Hoe variabel zijn Sneeuwganzen?

Gestart door Ted van der Knaap, februari 11, 2010, 19:28:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Hoewel ik denk dat deze wn in het Hybridentopic hoort plaats ik hem toch even hier en vooral omdat deze gans in z'n eentje (zonder Soep- en/of Meukganzen) in een grote groep >2000 Brandjes en Kollen aanwezig was.

Hij varieert nogal van de tekening in de ANWB.

Dit is géén zuivere... ...of toch wel en zijn ze wat variabel!?!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Breedbek

#1
Lijkt me een hybride Ross's X Brand, misschien wel een van de jongen van het gemengde broedpaar van de Russische toendra?

p.s hoort inderdaad thuis in hybride topic

vriendelijke groet,

Bart-Jan

Jos Welbedacht

Dit is inderdaad geen zuiver beest. Naar mijn idee zijn (blauwe) Sneeuwganzen weinig variabel en altijd te herkennen aan de typische nektekening in combinatie met de verlengde handdekveren.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Uit een vorig topic hierover herinner ik me dat er verschillende tussenstadia van sneeuwgans bestaan tussen volledig wit en volledig 'blauw'. Dus wel variabel dan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ted van der Knaap

Ik heb 'm (voorlopig op onzeker) ingevoerd zoals Bart-Jan opteert... ... hybride Ross's X Brand.

Dacht zelf ter plaatse dat er Sneeuwgans-invloeden in zat, dat  het er zelfs een was,  maar heb nog nooit een Sneeuwgans live gezien dus vandaar mijn vraag of ze variabel zijn.

(overigens lijkt mij, dat wat Guus aangeeft, dat Sneeuwganzen niet van puur wit in 1 keer naar de complete blauwe fase gaan en vice versa.. dus variabel!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Guus Peterse

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 11, 2010, 23:13:55 PM(overigens lijkt mij, dat wat Guus aangeeft, dat Sneeuwganzen niet van puur wit in 1 keer naar de complete blauwe fase gaan en vice versa.. dus variabel!)
In algemene zin zou ik dat niet durven zeggen. Ik zou in elk geval niet willen beweren dat er geen voorbeelden zijn van soorten met twee tamelijk tegengestelde verschijningsvormen zonder tussenvormen. Alleen herinner ik me dat dat voor sneeuwgans niet gold.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015