Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (5)

Gestart door MJE, november 29, 2011, 13:11:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 17 oktober 2011.

Heeft iemand enig idee wat voor mot dit is?

Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))


Arp

#2
Prachtig Mark! En ik maar bij de Arctii(dn)ae zoeken  :rolleyes: Ik snap echt nix van vlinders  :rolleye:

Savela specificeert de soort niet voor Indonesië, maar jpmoth wel (zie kaartje) en de andere Heortia (H. dominalis) van de Molukken lijkt er helemaal niet op.
Edit: butterflyhouse geeft de soort ook niet voor Indonesië en Wikipedia laat het met "south-east Asia including ..." enigszins open (verstandig). Ik denk dat het in elk geval geen heel erg algemene verschijning in Indonesië zal zijn  :blink:

Hopelijk kom ik voor het weekend nog aan een grote update op de verzamelpagina toe, ben even druk met familiegeneuzel  :-X

P.S. Ik plemp er alvast een plaatje bij van Heortia dominalis van de Molukken, dus toch officieel Indonesië - met excuses aan de Molukkers(!).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#3
Snotver, er is ook altijd wat dat roet in het eten gooit. Volgens pyraloidea.org (even zoeken naar Heortia, deeplinken werkt niet makkelijk) zijn er ook nog de volgende van Indonesië gemeldt:

CiteerHeortia iridia Munroe, 1977: 432, figs 3, 4, 12, 17; type locality: Indonesia, southwestern Sulawesi, Tjamba, near Maros, 1500 ft
Heortia polyplagalis Hampson, 1913: 322; type locality: Indonesia, Sulawesi, Palos B., Tawaya

Lit:

  • Hampson, G. F. 1913 a: Descriptions of new species of Pyralidae of the subfamily Pyraustinae. – Annals and Magazine of Natural History, including Zoology, Botany and Geology, London (ser. 8) 11: 322–342, 509–530.
  • Munroe, E. G. 1977 c: Synopsis of Heortia Lederer, with descriptions of a new species and a new subspecies (Lepidoptera: Pyralidae: Odontiinae). – The Canadian Entomologist, Ottawa 109: 429-441.
Later maar eens opzoeken ...

P.S. De beschrijving van Heortia polyplagalis is hier - dat zal geen "dubbelganger" zijn. Deze foto lijkt ook aan de beschrijving te voldoen.
Het artikel van Munroe uit 1977 is "pas" 34 jaar geleden geschreven en dus moet daar nog voor betaald worden  :rolleyes:

P.P.S. deze pagina geeft nog meer Heortia-soorten  :-X
Heortia restricta Munroe 1977
Heortia sexfasciata Walker 1865
Heortia triplaga Walker 1869
Gelukkig, dat zijn volgens pyraloidea.org alle drie synoniemen van dominalis

@Mark: Ik denk wel dat het de door jou genoemde soort zal zijn, maar als je niet alle vergelijkbare soorten kent is het natuurlijk nooit zeker. Degene die de identificatie van de gelinkte mot op Flickr deed is Roger C. Kendrick van hkmoths.com - die zal het wel weten, maar de foto is uit India, dus misschien dat hij dat bij de indentificatie meeneemt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Mooi onderzoek Arp! Ik houd het voorlopig bij een H. vitessoides.

Even iets anders: het viel me op dat je nog wel eens midden in de nacht diverse posts nalaat. Zit je dan in het buitenland met een ander tijdsschema of ben je dan gewoon 's-nachts bezig?
Anyway, ik wil je nog eens hartelijk bedanken voor al je hulp met betrekking tot mijn Bali beestjes. Misschien dat ik je een flesje wijn thuis kan bezorgen o.i.d.? Laar maar weten; daar doe je me een plezier mee. Je kunt me ook mailen (even mijn naam googlen).
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Ha Mark, nee ik ben gewoon 'snachts actief - help een gehandicapte vriendin die in de loop van een nacht een aantal keren hulp nodig heeft, tegen de tijd dat zij opstaat ga ik dan een paar uurtjes slapen ;)

Als ik er niet zelf ook plezier aan had om te puzzelen, ook met mijn eigen foto's, dan deed ik het niet, dus het is allemaal prima zo - maar wel bedankt voor het aanbod, misschien komen we elkaar nog eens tegen dan drinken we dat wijntje wel samen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Wauw, wat goed dat je je zo voor haar inzet! Wellicht dat ik jullie dan samen moet bedanken; ik trakteer jou en haar graag op een dineetje buiten de deur. Misschien een leuke surprise voor jou en haar. En als je moeite hebt om het te accepteren, zie het dan maar in het kader van de kerst.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Tsjonge Mark,

Dat is echt super tof aangeboden van je, maar ik doe dit echt voor m'n eigen lol ;) Als blijk van waardering heb je zondermeer je punt gemaakt en dat doet een mens goed - waarvoor dank :blink:  :duim: (je hebt mail) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)