Onbekende vlinder op Bali, Indonesië (10)

Gestart door MJE, november 18, 2011, 15:36:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen in de rijstvelden van Ubud, Bali, Indonesië op 14 oktober 2011.
Ik denk dat het een Eurema blanda snelleni (Three-Spot Grass Yellow) is, maar ben niet helemaal zeker.
Wie weet het?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

MJE

Mark, ik denk toch dat het de Three-Spot Grass Yellow is. Ik las zojuist onderstaand artikel met foto's over de verschillen.
Zie: http://butterflycircle.blogspot.com/2009/04/grass-yellows-of-singapore-part-2.html
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Kzal zo eens gaan kijken. Die Grass-yellows zijn er in veel soorten en maten inderdaad!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#4
Hoi saampies,

Ik doe even mee - wordt dit alvast het "Grass Yellow" draadje :)

Als ik de twee pagina's volg op het door Mark Eising gelinkte blog dan zou ik inderdaad ook op de Three Spot uitkomen, en voor mijn beest hieronder ook.

Grass Yellows of Signapore - part 1
Grass Yellows of Signapore - part 2

Observatie 61854513 langs de route van Solo naar Sarangan, Java, Indonesië:
Eurema blanda - Three Spot Grass Yellow (Pieridae, Coliadinae); Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Eurema cf. blanda
Eurema blanda - Three Spot Grass Yellow (Pieridae, Coliadinae); Java, IDN
cc0/pd (Arp)
Eurema cf. blanda



De soort bestaat nog niet op observado. Welke bronnen worden geaccepteerd als referentie bij het aanvragen van nieuwe vlindersoorten?

P.S. Zou de site van Markku Savela een acceptabele bron voor de taxonomie zijn? De pagina voor Eurema is hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Hi Arp,

Jouw 2 foto's zijn volgens mij inderdaad ook de Three-spot Grass Yellow. De voorvleugel heeft duidelijk 3 vlekjes.
Jouw andere 2 vragen vind ik lastig te beantwoorden.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

#6
Volgens de hierboven al gelinkte Eurema-pagina van Markku Savela zou overigens de ondersoort snelleni niet op Bali en Java voorkomen, maar in plaats daarvan de nominale ondersoort Eurema blanda blanda.

Een klein probleem voor jouw beest van Bali is dan dat op de "Lesser Sunda Islands", waar Bali officieel ook bijhoort, de ondersoort Eurema blanda sanapati rond zou moeten fladderen. Aangezien Bali specifiek genoemd wordt voor E. b. blanda mag je denk ik aannemen dat je dit voor sanapeti moet interpreteren als de "andere" Kleine Sunda-eilanden - tenzij er ergens op Bali een duidelijke grens loopt tussen beide ondersoorten (hoe aannemelijk is dat? Niet heel erg denk ik).

Laffe/veilige keuze is eventueel om er - zeker voor Bali - voorlopig maar gewoon Eurema blanda (punt) van te maken  :angel: Ik zal de soort in elk geval eerst maar als zodanig aanvragen, bij behoefte kunnen later de diverse ondersoorten altijd nog worden aangevraagd.

Overigens moeten we naturlijk ook nog checken of het geen andere soort kan zijn, die niet in de sleutel voor Signapore staat. Die sleutel behandelt deze soorten:
Eurema andersonii andersonii (Anderson's Grass Yellow)
Eurema blanda snelleni (Three Spot Grass Yellow)
Eurema brigitta senna (No Brand Grass Yellow)
Eurema hecabe contubernalis (Common Grass Yellow)
Eurema sari sodalis (Chocolate Grass Yellow)
Eurema simulatrix tecmessa

Op Bali zouden voor moeten komen:
+Eurema hecabe c.q. ~ hecabe stankapura
- Eurema laeta  c.q. ~ laeta stigmatica  (foto) "Spotless Grass Yellow" ?
- Eurema tilaha c.q. ~ tilaha myria

Op Java zouden voor moeten komen:
- Eurema ada c.q. ~ ada varga (West-Java)
+Eurema andersoni c.q. ~ andersoni udana (West-Java)
- Eurema beatrix
+Eurema brigitta c.q. ~ brigitta drona
- Eurema lacteola - zie Distant, 1886
+Eurema hecabe c.q. ~ hecabe stankapura
+Eurema sari c.q. ~ sari sari
+Eurema simulatrix c.q. ~ simulatrix tecmessa
- Eurema tilaha c.q. ~ tilaha tilaha

(+/-: wel/niet in sleutel voor Signapore)

Heerlijk, zo'n insectenorde waarvoor je in elk geval dit soort dingen redelijk makkelijk enigszins betrouwbaar boven water krijgt - kost nog geen 10 minuten. Probeer dat maar eens voor Lieveheersbeestjes of nog erger, Pissebedden  :o

Neemt niet weg, dat je vervolgens dus nog wel moet gaan puzzelen hoe de gevonden soorten van elkaar te onderscheiden zijn. Laat ik nu even aan jullie over  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Goed van je Arp. Ik heb zojuist even flink gegoogled en kwam ook nog een andere lijst tegen met alle Eurema soorten: http://fr.wikipedia.org/wiki/Eurema. Ook die zegt dat E. blanda blanda op Bali voorkomt en E. blanda snelleni niet.

Ergens anders las ik ook nog eens de bevestiging van het laatste.

Overigens heb ik nergens iets kunnen vinden over de uiterlijke verschillen tussen de ondersoorten.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))


Arp

Citaat van: caliprobola op november 22, 2011, 10:31:04 AM
Een goede site voor alle holarctische witjes is www.pieris.ch / www.euroleps.ch, Eurema blanda staat er eveneens op vermeld.
Opvallend: Op de website "tropicleps.ch" van dezelfde maker staat die er niet bij ...  :huh:

Overigens valt me ook op dat ik op de foto maar twee celvlekken zie  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#10
Via Wikimedia Commons kom ik wat interessante dingen tegen.

Allereerst de Engelse naam "Spotless Grass Yellow" voor Eurema laeta, hetgeen goed aan lijkt te sluiten bij de diverse foto's die ik vind onder die naam - dus die is het niet, zeg ik dan maar.

Verontrustend zijn echter de foto's die ik hier vind voor Eurema lacteola ("Scarce Grass Yellow"?). Ze zijn PD dus ik zet ze hier alvast erbij - zal later kijken of er een goede manier is om ze op observado te krijgen, dan haal ik ze hier als attachment weer weg.

Waarom verontrustend? Deze heeft ook drie celvlekken  :-X  Is die determinatie fout of klopt het en hebben we dan voor Java (mijn foto's) inderdaad een probleem? Uit de beschrijving van Distant valt het niet af te leiden ...

P.S. Hmmm. Ook bij de simulatrix op BOLD zitten een paar beesten met 3 vlekken, maar ook andere. Volgens de sleutel voor Signapore zou dat dan niet kloppen en dit lijkt er meer op. Ik heb wel vaker, bij groepen die ik wel in kan schatten vreemde determinaties bij BOLD gezien (en correcties doorgegeven). Dit is duidelijk niet de beste bron voor betrouwbare vergelijkingsfoto's. Het is te hopen dat die beesten niet allemaal onder deze namen de DNA-database in gaan  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Het grote verscil met Eurema simulatrix is dat hij ook een grote bruine vlek (punt) heeft op de onderkant van de voorvleugel. De Eurema blanda heeft dat niet aan de onderkant.

Het is met name allemaal zo verwarrend omdat er nogal wat foute determinaties op het internet te vinden zijn.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Het zijn lastige krengen geloof ik ...

Citaat van: MJE op november 23, 2011, 09:17:36 AM
Het grote verscil met Eurema simulatrix is dat hij ook een grote bruine vlek (punt) heeft op de onderkant van de voorvleugel. De Eurema blanda heeft dat niet aan de onderkant.
Ik voeg hieronder nog kiekjes toe waarbij ik daarmee in de problemen kom. Ook als ik de E. blanda-pagina op euroleps.ch bekijk, gaat het mis - daar zijn ook blanda's afgebeeld met die bruine vlek.

Bij de beesten hieronder (obs: Kampung Naga, Java, Indonesië) dansten 2 (mannetjes?) om een zittend exemplaar (dame?) heen. Ik ga er maar even vanuit dat het dezelfde soort betreft en dat ze moeite deden de zittende (dame?) te verleiden (?) De "dame" heeft de bruine vlek, de "heren" niet. Helaas heeft de "dame" de vleugels zover over elkaar dat de celvlekken volgens mij afgedekt zijn (??), maar bij de bewogen plaatjes van de fladderende kereltjes zijn wel de drie celvlekken (blanda?) te zien.

Wat maken jullie van het tavereel? Met excuses voor de slechte platen  :rolleyes:


cc0/pd Arp
Eurema sp.
Kampung Naga, Java
 

cc0/pd Arp
Eurema sp.
Kampung Naga, Java
 

cc0/pd Arp
Eurema sp.
Kampung Naga, Java
 

cc0/pd Arp
Eurema sp.
Kampung Naga, Java
 

cc0/pd Arp
Eurema sp.
Kampung Naga, Java
 

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Hi Arp,

Ik zie inderdaad ook de 3 vlekken niet op jouw foto's. Ik vond echter wel dit artikel dat nogal indrukwekkend is

http://www.biology.sc.chula.ac.th/NHJCU/9-1/1.chariya%203.pdf.

Na lezing ervan, zou ik zeggen, op basis van de vorm van de bruine vlek op de vleugelpunt dat jouw vlinder de Eurema hecabe is. Maar het is nogal lastig hoor!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Martin Scheper

#14
 
Citaat van: MJE op november 29, 2011, 10:41:43 AM
op basis van de vorm van de bruine vlek op de vleugelpunt dat jouw vlinder de Eurema hecabe is.

Nee, gezien de hoeveelheid / vorm van het zwart op de voorvleugel is het geen E. hecabe. E. hecabe heeft nabij de voorvleugelpunt relatief veel zwart, dan naar beneden toe minder zwart en het verbreed weer verder naar onderen toe, en langs de rand van de achtervlelugel ook een smal zwart bandje. ( http://www.euroleps.ch/seiten/s_art.php?art=pier_hecabe ). Ook bij bijvoorbeeld de allerbovenste foto in dit topic is het zwart op de voorvleugel "doorschijnend" te zien en dat past niet bij E. hecabe.
Waarschijnlijk kom je toch uit in de buurt van E. blanda?
 
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Mark27

Moeilijk hoor! Een Australische vlinderdeskundige heeft bijgaande foto als Eurema hecabe gedetermineerd, is gemaakt op Timor in Juni 2010. Misschien ter vergelijk.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Martin Scheper

Het lastige is dat E. blanda verschillend is in geslacht: het mannetje heeft op de voorvleugel het zwart in een "geleidelijke" band, zoals bij de vlinder op de allerbovenste foto in dit topic en het mannetje (vliegend) bij de onderste serie foto's van Arp waarop steeds twee vlinders staan. Het vrouwtje heeft meer zwart en dat lijkt wat betreft vorm / patroon aardig op het zwart van E. hecabe. Dan ben je de onderzijde van de voorvleugel nodig (zie de link van Mark E. bovenaan), maar als die schuil gaat achter de achtervleugel gaat dat niet lukken.
Op basis van het mannetje kun je bij de onderste serie foto's van Arp E. hecabe uitsluiten, maar of het E. blanda is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen aangezien ik zo 1-2-3 niet weet of er meer soorten zijn met gelijkende mannetjes.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Arp

Citaat van: Martin Scheper op november 29, 2011, 14:16:38 PM
Waarschijnlijk kom je toch uit in de buurt van E. blanda?
Ja, dat was ook mijn idee. Op deze foto zie je volgens mij in alle onscherpte nog net de drie celvlekken, ik doe die er nog even in een grotere, opgepepte versie bij als bijlage.

Ik ga er vanuit dat het bij elkaar behorende mannetjes en vrouwtjes waren. De enige onzekerheid die ik nog heb is of er nog andere opties zijn met de drie celvlekken - ik had nog niet alle soorten doe Markku voor Java/Sunda noemt doorgeplozen...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)