Onbekende fraaie mot op Bali, Indonesië (14)

Gestart door MJE, november 29, 2011, 13:17:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen 's avonds op de buitenmuur van mijn jungle house van de prachtige Sarinbuana Eco Lodge, nabij het regenwoud van Mount Batukaru op Bali, Indonesië op 17 oktober 2011.

Ze lijken erg op elkaar maar ik heb geen idee of het om dezelfde soort gaat. Heeft iemand enig idee?

Reacties worden bijzonder op prijs gesteld! Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

#1
Hoi Mark,

Die bovenste heeft wel dezelfde kleurtjes, maar moeten we volgens mij in een andere familie zoeken - daar ben ik nog niet aan begonnen.

Die onderste zal zeer dicht in de buurt van deze van mij zitten (obs: 61998727):

Ø Arp
Asura/Lyclene sp. (eos)?
Sarangan, Java
 


Plaatjes kijkend had ik daarvoor een mogelijke Asura arcuata gevonden (Erebidae, Arctiinae, Lithosiini/Nudariini afhankelijk van auteur), met foto's uit Taiwan of Japan ofzo, maar het beest komt ook op Java en Bali voor. Helaas is er minimaal ook nog een Asura eos die er volgens oude tekeningen ook erg op moet lijken en volgens Savela beschreven is van Java (Malang).

Edit Aaaahrrggg ... ook Lyclene acteola (syn: Asura acteola) komt wel heel dicht in de buurt  :o  Volgens Savela is die alleen uit Thailand bekend, mja ... zooo ver weg is dat dan ook weer niet.

Anyway, als ik MoB lees voor Asura en Lyclene, dan zouden volgens de daar omschreven concepten voor deze genera de hierboven genoemde Asura arcuata en eos ook Lyclene moeten zijn. En hebben we dus minimaal 3 Lyclene met deze facies: Lyclene arcuata, Lyclene eos en Lyclene acteola, waarbij die laatste dus voorlopig van Thailand en (nog) niet voor Sundaland bekend is ... ??
Wikispecies heeft ze overigens alle drie dan weer in Asura, terwijl Lyclene daar gereduceerd is tot een beperkt aantal soorten, vooral gebaseerd op Kirti & Gill (2009), maar wat ze daar doen kan dus echt niet, want ze hebben nota bene het type van Lyclene (=humilis) onder Asura staan en alleen de nieuwe soorten van K&G onder Lyclene. Dat kan niet - 'tis 'teen of 'tander. Edit: Is inmiddels bijgewerkt.

Van de afbeeldingen die ik vind, komt mijn beest dan toch meer met die eos overeen (weinig puntjes proximaal van de dwarsband), maar geen idee of dat diagnostisch is.

Voor die van jou zou arcuata al aannemelijker moeten zijn denk ik (van Bali geen eos/acteola bekend) - of zie jij nog meer/andere beren op de weg?:

Mark Eising
Asura/Lyclene cf. arcuata?
Mount Batukaru, Bali
 

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Jeemig, Arp. Het is echt een beetje chaos met die Asura's en lyclenes. Ik heb het gezien.

Op diverse thaise, taiwanese en japanse pagina's staat mijn mot aangegeven als A. arcuata, dus volgens mij heb je gelijk. De verspreidingskaartjes kloppen. Andere Asura's lijken toch allemaal een beetje anders dan die van mij; net als die van jou overigens, maar of het een A. eos weet ik niet, want daarover is al helemaal weinig bekend.

Dank weer voor al je inspanningen!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Nadat ik een opmerking geplaatst had is Wikispecies nu bijgewerkt. Ze hebben ervoor gekozen om het type (humilis) nu samen met het handjevol nieuwe soorten van Kirti & Gill in Lyclene te houden en de rest in Asura. De keuze die K&G hebben gemaakt door deze soorten weer in Lyclene te beschrijven kan ik niet helemaal volgen - ze geven er volgens mij niet echt een goede diagnose van het genus bij, behalve dan dat de nieuwe soorten kennelijk erg op humilis lijken  :huh:

Het is mij nog erg onduidelijk op basis waarvan het bestaansrecht van beide genera gebaseerd is en welke soorten dan waarbij zouden horen - ik houd het maar op Asura/Lyclene, dan heeft men beide namen bij de hand.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)