Witte vlieg?

Gestart door mariki, februari 10, 2010, 13:20:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

mariki

Hallo,

Is dit een witte vlieg of iets anders?
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

han.endt

Nee, witte vliegen houden de vleugels horizontaal. Dit is een dwerggaasvlieg (fam. Coniopterygidae). Nu staat in de database de soort Conwentzia psociformis met waarnemingen, maar waarop die determinaties zijn gebaseerd weet ik niet. Roy Kleukers kan bij het Nederlands Soortenregister zijn exemplaar al niet nauwkeuriger op naam brengen......... http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=0AHCXTPDLLCO

mariki

Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

grunsven

Die determinaties zijn (waarschijnlijk) nergens op gebaseerd.
Dit moet je zien als Coniopterygidae spec.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

David Tempelman

er is een simpele oplossing: Conwentzia veranderen in Coniopterygidae sp.
doen ?
met vriendelijke groet,
David

Arp

Volgens mijn info zijn ze in principe wel te determineren tot op het geslacht (op basis van vleugeladering, vleugelvorm etc - is het scherpe knikje in de bovenrand van de vleugel niet diagnostisch voor C.psociformis?) en van de meeste geslachten hebben we (volgens nlsrt) maar één soort. Ik heb me er nog niet in verdiept, en kan ze zelf dus ook nog niet tot op geslacht determineren, maar dat is wel wat ik erover lees.

Ook voor wat betreft de larven zijn er wellicht zulke mogelijkheden - dat de larve van Wim Bakker Conwentzia zou zijn lijkt in elk geval redelijk plausibel (zie ook hier), het beest lijkt als twee druppels water op foto's van de Conwentzia psociformis-larve in mijn boekje, (maar ik weet inderdaad niet hoe de larven van de andere genera eruit zien); Een "onzekere" Conwentzia psociformis (zoals nu ingevoerd) lijkt me verdedigbaar.

Aangezien Dwerggaasvlieg spec. - Coniopterygidae als verzamelsoort al (lang) bestaat lijkt het me handiger om de soort te handhaven en tzt (bij behoefte?) Semidalis aleyrodiformis en Aleuropteryx loewii ook aan te maken en voor Coniopteryx (met 3 soorten) een verzamelsoort?

Overigens is het gevuld zijn van Conwentzia psociformis met "zekere" waarnemingen wellicht ook een beetje krom tot stand gekomen. De soort is in 2006 ofzo aangevraagd als Conwentzia sp., en was dat ten tijde van deze wrn in 2007 ook nog (getuige het bijschrift "cf psociformis"). Kennelijk is het later (vermoedelijk omdat we in NL maar één Conwentzia hebben) veranderd in de specifieke soort. Qua logica is er niets aan de hand, als het destijds een "zekere" Conw.sp. was dan is het ook een zekere Conw.psoc., maar toch voelt het anders  :rolleyes:

Overigens was de *hoest*determinatie*kuch* van dat specifieke beest zelfs als Conwentzia sp. al rijkelijk onzeker (want slechts een suggestie van mij, geen det.)

Wellicht dat die en een paar van de waarnemingen uit Conwentzia psociformis dan wel naar Dwerggaasvlieg spec. - Coniopterygidae zullen moeten verhuizen, maar het zou ook mogelijk moeten zijn om op een goed ogenblik wel betrouwbare waarnemingen te krijgen. Voor hetzelfde geld klopt het trouwens wel en dan vraag je nu de waarnemer om het te veranderen en als we binnenkort wat meer weten "mag" het weer terug ... vinden waarnemers wellicht niet leuk.

Het zijn niet veel waarnemingen. Zal ik eerst Willem Hogenes en/of Ekkehard Wachmann eens vragen wat ze ervan denken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Citaat van: Pudding4brains op februari 11, 2010, 01:33:48 AM
Het zijn niet veel waarnemingen. Zal ik eerst Willem Hogenes en/of Ekkehard Wachmann eens vragen wat ze ervan denken?

De mening van mensen met expertise vragen kan nooit kwaad. Als je dat wilt doen graag.