Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (27+28)

Gestart door MJE, november 29, 2011, 13:30:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 17 oktober 2011.

De twee lijken erg op elkaar maar wellicht zijn het toch verschillende soorten? Heeft iemand enig idee?

Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 17 oktober 2011.

De twee lijken erg op elkaar en wellicht zijn het dezelfde, maar ik ben niet zeker. Heeft iemand enig idee?

Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

#2
Ik plemp deze er voor het idee alvast bij. Denk dat ze erg nauw verwant zullen zijn - ook met deze van jou trouwens ;)

Observatie: 61999097
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Dacht even dat ik beet had ... kwam op deze pagina (Afrika) een foto tegen met de naam Pingasa abyssinaria die veel gelijkenis vertoont. Meteen op funet gekeken welke Pingasa in IDN voorkomen, maar ze lijken niet. Pingasa abyssinaria lijkt overigens ook niet - dus de foto is verkeerd op naam gebracht  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ha - maar nu wel!  ;D

Via africanmoths.com kwam ik dan op Colocleora die optisch wel wat in de buurt zaten, maar volgens Savela alleen in Afrika. Maar met de namen van oude synoniemen dan vervolgens op Alcis, mat onder andere Alcis periphracta die in de buurt komt, maar uiteindelijk dan toch op Cleora met vooralsnog mijn favoriete kandidaat Cleora alienaria (jpmoth.org, MoB)

Holloway vindt dat de soort op C. concentraria en C. pendleburyi lijkt en geeft wat verschillen (adering) die ik niet meteen kan thuisbrengen. C. pendleburyi volgens hem niet in Sundaland en ik vind ook de  foto op jpmoth niet echt lijken. C. concentraria wel in Sundaland. Helaas heeft jpmoth geen foto's van deze soort. Op BOLDSystems staan wel postzegels, maar ik kom er veel verkeerde identificaties tegen (dus?). Voor "Cleora alienaria" zijn veel foto's te vinden, maar of die goed op naam zijn gebracht? Opvallend is dat veel daarvan uit Hong Kong etc stammen wat buiten het gedocumenteerde verspreidingsgebied ligt. Maar goed, het is van de twee wel duidelijk de soort met het grootste verspreidingsgebied.

@Vlinderkenners: Waar zitten de "postmedials" in de vleugels? Zijn ze herkenbaar op onze foto's?

Holloway zegt (hier):
CiteerC. concentraria Snellen is distinguished by the less crenulated postmedials, that of the hindwing being distinctively angled

Voor nincompoop ikke is de keuze nog te onduidelijk, dus ik houdt het voorlopig even op Cleora sp. (alienaria/concentraria)?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Ongelooflijk lastig. Ik vind hem nog het meest lijken op de Cleora fraterna; probleem is dat ie volgens wikipedia alleen voorkomt in China, Taiwan, Nepal, India and Bhutan, maar dat is toch redelijk in  debuurt van Bali  :P
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Probleem is dat alienaria ook in dat verspreidingsgebied voorkont en er dus veel kans op verwisseling is bij internetfoto's. Als ik me beperk tot de foto's van alienaria en fraterna op "Digital Moths of Asia" (jpmoth) - die me behoorlijk serieus lijkt - dan vind ik alienaria nog steeds beter passen (en het verspreidingsgebied klopt beter). Vooral de (vorm van) de witte vlek in de voorvleugel en het zwart daaromheen.

Probleem voor mij is meer het gebrek aan vergelijkingsmateriaal voor concentraria ...  :-[
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Op die site lijkt het idd meer op alienaria. Ik zag al een paar foto's van fraterna die echt heel dicht in de buurt kwamen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat die id niet kloppen.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))