Indonesische Wantsen

Gestart door Arp, oktober 19, 2011, 01:34:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Ha Margreet,

Bedankt weer voor het meedenken. Het probleem met die "minimalistische gallerij" is natuurlijk dat het mogelijk een probleem is voor de diverse foto-auteurs als hun naam er niet permanent zichtbaar onder staat, maar pas zichtbaar wordt bij mouse-over.

Vandaag kreeg ik toestemming van Sabena Jane Blackbird om haar foto's van WATW (zie ook hier) erin te werken. Heb haar meteen gevraagd hoe ze over de tooltip-credits denkt.

@Mark & Jan: Hoe zien jullie dat?

Maar zelfs als iedereen het er nu mee eens zou zijn beperkt het je denk ik in het opnemen van extra beeldmateriaal van anderen, ook met "vrije licenties" die meestal minimaal (duidelijke?) naamsvermelding vereissen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: Mark27 op oktober 24, 2011, 11:28:58 AM
Ik heb nog niet echt tijd gehad om nog te zoeken maar gaat zeker gebeuren.
Je bent niets verplicht hoor ;) Ik vind het allang prachtig dat je met al die toffe foto's op de proppen komt  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Citaat van: Arp op oktober 24, 2011, 14:18:15 PM
Ha Margreet,

Bedankt weer voor het meedenken. Het probleem met die "minimalistische gallerij" is natuurlijk dat het mogelijk een probleem is voor de diverse foto-auteurs als hun naam er niet permanent zichtbaar onder staat, maar pas zichtbaar wordt bij mouse-over.

...

Maar zelfs als iedereen het er nu mee eens zou zijn beperkt het je denk ik in het opnemen van extra beeldmateriaal van anderen, ook met "vrije licenties" die meestal minimaal (duidelijke?) naamsvermelding vereissen.
Hallo Arp,

dan de naam van de fotograaf er wel bij, maar de rest (soortnaam enz.) pas bij het overmuizen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

harry60

Misschien is dit iets om voort te zetten in http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=146913.0 ???
Of een speciale groep voor maken ?
Nu is het vrij rustig op dit forum door de winter jaargetijde die er aan komt maar bij wat drukte komt elke keer dit bericht boven aan te staan in de lijst ??

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Jan van Duinen

Citaat van: Arp op oktober 24, 2011, 14:18:15 PM

@Mark & Jan: Hoe zien jullie dat?


Hoi Arp,

Mijn foto's mag je hiervoor gebruiken zoals je wilt. Foto's die ik voor mijn website gebruik of waarvan ik denk dat ik ze echt uniek moet houden lever ik niet aan zo simpel is dat.

Arp

Citaat van: MarKoHu op oktober 24, 2011, 14:27:22 PM
dan de naam van de fotograaf er wel bij, maar de rest (soortnaam enz.) pas bij het overmuizen.
Daar was ik zelf ook al op uitgekomen als beste optie. Kost wel meer code, maar het is een beter systeem om ook foto's van anderen op te kunnen nemen.

@Jan: Prima :) Als je op een goed ogenblik wat wantsen uit het gebied online hebt laat het even weten, dan zet ik een linkje.

@Harry: Ja, ik kan me voorstellen dat het storend is ;) maar ...
- Het gelinkte ding is een topic, geen subforum dus dat gaat niet werken.
- Geef me een weekje ofzo, dan is de storm hier ook weer over en komen er niet meer dagelijks nieuwe berichten bij.
- Als er later nieuwe berichten bijkomen, dan zijn dat waarschijnlijk ook nieuwe wantsen - leuk toch? Magtie ook weer een dag in zicht vinnik  B)

Het topic voor buitenlandse aanvragen werkt niet echt geloof ik - wordt over het hoofd gezien en alles in één topic is ook rommelig.

Misschien is het inderdaad een idee om er een subforum voor te maken, maar is het echt nodig voor die paar buitenlandse vakantiebeesten die per jaar langskomen? Ik vind het momenteel zelf nog niet echt storend (eigenlijk wel leerzaam) dat ze gewoon tussen de andere gevraagd worden. Bovendien - dan heb je zo'n forum, zul je zien dat meer dan helft van die aanvragen nog steeds in het "gewone" deel landt (en weer verplaatst moet worden, met een "VERPLAATS" topic achterblijvend in het gewone deel - ruimt ook niet echt op dan). En wat zijn Belgische waarnemingen dan? Ook buitenlanders? Hokjes, veel hokjes ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Uiteraard volg ik het ook, en vind het ook leuk eens andere wantsen te zien dan de NL soorten.
Je hebt ook gelijk dat het met de start van zo'n nieuw onderwerp, altijd iets meer word op gereageerd dan als het er even staat.
En nu, in deze rustige periode is het wel leuk om de winter zo door te komen.
Een subforum zou later misschien wel leuk zijn met diverse landen  :duim:

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Jan van Duinen

Citaat van: Arp op oktober 24, 2011, 15:10:29 PM

@Jan: Prima :) Als je op een goed ogenblik wat wantsen uit het gebied online hebt laat het even weten, dan zet ik een linkje.


Hoi Arp,

Ik bedoelde het eigenlijk in het algemeen en niet zo zeer op dit onderwerp, zoveel wantsen van Indonesië heb ik niet, de foto uit Flores die hierbij gaat geeft je mijn hele verzameling  :blink:
Bij deze foto sta ik niet geheel in voor de juiste kleur, het is een scan van een dia uit 1991

Arp

#38
Ha Jan,

Okay, helemaal duidelijk. Je bent productiever dan ik - mijn indowantsenverzameling staat nog steeds niet helemaal online ;)

Is dit zo ongeveer de grootste resolutie die je eruit kon peuteren, of zit er misschien nog een crop/rot wat strakker om de wantsen heen in (zodat ze op een thumb nog iets te herkennen zijn)?
Deze foto is ook tof - wie weet is de plant wel een clou - maar voor een thumb-overzicht zou een strakkere crop mooi zijn denk ik ...

Ik vind voor dit koppeltje deze "Graptostethus sp." en deze "Indet." en deze wel in de buurt komen. Op jouw foto zijn de voelers niet goed te herkennen maar bij het beest van Siam Insect Zoo wel en lijkt een Lygaeidae inderdaad aannemelijk. Heb behalve die twee, helaas nog geen andere met een naam erbij kunnen vinden.
 
Wantsen die qua kleurverdeling hierbij in de buurt komen zijn (voor zover correct op naam gebracht), maar het niet zijn denk ik:
Graptostethus servus (Lygaeidae)
Dasynus coccocinctus (Coreidae, Coreinae, Dasynini)
Euscopus rufipes (Pyrrhocoroidea)
Physopelta gutta (Largidae)

Eens opzoek naar info/checklist voor Lygaeidae voor IDN ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi Arp,

De plant zou wel eens giant milkweed kunnen zijn een overal in de tropen verspreide plant, die ook op de foto van je tweede verwijzing staat.
Nog even een poging tot vergroten gedaan, weet niet of het daar beter van wordt.

Arp

#40
Citaat van: Jan van Duinen op oktober 25, 2011, 09:44:55 AM
De plant zou wel eens giant milkweed kunnen zijn een overal in de tropen verspreide plant, die ook op de foto van je tweede verwijzing staat.
Dat bedoel ik dus ;D ik moet echt een kleer planten gaan leren  :rolleyes:
Die hele groep Lygaeidae rondom Lygaeus, Spilostethus, Graptostethus etc. zijn inderdaad "Milkweed bugs", dus dat klopt dan weer prachtig.

Nou de genus/soortnaam voor deze nog ;)
CiteerNog even een poging tot vergroten gedaan, weet niet of het daar beter van wordt.
Ik vind van wel, en al helemaal als thumb - bedankt hoor  :duim:

P.S. Irritant beest is dit zeg: Foto's uit Taiwan, Japan, Thailand en nu dus Indonesië die allemaal als twee druppels water op elkaar lijken (ik zeg: zelfde soort), maar ook duidelijk anders zijn dan de "bekende" Lygaeidae (Sp. hospes, Ly. kalmii. Gr. servus, Gr, varipunctus ...). Kennelijk een wants met een groot verspreidingsgebied, maar geen naam. Zul je zien dat als we een naam vinden dat er ook meteen 100 foto's komen drijven  :rolleyes:

Klad/Notities:
Even wat links verzamelen (straks mee verder - dit is een wilde verzameling - die zeker niet allemaal in IDN voorkomen!):
Aspilocoryphus fasciativentris (lijkt niet echt?)
Graptostethus apicalis (lijkt niet)
Graptostethus argentatus (ishetniet)
Graptostethus carpenteri (Afrika)
Graptostethus manillensis (lijkt niet)
Graptostethus electus (lijkt niet)
Graptostethus grandis (Afrika)
Graptostethus guigliai (Afrika)
Graptostethus ocellatus
Graptostethus pictus ()

Graptostethus cardinalis (lijkt niet)
Graptostethus septus (lijkt niet)
Graptostethus servus (lijkt niet) (EU) Azië
Graptostethus varipictus (lijkt niet) 
Haemobaphes concinnus (lijkt niet)
Lygaeus kalmii (lijkt niet)  USA
Lygaeus rivularis (lijkt niet)
Melanerythrus biguttatus (lijkt niet)
Melanerythrus mactans (lijkt niet)
Oncopeltus familiaris (lijkt niet)
Oncopeltus quadriguttatus (?)
Spilostethus decoratus (lijkt niet)
Spilostethus hospes (lijkt niet)
Spilostethus pacificus (lijkt niet)

Slater, James Alexander (1960-1995) A Catalogue of the Lygaeidae of the World 1964 1995
Aanvullng uit deze PDF
Pyrrhobaphus (Graptostethus) collaris Breddin, 1907 == Graptostethus quadrisignatus Distant, 1879
Graptostethus diffusus Walker, 1872 == Graptostethus incomptus (Herrich-Schaffer, 1847) (Lygaeus)
Graptostethus trisignatus Distant, 1879 == Graptostethus incertus (Walker, 1872) (Lygaeus)
Graptostethus dixoni => Aspilocoryphus dixoni (Distant, 1903)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Hoi Jan!!

Weet je nog waar op Flores je de dia gemaakt hebt?? Ben er benieuwd naar omdat ik tijdje op Flores heb gewoond. Ik hoor het graag.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Jan van Duinen

Citaat van: Mark27 op oktober 25, 2011, 12:20:13 PM
Hoi Jan!!

Weet je nog waar op Flores je de dia gemaakt hebt?? Ben er benieuwd naar omdat ik tijdje op Flores heb gewoond. Ik hoor het graag.

Mark

Hoi Mark,

Dat weet ik niet meer, we hebben toen een reis gemaakt Labuanbajo -Ruteng -Ende -Maumere.
Het kan overal onderweg geweest zijn. De volgorde van de dia's zegt ook niets want enkele insecten dia's zijn kennelijk als laatsten in het archief terecht gekomen.

Mark27

Oh jammer. Zal zeker een mooie reis geweest zijn. Ik heb in het Kelimutu NP gewoond dus was benieuwd of je ze daar toevallig gezien had!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

Hier nog eentje....... Er klein en slechte foto. Gemaakt op 8/10-2005.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

De eerste Miridae (lijkt me)  :duim:

Heb ik nog helemaal niet mee gepuzzeld  :rolleyes:  Eerst maar even de rest "wegwerken" ...

Heb de eerste pagina een beetje opgeschoond (zoals afgesproken).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Het ziet er mooi rustig uit Arp, en wat een schat aan informatie erbij!
Voor die site van Taiwan zou je Chinees moeten kunnen lezen. (Ik heb nog een aangetrouwd nichtje in China, misschien in de toekomst handig?)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Mark27

#47
Helemaal mee eens!! Heb er trouwens nog eentje....... Gemaakt in Kelimutu NP 22-6-2011.
Circa 5mm klein.

Mark



Antw. Arp (2011-10-27, 16:16):
Geinig  :duim: lijkt me een Vesbius (Reduviidae, Harpactorini). Eens opzoeken wat er in de buurt van IDN voorkomt van zulk spul ;)

Volgens deze checklist voor India komen in IDN (op Java) dus minimaal Vesbius purpureus en S. sanguinosus voor (maar wellicht nog meer, die niet uit India bekend zijn?)

(Foto)links: Flickr:h35312, whatsthatbug, postzegels,
Aardige PDF:
Das, S. Sam Manohar; Ambrose, Dunston P. (2008) Redescription, biology and behaviour of a harpactorine assassin bug Vesbius sanguinosus STÅL (Insecta, Hemiptera, Reduviidae). - Polish Journal of Entomology. Vol.77, pp.11-29. PDF
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Mark27

#48
En dit groepje van Kerstavond 2005. Kelimutu NP (weer....).

Mark



Antw. Arp (2011-10-28):
Die achterste is niet lekker te zien, maar ik denk dat de kans groot is dat het dezelfde zal zijn als de Reduviidae in dit berichtje van jou - daar was ik blijven hangen in de buurt van Cleptocoris?? cf. lepturoides??????.

Bij die voorste twee moet ik vanwege de kop/ogen meteen aan Oncocephalus denken (Reduviidae, Stenopodinae). Maar de schouders en wat brede achterlijfshabitus irriteren enigszins.

Volgens de hierboven al verlinkte checklist voor India (Das & Ambrose, 2008) zijn in elk geval Oncocephalus annulipes Stål, 1855 (foto's van type) en Oncocephalus impudicus Reuter, 1882 (type) uit Indonesië bekend, maar die zijn het niet. Op het web kom je wel foto's tegen die als "Oncocephalus assimilis" betitled zijn, waarvan sommige (sic :rolleyes: ) iets sterker ontwikkelde schouders lijken te hebben ( ) - maar ook niet helemaal zo sterk als jouw beesten.
Als ik kijk welke andere (genera van) volgens Das & Ambrose in IDN voorkomen (Canthesancus gulo, Isyndus, Pygolampis, Scipinia, Staccia diluta ...), dan zitten daar ook niet meteen betere kandidaten tussen. En deze waslijst Oncocephalus-soorten geeft te denken dat er wellicht nog een paar zouden kunnen zijn met sterkere schouders. Namen als O. borneensis en O. sarawakensis geven aan dat er ook meer zullen zijn die in het gebied voorkomen.

Ik zet dus ondanks de schouders toch in op Oncocephalus sp. - ben benieuwd wat de wantsenweters ervan denken :)
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

Als "we" nou toch Roofwantsen aan het tonen zijn, dan gooi ik mijn enige *hoest*foto*kuch* daarvan ook meteen maar in de groep  B)

Deze maakte onbedoeld een tussenlanding in het haar van een reisgenote en had eigenlijk ook geen tijd voor een fotosessie - was alweer verdwenen voordat ik goed en wel de camera erop gericht had...  :wacko:

Nabij Kediri, Java, IDN, augustus 2010. Circa 1cm. Heb nog niks kunnen vinden dat echt lekker in de buurt komt  :-\ 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark27

Dat zijn wel leuke dingen dat je ze zo tegenkomt onverwacht!
Beter een bewogen foto dan niets!
Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Arp

#51
Even een stukje huisvlijt dumpen voor ik in m'n mandje kruip ;)


© Sabena Jane Blackbird
Macroceroea grandis (F)
(Largidae)
Kaziranga NP, Assam, India



© Sabena Jane Blackbird
Macroceroea grandis (L4)
(Largidae)
Kaziranga NP, Assam, India
Dit zijn, met toestemming, twee foto's van Sabena Jane Blackbird (van WATW), genomen in Kaziranga NP, Assam, India (november 2008).

Het imago is destijds voor haar op naam gebracht als Odontopus binotatus Stål, 1863 (Pyrrhocoridae) door K.Gunathilagaraj, auteur van o.a. een Vlinderveldgids, maar volgens mij heeft deze zich vergist en moet het een Macroceroea grandis (Largidae) zijn. K.Gunathilagaraj (her)kent die soort overigens ook, dus het zal inderdaad een vergissing geweest zijn.

Voor de vorm, ter vergelijking: Odontopus binotatus Stål, 1863 (== Odontopus nigricornis Stål, 1861): =Type! - (als Probergrothius nigricornis)
Zie ook: Stål, C. (1863) Beitrag zur Kenntniss der Pyrrhocoriden - Berliner Entomologische Zeitschrift, Vol.7(3-4), pp..390-404. @BHL/PDF - Odontopus binotatus:p.393
Ik zeg: Die is het niet  B)

Alles wat ik voor Macroceroea grandis kan vinden schijnt aanzienlijk beter te passen. En ook voor het nimfje vind ik vergelijkingsmateriaal, waarom ik besloten heb voorlopig maar aan te nemen dat die er gewoon bijhoort.

Macroceroea grandis (Pyrrhocoroidea: Largidae)
Syn.: Lygaeus grandis Gray, 1832; Lohita grandis auct.; Macroceraia grandis Amylot & Serville; ... (meer)

Bij deze soort is er kennelijk sprake van nogal uitgesproken sexueel dimorfisme, getuige deze links/foto's: cop.

Ik had zomaar aangenomen dat de grotere beesten met het extreem verlengde achterlijf de dames zouden zijn, maar hier wordt precies het tegenovergestelde beweerd.

De soort is origineel in 1832 beschreven door Gray in het verzamelwerk "The animal kingdom arranged in conformity with its organization" van Cuvier (zie Tekst&Plt.92). Een iets mooiere plaat, van Guérin, vinden we even later in zijn "Iconographie du règne animal de G. Cuvier" (Tekst&Plt.56). In beide gevallen met het lange achterlijf. De beschrijving zal op basis van een collectie-exemplaar geweest zijn(?) en er wordt niet vermeld of het een man of vrouw betreft.

Stål noemt de soort in zijn "Enumeratio Hemipterorum (vol.1)" (1870:p.98) als Lohita grandis en geeft een lijst synoniemen, maar beschrijft ook meteen een nieuwe soort Lohita longissima, nota bene uit hetzelfde verspreidingsgebied. Zestig jaar later, in Horváth's "General catalogue of the Hemiptera. Fasc.3" (1929:p.35) is die deel van inmiddels een hele waslijst aan synoniemen. Maar niks over het dimorfisme.

Verder zoekend kwam ik deze pagina tegen (uit Sharp, 1899):
CiteerThe Oriental Insect Lohita grandis is one of the most remarkable of Bugs, the male of the Sumatran variety being over two inches in length, having enormously long antennae, and the abdomen extended to about twice the normal length, while the other sex is in the usual condition in these respects. The species is said to be injurious to the cotton-plant in India.
Dubbel interessant dus, want het geeft ook aan dat de soort in Indonesië voorkomt - tenminste, voor zover die "Sumatran variety" niet toch een andere soort blijkt te zijn(?)
Inderdaad dus de mannetjes die groter en "verlengd" zijn.

Over die Sumatraanse variant: Distant (1882) en Breddin (1901) spreken over een Lohita grandis var. sumatrana en Hussey heeft het in 1929 over een subspecies sumatrana (uit Sumatra en Borneo). Blöte (1931:p.101) noemt Macroceroea grandis voor de Filipijnen en Lawang (Oost-Java) en geeft "Ssp. Sumatrana" Dist. voor diverse locaties op Sumatra en ook deze recente info geeft sumatrana als ssp.
Dat ziet er allemaal naar uit dat "de soort" zowel in de standaard uitvoering, als ook in de variant/ondersoort sumatrana in Indonesië voorkomt.

Markant overigens dat de hierboven ergens genoemde longissima van Stål (uit India) ook als opvallend langer beschreven is en dat hier ook iemand opmerkt dat er binnen India opvallende verschillen in de lengte zijn. Dat geeft te denken dat er dus niet zozeer een puur geografische component in het spel is, maar misschien individuele variatie of hooguit van populatie tot populatie verschillende gemiddelden ofzo?

Ik houd het er maar op dat het inderdaad gewoon één soort is en dat ik de foto's uit India hier gebruiken kan om ook de Indonesische dieren te illustreren - tenslotte meldt Blöte die vorm ook van Java :)

Een paar van de gebruikte naslagdingensens:

  • Ahmad, Imtiaz; Schaefer, Carl W. (2001) Cotton Stainers and Their Relatives (Pyrrhocoroidea Pyrrhocoridae and Largidae) - In: Schaefer & Panizzi (eds.) Heteroptera of Economic Importance, Chapter 8 (pp.271–307). ISBN:978-0-8493-0695-2 info; pag.1
  • Amyot, Charles Jean Baptiste; Audinet Serville, Jean Guillaume (1843) Histoire Naturelle des Insectes. Hémiptères. Paris: Roret. Tekst:BHL/PDF / "Atlas"(platen):BHL/PDF - Lohita:p.266
  • Blöte, H.C. (1931) Catalogue of the Pyrrhocoridae in 's Rijksmuseum van Natuurlijke Historie. - Zoologische Mededelingen, Vol.14, pp.97-136. PDF - Macroceroea:p.101
  • Breddin, Gustavo (1901) Hemiptera Sumatrana, collecta a dom. Henrico Dohrn, enumerata et descripta a Gustavo Breddin. Pars II. - Entomologische Zeitung, Vol.62, pp.138-145. Stettin: Entomologischen Verein. BHL/PDF
  • Distant, W.L. (1882) Contributions to a knowledge of the Rhynchotal fauna of Sumatra - The Entomologist's monthly magazine, Vol.19, pp.156-160. BHL/PDF Lohita grandis var. sumatrana:p.158
  • Guérin Méneville, M.F.E. (1829-1838/44) Iconographie du règne animal de G. Cuvier, etc etc @BHL; Septieme Ordre - Les Hémiptères: p.343-381 M.grandis:p.346&Plt.56
  • Hussey, Roland F. (1929) Pyrrhocoridae. In: Horváth & Parshley (eds.) General catalogue of the Hemiptera. Fasc.3 BHL/PDF- Macroceroea:pp.34-35.
  • Lefebvre, Alexandre (1848) Reclamation adressée a M.M. Amyot er Serville, au sujet du nom de genre Macroceraia (Hémiplères-Hétéroptères) - Annales de la Société entomologique de France, Ser.2, Vol.6, pp.. BHL
  • Robertson, I.A.D. (2004) The Pyrrhocoroidea (Hemiptera - Heteroptera) of the Ethiopian region.PDF online; Met interessante intro over de taxonomische geschiedenis van de super-familie Pyrrhocoroidea.
  • Sharp, David (1899) Hemiptera or Bugs, Order IX. Hemiptera. - In: The Cambridge natural history, Vol.6; Insects Part.II: Hymenoptera continued (Tubulifera and Aculeata), Coleoptera, Strepsiptera, Lepidoptera, Diptera, Aphaniptera, Thysanoptera. Hemiptera, Anoplura. BHL
  • Stål, C. (1870) Enumeratio Hemipterorum, Vol.1 BHL/PDF Lohita:p.98
  • ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Aangetroffen in de rijstvelden van Ubud, Bali op 13 Oktober 2011. Hij was ongeveer 1,5 cm groot.
Wie weet wat voor wants het is?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

Hallo Mark,

Leuk dat je meedoet  :duim:




(c) Mark Eising
cf.
Dindymus sp.
?

(Pyrrhocoridae?)
Ubud, Bali, Indonesië
Dit zou naar mijn bescheiden lekenmening ook een Dindymus moeten zijn. Qua tekening van de membranen zittie zelfs dicht bij Dindymus rubiginosus, al lijkt daar dorgaans de apicale vlek groter/langer. Op Thaibugs staat een foto (met verkeerde soortnaam) met een vlek die er meer op lijkt en ook met een lichte band aan de basis van het halsschild (maar breder). Het is het allemaal net niet, maar ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat het wat anders zou zijn dan een Dindymus, dus ik stel voor om deze voorlopig maar Dindymus sp. te noemen?

Het geslacht Dindymus is in de regio kennelijk erg soortenrijk, met veel endemische soorten op de diverse eilanden die lang nog niet allemaal beschreven zullen zijn. Met name Jaroslav Stehlík & Zdeněk Jindra hebben kennelijk de laatste jaren het één en ander aan extra soorten gepubliceerd, o.a. ook van Bali, maar optisch zit deze daar niet bij (zie publicaties onderaan).

Misschien dat Berend er wat meer van kan maken?


Stehlík, Jaroslav L.; Jindra, Zdeněk (2008) New taxa of the Largidae and Pyrrhocoridae (Hemiptera: Heteroptera) from the Oriental Region. - Acta Entomologica Musei Nationalis Pragae, Vol.48(2), pp.611-648. ISSN 0374-1036 PDF o.a. diverse nieuwe Dindymus.

Stehlík, Jaroslav L.; Jindra, Zdeněk (2006) Five new species of the genus Dindymus (Heteroptera: Pyrrhocoridae). - Acta Entomologica Musei Nationalis Pragae, Vol.46, pp.21-30. ISSN 0374-1036 PDF

Stehlík, Jaroslav L.; Jindra, Zdeněk (2006) New species of Largidae and Pyrrhocoridae (Heteroptera) from the Oriental region. - Acta Entomologica Musei Nationalis Pragae, Vol.46, pp.21-30. ISSN 0374-1036 PDF

Stehlík, Jaroslav L. (2005) Largidae and Pyrrhocoridae collected by Alexander Riedel in Irian Jaya (New Guinea) from 1990 up to 1996 (Heteroptera). - Linzer biol. Beitr., Vol.37(2), pp.1719-1736. PDF

Zie voor meer publicaties over Pyrrhocoroidea bij het berichtje: Macroceroea grandis (Largidae)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. @Mark Eising : De "Unidentified Cockroach" (uit Thailand) op je website is ook een Wants - een Tessaratomidae. Zo te zien tamelijk vers uit de laatste vervelling gekomen en nog niet helemaal op kleur. Zou zomaar geslacht Tessaratoma kunnen zijn, maar dat is feitelijk puur geraden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Dank Arp, zowel voor de identificatie van de dindymus sp. als van de Thaise wants.
En natuurlijk veel succes met de Indonesische verzameling!
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

MJE

Arp, ik zag ergens anders op het forum dat je wellicht ook van plan bent om een separate pagina voor Indonesische vlinders te beginnen, al dan niet samen met Mark Schellekens.

Afgelopen oktober was ik op Bali en heb zo'n 65 verschillende soorten vlinders en motten gefotografeerd. Het op naam brengen is enorm lastig. Op 18 november jl. heb ik 18 voor mij onbekende vlinders op het forum "Butterflies outside the Netherlands" geplaatst maar heb nog geen enkele reactie ontvangen. Misschien wil jij er eens naar kijken.

Mocht je foto's willen hebben voor je nieuwe pagina, dan stuur ik je die graag.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Arp

#57
Citaat van: MJE op november 20, 2011, 11:23:58 AM
Arp, ik zag ergens anders op het forum dat je wellicht ook van plan bent om een separate pagina voor Indonesische vlinders te beginnen, al dan niet samen met Mark Schellekens. .... Mocht je foto's willen hebben voor je nieuwe pagina, dan stuur ik je die graag.
Dat is/was even een ideetje inderdaad en misschien komt het er ook nog van.

Maar ... ik heb altijd meer leuke ideetjes dan tijd ...  :rolleyes:

Deze pagina is meer een spin-off omdat ik, op zoek naar iets anders, per ongeluk ergens over gestruikeld was en even op een zijspoor afdwaalde en wat aannemelijke namen/opties voor een paar eigen Coreidae-foto's van Java gevonden had. Vervolgens het oude draadje van mcbud weer opgegraven, waar Mark Schellekens vervolgens ook met een Coreidae op de proppen kwam en toen raakte het balletje aan het rollen  :P

Ik ben geen Wantsenweter en al helemaal niet wat betreft exotische/Indonesische wantsen. Dingen uitpuzzelen kost dus gruwelijk veel tijd. Voor dit draadje heb ik behalve eigen kiekjes (een stuk of 5-6 soorten nog) ondertussen al een verzameling foto's van Sabena Blackbird en van Mark Schellekens liggen die nog uitgeplozen en vooral domweg nog geplaatst moeten worden - tijd, tijd.

Behalve de Vlinders ligt er ook het plan iets dergelijks te beginnen voor Lieveheersbeestjes. Daar zou ik uit eigen interesse en inmiddels verzamelde literatuur zelf iets meer mee kunnen, want ik ben ook bezig om een website over de LHBtjes van Java te ontwikkelen (er was naar mijn mening te weinig info over te vinden online). Ook dat werk vordert bijzonder traag  :'(  Een topic hier op het forum zou ik dan ook minder als "documentatie" (inclusief veel literatuur-verwijzingen) zien - want dat doe ik al op die website - maar meer als leuke fotoverzameling die (hopelijk) ook anderen stimuleert hun foto's op te graven en aan te leveren.

Qua Vlinders weet ik zelf echt helemaal niks - ik herken nog niet eens meer dan 4-5 Nederlandse soorten. Wel heb ik, net als jij, een aardige verzameling niet-gedetermineerde kiekjes van Java, maar ik heb maar heeeeeeel bescheiden pogingen ondernomen bij een paar ook een plusminus naam te vinden. Ik kan voor die groep dus inhoudelijk niks bijdragen.

Dat neemt niet weg dat het wel erg leuk/nuttig zou kunnen zijn om eens aan zo'n topic/overzicht te beginnen, al weet ik zo uit m'n hoofd niet eens of er niet al bestaande goede vlnderfotoprojecten voor de regio zijn.

Laat ik het zo formuleren:

Als er animo is, wil ik best zo'n vlindertopic starten en zegmaar het "technisch onderhoud" doen (thumbnail-overzichten flanzen, vraag-en-antwoord berichtjes samenvoegen etc.), maar de determinaties, of dappere pogingen daartoe, en het vinden van gerelateede info/literatuur etc etc moet dan hoofdzakelijk van anderen komen. Zelf zou ik het topic dan meer "misbruiken" om te kijken of er namen voor mijn (nacht)vlinders gevonden kunnen worden, dan dat ik zelf naar namen zou gaan speuren.

Mark Schellekens heeft zich wel met vlinders beziggehouden en ook al een eigen (klad-?)checklist (voor Flores?) samengesteld en kan de materie dus beter inschatten. Ik denk dat we in eerste instantie dan met een schuin oog naar hem zouden moeten kijken voor identificaties, maar misschien zijn er op het vlinderforum wel meer geïnteresseerden? Ik zal daar een balletje opgooien en het animo peilen.

Wat denkt Mark Schellekens? Zou je zin/tijd hebben om er wat mee te doen?

P.S. Balletje op vlinderforum
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MJE

Ik begrijp het probleem tijdsgebrek heel erg goed Arp!
Ik ben benieuwd hoe de animo is om een Indonesische Vlinderrubriek te starten en of Mark Schellekens ook geinteresseerd is. Mocht dat positief zijn, dan zal ik me eveneens inspannen om tot determinaties te komen en foto's aan te leveren.
Hartelijke groet,
Mark Eising (www.markeisingbirding.com (voorheen: www.markeisingbirding.nl))

Mark27

Ik ben zeker geïnteresseerd om foto's en gegevens aan te leveren. Heb toch wel zeker 40 vlinders van Flores in "actie" poses en daarnaast nog mijn persoonlijke verzameling vlinders van Flores op foto. Ik heb ook een vrij volledige vlinderlijst van Flores in excel-formaat.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens