Thyas honesta ? - Surabaya, Java, IDN

Gestart door Arp, december 05, 2011, 22:07:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Deze heeft me dus zo'n beetje een hele dag plaatjesklikken gekost :-X Het was een flinke mot en vanwege de grootte en vorm zocht ik het bij de Sphingidae. Niet dus  :rolleyes: Noctuidae, Catocalinae.

Dit schiet niet op. Was geen goed idee om zelf met m'n eigen vlinders bezig te gaan - ik weet er gewoon te weinig van. Kan niet eens de familie normaal inschatten. De rest van m'n foto's ga ik maar gewoon als indet hier neerpleuren. Maakt ook niet uit verder, ze zijn toch allemaal uitsluitend als "Nachtvlinder indet" in te voeren en ik krijg bij diverse soortaanvragen ook steeds minder de indruk dat men graag meer soorten in de database heeft  :wrong:

Goed, voor deze ben ik dus na wat omwegen op "iets van" Thyas honesta uitgekomen. Opvallend zijn weer de verspreidingsgegevens. Zelfs jpmoth geeft op één site twee verschillende verspreidingskaartjes eenmaal met en eenmaal zonder Java. Bij Savela kan ik de soort helemaal niet vinden. Wikipedia en Mob geven de soort niet voor Java (wel bijv. Sumatra).

Obs. 62025491:

Ø Arp
Thyas cf. honesta?
Surabaya, Java
 

Ø Arp
Thyas cf. honesta?
Surabaya, Java
 

Ø Arp
Thyas cf. honesta?
Surabaya, Java
 

Ø Arp
Thyas cf. honesta?
Surabaya, Java
 



Holloway (MoB) geeft aan dat juno en javanicus op basis van de achtervleugeltekening uitgesloten kunnen worden, maar meldt ook een "zustersoort" Thyas miniacea - van de Kleine Sunda's en oostelijker. Java hangt er dus tussenin. De foto's van Thyas miniacea (museumcollectie) die ik zie geven me niet meteen aanleiding voor mijn beest ernstig aan honesta te twijfelen. Zie ook bijlage. Oppervlakkig misschien ook nog te verwarren met diverse Ophiusa disjungens (zie MoB en Ophiusa disjungens), maar duidelijk genoeg anders.

Enige extra twijfel wordt dan toch weer toegevoegd doordat jpmoth twee stuks Thyas sp. heeft, met zeer overeenkomstig uiterlijk (Thyas sp1 (Maleisië), Thyas sp2 (Sulawesi)). Waarom sp.?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)