vlinders sumatra/java

Gestart door losp, december 10, 2007, 19:41:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

losp

Worstel met de identificatie van een hele serie vlinders , gefotografeerd op Sumatra/Java 2007 ( bijvangst vogel-trip) .

Wie wil zich stukbijten op een cd met foto's en/of heeft literatuur-advies ?

Alvast bedankt , Peter Los
 

Martin Scheper

De vlinder in het midden (drie achter elkaar) is volgens mij Papilio antiphates.
De vlinder links ervan (en de rechter volgens mij ook) is Graphium eurypylus.

Een cd opsturen met foto's vind ik prima, maar hoe gaan we adressen uitwisselen?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Mark27

#2
Edit (Arp) : Naar aanleiding van dit overzicht kwam Mark Schellekens met de volgende opmerking, die ik nu naar dit topic verplaats:


© Peter Los
L:Graphium eurypylus
M:Papilio cf. antiphates
Sumatra/Java?



De linkse op deze foto zou ook Graphium doson kunnen zijn denk ik.
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Hallo saampies,

Dit bericht werd door Mark toegevoegd onderaan het overzichtje Indonesische vlinders - Indonesian Lepidoptera. Dat is prima, maar aangezien ik op een goed ogenblik de ruimte daar vrij wil houden voor uitbreiding (veel vlindersoorten) heb ik besloten om zulke discussies bij het betreffende forumdraadje voor het beest te houden - dan is het ook mooi allemaal bij elkaar.

Vandaar dus even verplaatst en hier toegevoegd ;)

In het overzicht heb ik de betreffende vlinder nu eerst op "sp." gezet. Als jullie eruit zijn verander ik het weer  :blink:

P.S. niet onbelangrijk: Is er ooit wat met die CD gebeurd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Martin Scheper

Mark, je hebt gelijk, het onderscheidende kenmerk tussen doson en eurypylus is een dwarsbalkje die al dan niet verbinding maakt met een lengtestreep op de onderzijde van de achtervleugel en dat is nu net niet te zien door de staart van de vlinder in het midden. Destijds heb ik niet meer verder gezocht naar gelijkende soorten, maar die betsaat dus wel. Heel goed van je Mark!

Die CD, tja, daar staan vele soorten op die ik nagenoeg allemaal heb kunnen determineren, maar het lijkt me dat je daarvoor bij Peter moet zijn.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Arp

#5
Is dit een oplossing?


© Peter Los
L:Graphium eurypylus/doson
M:Papilio cf. antiphates
Sumatra/Java?
=> WORDT =>

© Peter Los
L:Graphium eurypylus
M:Papilio cf. antiphates
Sumatra/Java?

Edit: Correctie ingewerkt op basis van discussie verderop hieronder.

Of beter bij sp. laten ... ?

CD: Tja, laatste bijdrage hier zijn van 2008. Ik ga dan in elk geval eerst de rest afhandelen - ligt nog genoeg ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Volgens mij is het zeker Graphium doson. Mooie foto!!
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Martin Scheper

Citaat van: Mark27 op november 25, 2011, 15:00:24 PM
Volgens mij is het zeker Graphium doson. Mooie foto!!

Volgens mij is het zeer waarschijnlijk G. eurypylus; ik zal op een ander moment uitleggen waarom. Als je tijd hebt Mark, mag je overigens alvast uitleggen waarom het volgens jou zeker G. doson is. Ik hoop er dit weekend nog wel "even" tijd voor te hebben.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Ben ik alweer, meteen maar gedaan: Vlinder links is Graphium eurypylus (Great Jay). Lastig te onderscheiden van G. evemon (Blue Jay or Lesser Jay) en G. doson (Common Jay). Maar G. eurypylus heeft op de onderzijde van de achtervleugel langs de voorrand vlakbij het lichaam een rood vlekje, en daarvan loopt een kort stukje zwarte band naar de lange zwarte band langs de achterrand van de achtervleugel. Bij G. evemon is dit laatste ook het geval, maar ontbreekt het genoemde rode vlekje. G. doson heeft wel het rode vlekje, maar de korte zwarte band sluit niet aan op de lange zwarte band.
Bij de vlinder op de foto is het zwart tussen de staarten door van de vlinder in het midden nog net te zien. En ik heb nog een andere foto van Peter waarop het beter is te zien:

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Hierbij de foto nog een keer, en mijn photoshop-kunsten zijn niet geweldig, maar hopelijk duidelijk genoeg. Kenmerk A wijst naar het rode vlekje, B naar het korte stukje zwarte band en C naar de lange zwarte band langs de achterrand.



Hieronder links naar de drie soorten:
1: Graphium eurypylus: rood vlekje, korte zwarte band in verbinding met lange zwarte band ( http://www.papua-insects.nl/insect%20orders/Lepidoptera/Papilionidae/Graphium/eurypylus/Graphium%20eurypylus.htm )
2: Graphium evemon: geen rood vlekje, korte zwarte band in verbinding met lange zwarte band ( http://www.butterflycircle.com/checklist%20V2/CI/index.php/start-page/startpage/showbutterfly/4 )
3: Graphium doson: rood vlekje, korte zwarte band raakt lange zwarte band niet (http://www.butterflycircle.com/checklist%20V2/CI/index.php/start-page/startpage/showbutterfly/3 )

Goed leermoment, Mark? (let op, op internet zijn de soorten nogal eens onjuist benoemd)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Mark27

Ja hoor, een zeer goed leermoment en dat net voor het weekend!

Goed gedaan!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#11
Heerlijk, zulke discussies met leermomentgerichte informatievoorziening - wordt een mens blij van  :lol:

Ik maak er dan weer eurypylus van dadelijk :)


Nu we het toch over Graphium hebben...

De identificatie van deze was destijds wat onzeker geformuleerd:
Citaat van: Mark27 op april 21, 2010, 11:02:48 AM
De vliegende Papilio is hoogstwaarschijnlijk Graphium agamemnon

© Sander v.d. Molen
Graphium cf. agamemnon
"Indonesië"
=> WORDT =>

© Sander v.d. Molen
Papilio demolion
"Indonesië"

Edit: Correctie ingewerkt op basis van discussie verderop hieronder.


En meteen maar nog een Graphium-vraagje:

De vlinder hieronder uit Laos werd als Graphium sarpedon benoemd. Volgens Markku Savela komt die soort ook voor in Indonesië, maar er zijn nogal wat ondersoorten. Is zo'n foto uit Laos representatief genoeg om de soort te vetegenwoordigen in een overzicht van Indonesische soorten, of zijn de verschillen tussen de ondersoorten te groot?

© Linda Soeting
Graphium sarpedon
Laos (!)
 

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Martin Scheper

De "hoogstwaarschijnlijke" Graphium agamemnon ( http://yutaka.it-n.jp/pap/10620001.html ) moet worden: Papilio demolion ( http://yutaka.it-n.jp/pap/10280001.html ).

In ondersoorten verdiep ik mij verder maar niet, te weinig tijd ....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Mark27

Graphium en Paplilio worden nog wel eens door elkaar gebruikt ja. Wat betreft Graphium sarpedon. Bijgaand 2 foto´s van gehavende beestjes uit Kelimutu NP. Volgens het boek van d´Abrera )      d'Abrera B. 1982, 85, 86, Butterflies of Oriental Region Parts I, II,III (as read on www.funet.fi) . Zou het Graphium sarpedon adonarensis mooeten zijn. Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#14
Bedankt weer allebei  :duim:

@Mark: Ik zet ze erbij. Die van Laos laat ik dan in het Indonesische overzicht voorlopig eruit.


© Mark Schellekens
Graphium sarpedon
ssp. adonarensis?
Flores

© Mark Schellekens
Graphium sarpedon
ssp. adonarensis?
Flores

© Linda Soeting
Graphium sarpedon
Laos (!)
 

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Sgoed hoor, wordt al een hele verzameling! Hoop dat er veel mensen posts gaan plaatsen.
Fijn weekend.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Martin Scheper

Hoi Arp,

Bij de bovenste foto van Peter: Papilio anthipates is een oudere naam, heet tegenwoordig Graphium anthipates (en "cf" mag weg) ( http://www.nic.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/papilionoidea/papilionidae/papilioninae/graphium/index.html#antiphates ).
Op de andere foto van Peter staat nog een derde soort, links-achter, dat is Graphium macareus. G. macareus kent meerdere ondersoorten die andere vlindersoorten nabootsen waaronder Parantica sp., Tirumala sp. en Euploea sp.

Zoals overlegd, met toestemming van Peter, komen de foto's van Peter binnenkort naar je toe ..... Maar eerst nog even Sinterklaas vieren met m'n gezin. Goed weekend verder.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!