkele maanden geleden.

Oenanthe

Citaat van: AnneTanne op maart 08, 2010, 20:44:31 PM
Ingrid,
Kijk eens op de foto bij dit item...
Een vogeltje dat volgens mij ook zou kunnen voldoen aan jouw beschrijving, en op de grens tussen Luik en Limburg gezien, weliswaar enkele maanden geleden.

De kans dat je op 7 maart een witte kwikstaart in jeugdkleed ziet kun je gerust verwaarlozen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Lavendel40

Hmm, misschien heb je wel gelijk, Theo, dat ik niet alleen aan de vink moet denken. Ann, als ik kijk naar jouw foto, dan benadert deze het gespotte vogeltje tot nu toe goed wat de blauw-grijze kleur betreft. Zou het dan toch een kwikstaart zijn die vorig jaar uit het nest is gekomen en nog niet de borstkleur heeft van een volwassene? En misschien zijn het twee vrouwtjes? Die wat ik het beste kon zien had zeker geen opvallend zwart op de keel, maar was qua kleur net zoals op jouw (overigens zeer mooie en heldere) foto. Samen met de lange staart die ik waarnam doet het er in ieder geval wel aan de kwikstaart denken als ik het overweeg, samen met jullie reacties...
Nou, ik hoop dat ik ze nog kan vastleggen op de foto. Zoals beloofd gaan jullie het dan ook zien. Dank allemaal in ieder geval voor al jullie reacties.

AnneTanne

Da's mijn foto niet hoor...
Maar toen ik die foto zag - en voor ik in de gaten had dat het een jonge vogel was - vond ik dat die wel enigszins aan jouw beschrijving kon voldoen.
(Zelf ben ik helaas geen held in vogels fotograferen - plantjes zijn meer mijn ding.)

Theovanv

Citaat van: Lavendel40 op maart 08, 2010, 22:25:49 PM
Hmm, misschien heb je wel gelijk, Theo, dat ik niet alleen aan de vink moet denken. Ann, als ik kijk naar jouw foto, dan benadert deze het gespotte vogeltje tot nu toe goed wat de blauw-grijze kleur betreft. Zou het dan toch een kwikstaart zijn die vorig jaar uit het nest is gekomen en nog niet de borstkleur heeft van een volwassene? En misschien zijn het twee vrouwtjes? Die wat ik het beste kon zien had zeker geen opvallend zwart op de keel, maar was qua kleur net zoals op jouw (overigens zeer mooie en heldere) foto. Samen met de lange staart die ik waarnam doet het er in ieder geval wel aan de kwikstaart denken als ik het overweeg, samen met jullie reacties...
Nou, ik hoop dat ik ze nog kan vastleggen op de foto. Zoals beloofd gaan jullie het dan ook zien. Dank allemaal in ieder geval voor al jullie reacties.
Wat soms zo lastig is bij vogels is dat ze zulke verschillende houdingen aan kunnen nemen, waardoor ze de ene keer bol, en de andere keer rank lijken, Ook kleur kan soms wat vertekenen door zonlicht en richting, en grootte is eigenlijk altijd lastig precies in te schatten als je geen vergelijk hebt. Ze maken het je soms niet makkelijk helaas ;) Ik hoop voor je dat je ze nog een keer ziet, zodat je zeker kan zijn, anders is het een kwestie van vergeten en verder vogelen, succes met zoeken! ;)
Theo van Veenendaal