Onbekende vlinder op Bali, Indonesië (5)

Gestart door MJE, november 18, 2011, 15:26:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

MJE

Aangetroffen in de buurt van Mount Batukaru, Bali, Indonesië op 18 oktober 2011.
Wie weet het?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Martin Scheper

Junonia iphita (  http://www.learnaboutbutterflies.com/Malaysia%20-%20Junonia%20iphita.htm ) of Junonia hedonia (http://butterflycircle.blogspot.com/2011/03/life-history-of-chocolate-pansy.html ).
Zelf stem ik voor J. hedonia, onder meer omdat de oogjes op de achtervleugel duidelijker zijn en niet in een "schaduw" liggen.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

MJE

Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Zonder cf. Ik heb begrepen dat de andere, J. iphita, veel donkerder van kleur is.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

De ondersoort van Flores (Junonia hedonia apollonia) is ook veel donkerder en minder rossig.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Leuke info Mark  :duim:

Voor de determinatie van de vlinder van MJE (mag ik het zo doen? Mark en MJE ?) is het natuurlijk belangrijker om te weten of er andere "dubbelgangerkandidaten" zijn die ook zo licht en rossig kunnen uitvallen als zijn beest (?)

Op de Junonia-pagina van Markku zie ik overigens geen subspecies specifiek voor Bali genoemd. Hebben jullie een suggestie voor de ondersoort voor deze?

Indien jullie - in het algemeen - bij de determinaties man/vrouw kunnen vertellen (mits er dus sprake is van sexueel dimorfisme) dan lijkt me dat ook nuttige info en kan ik het met een gepast symbooltje in de overzichten verwerken.

Ander puntje van aandacht: Om de belasting van de forumserver binnen de perken te houden vraagt Hisk nadrukkelijk of we als het enigszins doenlijk is de waarnemingen op observado in willen voeren en de foto's dan vanaf die server tonen.

Ik wil niemand ontmoedigen om snel/gemakkelijk een bijdrage te leveren en momenteel zijn de soorten ook nog niet allemaal beschikbaar op observado, dus ik ga er moeite voor doen om de soortenlijst completer te krijgen (aanvragen en/of kijken of ergens een importeerbare lijst kunnen opscharrelen). Indien je achteraf een waarneming invoert laat het dan even weten, dan ik de foto's van observado inwerken (in determnatietopic en in overzicht) en op het forum verwijderen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

  (Cramer, [1775])Philippines, Peninsular Malaya, Java, Enggano, ?Nias Papilio ida Cramer, [1775]; Uitl. Kapellen 1 (1-7): 66, pl. 42, f. C, D, TL: Java
?Precis? idamene Godart, 1819; Encyclopédie Méthodique. 9 (1): 315
Junonia hedonia ida ; [BMP: 159, pl. 23, f. 2]; [BOR, 278]
Bekand voor Java, wellicht ook bali??   http://ftp.funet.fi/index/Tree_of_life/insecta/lepidoptera/ditrysia/papilionoidea/nymphalidae/nymphalinae/junonia/index.html
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens