Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (32)

Gestart door MJE, november 29, 2011, 13:39:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 19 oktober 2011.

Heeft iemand enig idee wat voor mot dit is?

Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

#1
Lijkt me ook zo'n koddige Limacodidae :)

Op deze pagina vond ik deze foto die "Parasa herbifera" genoemd wordt en wel enige gelijkenis vertoont. Vrijwel alle platen die ik van Parasa kan vinden zijn echter beesten met groene vleugels - en dan bedoel ik dus niet dit  :o  Maar goed, deze (van Sachin Gurule :) ) heet ook "Parasa herbifera", is ook niet groen en zou kunnen passen. Geen idee over de verspreiding overigens.

Het heeft er overigens alle schijn van dat de foto van het blog hier op Flickr op naam is gebracht door Sachin ;D

Ook behoorlijk "in de richting" - en bekend van Sundaland - is Miresa bracteata en Miresa burmensis - die laatste lijkt trouwens als twee druppels water op deze "Parasa sp." van Sachin (?!) - ah, valt me nu pas op - zie ook het commentaar van Ryan Brooks bij die foto.

Misschien Sachin eens vragen hoe hij aan die naam Parasa herbifera is gekomen?

Ik zou jouw beest weg willen zetten als onzekere Miresa bracteata. Zie ook MoB en deze platen: insectscience.org, BOLD ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat Sachin Gurule hem anders noemt. Ik denk ook dat het een miresa sp. is. Miresa bracteata lijkt er inderdaad het meest op!

Ik heb inmiddels een paar reacties van Sachin ontvangen. Hij erkent dat hij de motten van Indonesië niet kent. Zijn oordeel lijkt plotseling minder interessant.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Er is natuurlijk toch veel overlap tussen India en Indonesië en tips voor een sterk gelijkende uit India geven in elk geval een goede zoekrichting - toch zeker handig zo'n contact  :blink:

Ik zou deze zeker aan hem voorleggen, misschien is er toch een Parasa die er op lijkt, of anders kan hij zijn identificaties op Flickr nog eens heroverwegen - ook nuttig ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Arp, ik heb Sachin zojuist een mail gestuurd waarin ik hem vraag hoe hij de verhouding Parasa vs Miresa ziet. Wordt hopelijk vervolgd.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Hi Arp,

Ik heb inmiddels een reactie van Sachin Gurule ontvangen over de vraag waarom hij zijn mot een Parasa herbofera heeft genoemd. Hij schrijft:

"Hello Mark! Actually I initially miss-identified this moth as Parasa herbifera instead of Miresa sp. but forgot to update its identification. it was surely the Miresa sp."

Ook weer opgelost!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))