Amata's (of toch Sesiidae)?? - Surabaya, Java, Indonesië

Gestart door Arp, november 23, 2011, 14:54:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo saampies,

Net weer over deze twee gestruikeld. Beide binnen een week in een straal van 100m van elkaar (Surabaya, Java), mogelijk dezelfde soort - 1x levend (obs 61879395) en 1x prooi (obs 61879407) van springspin.

Ik was zelf op Amata uitgekomen, maar vind bijvoorbeeld ook deze op Treknature waar ze zoiets vergelijkbaars voor Sesiidae (cf. Synanthedon arkansasensis) door laten gaan - ook van Java overigens. Foutje? Of zit ik verkeerd?

Obs 61879395 (levend):

i
cc0/pd Arp
Amata sp.?
Surabaya, Java
 



Obs 61879407 (dood):

i
cc0/pd Arp
Amata sp.?
Surabaya, Java
 

i
cc0/pd Arp
Amata sp.?
Surabaya, Java
 

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

caliprobola

De Sesiidae-soort waar naar verwezen wordt als mogelijkheid in de treknature-link, lijkt er in elk geval helemaal niet op en is een Noord-Amerikaanse soort. Ik zou inderdaad bij Amata zoeken, zie bijvoorbeeld hier.

Mark27

Ik heb een Australisch boekje waar deze wellicht instaat. Ik kijk straks thuis even na. Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

Ik denk ook Amata sp. Ik vond een foto van Amata marella uit Australie die er veel op lijkt.
Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#4
Citaat van: caliprobola op november 23, 2011, 15:23:35 PM
De Sesiidae-soort waar naar verwezen wordt als mogelijkheid in de treknature-link, lijkt er in elk geval helemaal niet op en is een Noord-Amerikaanse soort.
Ja, dat zal weer zo'n heerlijke onzin-identificatie zijn ;)

De huebneri op Papua Insects had ik ook gevonden, maar lijkt ook net effe anders ... (zie hieronder)

Citaat van: Mark27 op november 23, 2011, 22:19:57 PM
Ik denk ook Amata sp. Ik vond een foto van Amata marella uit Australie die er veel op lijkt.
Hartelijk dank voor het nakijken. Verrassend, want als ik naar fig.26 op deze plaat kijk, dan is die behoorlijk anders. De bijbehorende beschrijving is hier.

Op basis van de Amata-pagina van Markku Savela heb ik voor mezelf een lijstje gemaakt van alle Indonesische soorten. Dat is een hele waslijst, vooral op basis van een hele trits soorten die door Holloway beschreven zijn voor Moths of Borneo.

Het aantal soorten dat van Java gedocumenteerd is, of misschien plusminus aannemelijkerwijs verwacht zou kunnen worden valt dan weer alleszins mee:

  • Amata baiaea (Swinhoe, 1891) : Assam, ?Borneo, ?Java.
  • Amata celebesa (Walker, [1865]) : Sulawesi.
  • Amata derivata (Walker, 1862) : Borneo, Peninsular Malaysia, Sumatra.
  • Amata dilatata (Snellen, 1880) : Sumatra, Nias, Peninsular Malaysia, Borneo, Natuna Is.
  • Amata dohertyi (Hampson, 1898) : Java.
  • Amata exapta (Swinhoe, 1892) : Sumbawa, Flores, Lombok, Java, Pulo Laut.
  • Amata expandens (Walker, 1862) : Perak, Sumatra, Borneo
  • Amata huebneri (Boisduval, 1829) : Indo Australian Tropics - N.Australia.
  • Amata pfeifferae (Moore, 1859) : Sumatra.
  • Amata pryeri (Hampson, 1898) : Borneo, Java.
  • Amata ribbei (Röber, 1885) : Sulawesi.
  • Amata signata (Walker, 1856) : Java.
  • Amata stellaris (Snellen, 1895) : Sundaland.
  • Amata tenuis (Walker, 1856) : Sulawesi, Filipijnen.
  • Amata wallacei (Moore, 1859) : Java, Sumatra, Peninsular Malaysia, Borneo.
  • ...?...
Ik was begonnen om voor alle soorten uit dat lijstje links/foto's te zoeken, maar kom er slecht doorheen - niet dat het niet te vinden zou zijn, maar duurt wel effe ... zet alvast wat notities erbij en ga later wel weer verder, moet de komende dagen op stap.

Amata baiaea
?

Amata celebesa.
?

Amata derivata:
Mob - zal het niet zijn.


Amata dilatata:
Mob - zou heeeel misschien kunnen - maar wat er van de achtervleugel doorschemert lijkt niet goed. Ook de verspreiding niet echt.  Zelfde geldt voor zuster-soort A. egenaria.

Amata dohertyi
Is het niet, zie bijlagen (van hier en hier)

Amata exapta:
Mob - lijkt veel grotere open vlakken in vleugels te hebben?

Amata expandens:
Mob - zal het niet zijn.

Amata hueberni:
Als ik de foto's bekijk op papua-insects lijkt de configuratie van de vensters iets anders. Het plaatje op MoB is te klein. Dit zou de kleinste soort op Borneo moeten zijn. Helaas wordt geen afmeting gegeven. Mijn exemplaren hadden een lichaamslengte van een 12-15mm
Edit Hmmm. Ik heb me wat blind zitten staren op de foto bovenaan bij Papua Insects. Die mist het extra venstertje in de vleugel-apex, maar de andere foto's komen wel verrekte mooi overeen. Nou nog hopen dat die goed op naam zijn gebracht ...

Amata pfeifferae
?

Amata pryeri:
Mob - zal het niet zijn.

Amata ribbei
?

Amata signata
Zie ik er ook echt niet in. Zie bijlagen (van hier en hier)

Amata stellaris:
Mob - zal het niet zijn.

Amata tenuis
?

Amata wallacei:
Mob - zal het niet zijn.


Als ik in die oude Hampson blader kom ik ook nog allemaal plusminus gelijkende soorten (maar niks precies) tegen die in andere geslachten zitten (Ceryx, Trichaeta, Syntomis, ...). Markku heeft dat kennelijk ook nog niet helemaal uitgewerkt want hij voert op een aantal pagina's soorten uit Hampson op met de nadrukkelijke opmerking dat ze tegenwoordig wellicht anders heten.

Kortom - nog genoeg uit te zoeken  :wacko:


Hampson, George F. (1898) Catalogue of Lepidoptera Phalaenae in the British Museum, Vol.1 - Syntomidae. BHL-a,BHL-b; Plates Vols 1-3 BHL
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)