Spodoptera litura (of toch littoralis) - Java, IDN

Gestart door Arp, december 05, 2011, 18:30:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Voor dit motje kom ik op Spodoptera litura (jpmoth, bishopmuseum, Bugwood ...) - helaas op basis van plaatjes vergelijken en het interpoleren van de verspreidingsgegevens van Savela (die deze niet voor Java opgeeft), MoB en CSIRO. Edit: De Australian Faunal Directory geeft S.litura, zoals verwacht, inderdaad ook voor Java.

In het gebied zouden misschien ook aperta en exempta nog in aanmerking komen, maar de weinige afbeeldingen die ik daarvan vind lijken niet goed of zijn met elkaar tegenstrijdig (?)

Groter vraagteken ontstaat als ik de ook in (Zuid-)Europa voorkomende Spodoptera littoralis ernaast leg. Die zou niet in het gebied voor moeten komen, maar tering wat lijken die twee (litura/littoralis) op elkaar  :rolleye:

Obs 61998864:



Ø Arp
Spodoptera cf. litura?
Sarangan, Java
 

Ø Arp
Spodoptera cf. litura?
Sarangan, Java
 




Weten we zeker dat Spodoptera litura en S. littoralis twee soorten zijn? En hoe zouden die twee theoretisch te onderscheiden moeten zijn?

Verder is er geen peil op te trekken wat nu de taxonomische plaats zou moeten zijn. Als onderfamilie kom ik onder andere tegen Xyleninae, Hadeninae, Amphipyrinae en als ik even zoek vast nog wel een paar  :-X  Kan iemand een keuze maken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

Ha Eddy,

Je hebt in zoverre gelijk dat dit ...
Citaat van: Arp op december 05, 2011, 18:30:18 PM
verspreidingsgegevens van Savela (die deze niet voor Java opgeeft)
... niet klopte. Savela geeft hem idd wel voor Java (als type locatie van Prodenia ciligera Guenée, 1852), maar via een omweg was ik ook al tot die conclussie gekomen ;)

Puur op verspreidingsgegevens zou het dus litura moeten zijn, al steekt het wel een beetje dat Ian Kimber (UKMoths), in tegenstelling tot Markku Savela (fubet) wel "it occurs from Africa through to Asia" noemt voor de verspreiding van littoralis zonder dat Asia verder te specificeren.

Hoe je ze strikt genomen uit elkaar zou kunnen houden blijft voor mij vooralsnog raadselachtig en ook wie er gelijk heeft met de taxonomische indeling.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)