Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (29)

Gestart door MJE, november 29, 2011, 13:33:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 17 oktober 2011.

Heeft iemand enig idee wat voor mot dit is?

Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

MJE

ik denk uit de familie Erebidae - arctiinae, maar er een naam op plakken is me nog niet gelukt #@$!X&%!!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Ik heb ook foto's van dit beestje op Flores maar nooit gezocht wat het kan zijn........
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

MJE

Hi Mark,

Nou, inmiddels heb ik zo'n beetje alle op het internet beschikbare foto's van motten uit Azië bekeken, maar deze kwam ik niet tegen. Wel veel wat er op lijkt. Ik heb nog wat lijntjes uitstaan bij entomologen in die regio. Afwachten dus. Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Dank voor je reactie!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Ben even gaan zoeken maar heb hem destijds toch proberen te benoemen. Ik denk uit een Australisch boek bij nader inzien.
Bijgaand mijn foto van een beestje op Flores. Lijkt er wel op en ik had hem als onzekere Nyctemera secundiana (Tiger Moth) opgeborgen. Kijk maar wat je er van vindt.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#6
Iets dergelijks als de mot van Mark op Flores heb ik ook op Java gezien (obs 61998028) en voorlopig voor mezelf bestempeld als cf. Nyctemera baulus.

Ø Arp
Nyctemera cf. baulus?
Sarangan, Java
 

Ø Arp
Nyctemera cf. baulus?
Sarangan, Java
 

Ø Arp
Nyctemera cf. baulus?
Sarangan, Java
 



Die van MJE zou ik in de Agaeinae zoeken, maar dat is één of ander vaag buikgevoel, ik heb echt geen idee waar ik naar kijken moet. Onder andere bij het geslacht Asota kom ik er een paar tegen die enige gelijkenis hebben maar ook niet precies passen (even ongeacht verspreidingsgebied!): Asota kinabaluensis, Asota javana, Asota celebensis, Asota australis ...

Maar heb nog niet langer gezocht ...

P.S. Voor wat betreft de Nyctemera nog wat opties documenteren:
Nyctemera lacticinia (MoB)
Nyctemera amicus (Australian Moths Online)
...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

We zijn al beetje op weg! @Arp, heb nog zeker 300 foto's van motten en micro's van Flores dus we kunnen even vooruit.....
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#8
Voor de Nyctemera is hier een overzicht van wat recente literatuur door Rob de Vos (zonder datum, maar na 2002). Lees vooral de inleiding - status van veel (onder)soorten in deze groep onduidelijk. Op deze pagina linken veel soortnamen naar foto's (die correct gedetermineerd zullen zijn). Dezelfde text is hier nogmaals online, maar zonder nuttige links.

Het overzicht geeft alleen de publicaties waar hij zelf aan gewerkt heeft en deze zijn per e-mail bij hem op te vragen. Ze lijken geen van allen direct van toepassing op de Nyctemera van Mark en mij in dit topic.

De naam die Mark noemde, Nyctemera secundiana is volgens Wikipedia een jonger synoniem voor baulus, wat dat betreft zijn we het dus qua identificatie met elkaar eens :) Wel rept Papua-Insects over een forma secundiana, maar die is niet van Bali en Java bekend dus ik houd het voor deze beide op "gewoon" baulus.
Edit: Als recent overzicht van geldige taxa is waarschijnlijk deze pagina een zeer goede link. :lol:

Minimaal deze twee publicaties van Roepke zijn wellicht de moeite waard. Deel 1 heb ik nog niet gevonden, deel 2 bevat twee platen met veel afgebeelde soorten, ik heb er even een aparte PDF van laten genereren. Wel moeten we ons dus afvragen in hoeverre één en ander achterhaald is, maar het geeft in elk geval een indicatie van het uiterlijk van sommige:

Roepke, W. (1949) The genus Nyctemera, Hübner. II - Transactions of the Royal Entomological Society of London, Vol.100(2), pp.47–70. abstract

Roepke, W. (1957) The genus Nyctemera, Huebner. II - Tijdschrift voor entomologie, Vol.100(2), pp.147-178, pl.8-9. @BHL, BHL-PDF

Maar dat is allemaal off-topic, want voor de mot van MJE ben ik ook nog geen spat verder gekomen - $#%&(&$% inderaad ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Dank voor jullie reactie, Arp en Mark!

Ik kom er niet uit of mijn mot een Asota sp. is of een Nyctemera sp.: #@!$&!XGGRRRR!

Maarrrr: ik heb een e-mail met mijn foto gestuurd naar drs Rob de Vos, waarnaar Arp verwees: zie: http://www.insecta-web.org/MWM/htmls/museum_wiss_devos.html.

Zo te lezen weet hij er wel wat van.

Als hij reageert, dan zal ik hem ook verwijzen naar deze pagina en vragen of hij wellicht jullie motten ook kan identificeren.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Klinkt goed, weer duidelijke informatie zo. N.baulus it is (voorlopig....). Ben blij dat ik er ok dichtbij zat destijds!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Oei, Rob de Vos, pijnlijk, pijnlijk - ik wilde die zelf ook nog eens inseinen maar dan eerst een mooi overzichtje van vooral ook de "indet" gevallen in elkaar schroeven. Dit maakt weer pijnlijk duidelijk dat ik weer eens danig achter begin te lopen met al m'n mooie plannetjes  :rolleyes:  ;D

Maar helemaal prima natuurlijk  :duim: Hoop dat hij er tijd voor heeft ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Beste Arp en Mark,

Ik heb zojuist een hele prettige mail van Rob de Vos ontvangen!! Hij schrijft ondermeer:

"De soort die je op de foto toestuurde is geen Asota en ook geen Nyctemera. Het is Asura septemmaculata Heylaerts, 1891 (Erebidae, Arctiinae, Lithosiini).
Deze soort komt op Java en Bali voor en is dus net geen endeem voor Bali. Inderdaad zijn er maar weinig afbeeldingen van deze soort. Bij ons in Nederland is een verwante soort Miltochrista miniata."

Ik heb direct op internet gezocht en ik kan zelfs helemaal geen afbeelding vinden, afgezien van een onduidelijke en volgens mij zelfs incorrecte!!
Dit is dus een unieke foto!! Erg leuk voor ons Indonesische Vlinders en Motten Fotoboek dat we t.z.t. zullen gaan uitgeven!!!  :rolleye:

Ik heb Rob gevraagd of we nog meer foto's op hem af kunnen vuren.....
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Overigens heb ik de door Rob genoemde Nederlandse verwante mot Miltochrista miniata (Rozenblaadje) al op mijn website:

Zie: http://www.markeisingbirding.nl/RoEInsects.asp#RosyFootman

Erg leuk allemaal hoor!!  :duim:
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Geweldig Mark! En gefeliciteerd met je 'unieke' foto  :duim:

Ik was inderdaad een aantal Asura's tegengekomen met ietwat vergelijkbare patronen maar de vleugels leken me ook te smal en te pluizig om als alternatief in aanmerking te komen  :rolleyes:

Hoe groot was deze? Van de foto had ik er een "wat groter" gevoel bij - in de richting van die Nyctemera (een 25mm vleugellengte ofzo), maar de andere Asura/Lyclene (althans die van mij) was veel kleiner - rond 1cm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Dank je wel Arp!

Deze mot was inderdaad vrij klein: ik denk iets groter dan 1 cm vleugellengte.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

That explains it..... Ben er benieuwd naar dat uit brengen "Motten vlinders van Indonesië"...... Kan ik al inschrijven  ;D

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Voorlopig mag je vooral meeschrijven  ;D

De originele beschrijving van Asura septemmaculata is hier - helaas geen afbeelding, maar de tekst is wel duidelijk overeenkomstig.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Arp , ik weet niet of je een geintje maakt, want de Franse tekst is lastig te begrijpen. :huh: Mijn Frans is redelijk goed, en ik lees inderdaad dat de beschrijving vrij goed klopt. Met name het deel over de kop, hals, poten en antennes klopt precies. De afmeting van 3,5 cm lijkt me iets aan de grote kant, maar kan kloppen. Het deel over de witte vlekken is lastig. Ik zal mijn Franse schoonzus eens even vragen ... ;)

Voelt wel allemaal erg goed. Stiekem toch een beetje het gevoel dat het mijn "beroemde mot" is. ;)
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

#19
Ha Mark,

Ik ga er zonder meer vanuit dat Rob de Vos ons niet voor de gek houdt ;) dus die tekst erbij is meer gewoon voor de leuk (ik hoopte eigenlijk er ook nog afbeeldingen bij te vinden).
Citaat van: MJE op december 10, 2011, 21:07:49 PM
De afmeting van 3,5 cm lijkt me iets aan de grote kant, maar kan kloppen.
De 32mm is spanwijdte, dus een vleugellengte van minder dan 15mm. Misschien was jouw exemplaar aan de kleine kant of die van Heylaerts relatief groot?
Ik denk dat je de vleugels opengevouwen moet zien om de beschrijving goed te beoordelen - inderdaad lastig zo.

CiteerVoelt wel allemaal erg goed. Stiekem toch een beetje het gevoel dat het mijn "beroemde mot" is. ;)
Zeker leuk hoor - wellicht komen er in de loop van het project noch meer zeldzaamheden bovendrijven of kunnen we via de foto's wat toevoegen aan de verspreidingsgegevens ofzo (Thyas honesta wel/niet op Java?). Door het allemaal uit te zoeken en bij elkaar te brengen kunnen we wellicht leuke dingen tegenkomen.

Zoals dit - nu is er in elk geval één correct benoemde foto van deze soort op internet  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Wat goed van je! Ik wist niet dat de 3,5 cm de spanwijdte is. Dan klopt het wel degelijk, want het beestje was echt niet groter dan iets meer dan 1 cm.
Afbeeldingen kon ik ook niet vinden (maar stiekem vind ik dat nu wel prima omdat ik blijkbaar de eerste ben  :rolleye:).

Oja, ik was eigenlijk vrij serieus over het uitgeven van een soort van Vlinder fotogids voor de vlinders van Indonesië!! ;). Waarom niet? Hoeft ook niet helemaal compleet te zijn. Gewoon voor mesnen die naar Indonesië gaan en willen weten wat voor vlinders ze er tegen kunnen komen....
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Ik heb genoeg foto´s van dag/ en nachtvlinders vooral van Flores. Ik stuur ze beetje bij beetje op naar Arp.
Misschien heb je er iets aan?

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Op zich niks tegen, maar laten we eerst maar eens lekker verzamelen - er zijn enkele duizenden soorten dus we hebben nog niet het topje van de ijsberg ;) Qua beschrijvingen/teksten c.q. uitzoekwerk ga ik er niet teveel tijd instoppen want ik wil ook graag verder met andere dingen, de wantsen, mijn Javaladybirds-website en diverse overzichten op insektenfotos.de die ik achter de schermen aan het bouwen ben (gaasvliegen, kameelhalzen, kakkerlakken, hooiwagens .... ). Genoeg te doen en van de vlinders weet ik gewoon te weinig om er efficient in te kunnen zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

De Indonesische pagina zal er flink van groeien. Dit zou dan de basis moeten worden voor onze vlindergids!! :blink:
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Dan maken we eerst een gidsje van de algemene soorten ;D
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))