Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (14) - beest 1

Gestart door Arp, december 11, 2011, 23:43:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Voor de eerste mot in het topic Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (14) van Mark Eising (MJE) maak ik hier even een apart discussiedraadje aan.
Citaat van: MJE op november 29, 2011, 13:17:58 PM
Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 17 oktober 2011.

Mark Eising
cf. Xanthomelaena sp.?
Mount Batukaru, Bali
 



Bladerend naar wat anders liep ik net op DMoA tegen deze "Xanthomelaena sp2" aan. Die zit er er wel verrekte dichtbij. Daar wordt alleen Borneo gespecificeerd, maar het lijkt me een mooie zoekrichting.

Savela geeft maar één mot uit het geslacht, van Burma: Xanthomelaena schematias (synoniem Tylostega schematias dus misschien is onder die geslachtsnaam ook nog meer te vinden). De originele beschrijving van die heeft het overigens over "... Pulo Laut, SE Borneo, Sambawa, Celebes ..."  De beschrijving is het niet helemaal vind ik. Afbeeldingen voor die soortnaam zijn schaars - alleen op BOLDSystems (kloppen die?).

pyraloidea.org geeft Xanthomelaena in de Crambidae, Pyraustinae en geeft ook alleen X. schematias. In Tylostega (Spilomelinae) zitten meer soorten, maar pyraloidea.org geeft kennelijk alleen de typelocaties, niet de verspreiding. Savela geeft voor Tylostega maar één soort. Wat google aan plaatje ophoest lijkt nergens naar - de meest overeenkomstige (maar ook niet bepaald) is dan nog deze Pleuroptya chlorophanta (Korea). Met die naam kom je weer op Pleuroptya balteata die er meer op lijkt (althans de Australische). (CSIRO, jpmoth, lepiforum, narod.ru

Op lepibarcoding staan er een stuk of wat met redelijk vergelijkbare kleuren/patronen, o.a. Achyra nigrirenalis diverse Conogethes, Orthospila orissusalis ... Het is allemaal net niet.

Maar die "Xanthomelaena sp2" van DMoA past wel heel behoorlijk. Dat een serieuze mottenfan het beest in een gelacht plaatst met één soort, die het vermoedelijk niet is, en het dan sp2 noemt kan eigenlijk alleen maar betekenen dat hij via de genuskenmerken hierop uitgekomen is en dat het dan een nieuwe soort zou moeten zijn. Dat, of er is bij het sleutelen naar genus een fout gemaakt.

Zou interessant zijn te weten waarom het diertje Xanthomelaena sp2 is genoemd.



Hampson, G.F. (1896) The Fauna of British India, including Ceylon and Burma, Vol.4: i–xxviii, 1–594. ???

Meyrick, E. (1894) On Pyralidina from the Malay Archipelago.Transactions of the Entomological Society of London, pp.455–480. @BHL ( schematias:p.458)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Ik kom ook niet verder dan 1 soort van de Xanthomelaena: de Xanthomelaena schematias. Bij BOLDsystems kom je drie foto's tegen, waarvan de de rechter niet zo goed lijkt, maar de linker wel:
http://www.boldsystems.org/views/taxbrowser.php?taxid=285794

Wiki noemt ook maar 1 soort in deze genus:http://en.wikipedia.org/wiki/Xanthomelaena.

Wellicht dat de door jou genoemde foto sp2 heet omdat ie wellicht nog een andere foto (nummer 1) heeft. :huh:

Zoeken op Tylostega levert helemaal niets op.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Ten aanzien van mijn opmerking over foto 1 en 2; In de url heb ik "sp1" vervangen door "sp2" en zie:

http://www.jpmoth.org/~dmoth/Digital_Moths_of_Asia/63_Crambidae/63.9_Pyraustinae/Xanthomelaena/Xanthomelaena%20sp1/Xanthomelaena%20sp1.htm

Deze mot is duidelijk anders, want het aantal zwarte stippen is beperkt. Het kan natuurlijk ook dat het hier om een andere sexe gaat, maar dat lijkt me toch niet. Als het dan dus een andere in deze familie is, begrijp ik, net als Arp, niet waarom Wiki en Savela aangeven dat er maar 1 soort is.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Arp, volgens Rob de Vos is het: Meroctena dichocrosialis (Hampson) (Crambidae, Pyraustinae).

Volgens Savela komt ie inderdaad voor op Bali:
ftp://193.166.3.2/pub/sci/bio/life//insecta/lepidoptera/ditrysia/pyraloidea/crambidae/pyraustinae/meroctena/index.html

Er is volgens mij maar 1 afbeelding van deze mot op het internet: http://www.archive.org/stream/proceedingsofgen98scie#page/n902/mode/1up
(nr 22 rechtsboven op de plaat), dus mijn foto voegt weer iets toe!  :blink:
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))