nimfje

Gestart door charlottes, maart 02, 2010, 16:34:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

charlottes

Vandaag zag ik een nimfje van 2 á 3mm lang in de klimop ..  echt een mini ..ik dacht aan een cicade-nimf... hij sprong wel niet , liep gewoon weg ...

Natuurgroet van Charlotte.

Jorgen

Inderdaad een cicadenimf, en wel van een Issus sp.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

charlottes

Dank je wel Jorgen voor het reageren en de naam.
Mijn complimenten voor jouw foto's ...  heb even op je site gekeken...

Natuurgroet van Charlotte.

harry60

Vandaag kwam ik ook een nimf tegen, foto niet helemaal scherp en waarschijnlijk nog geen 2mm groot
Denk dat dit ook een Issus.sp is.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

charlottes

Wat leuk Harry...  het insectenseizoen is weer begonnen hè...  de cicade-nimf die jij zag , was  dus ook een mini...

Natuurgroet van Charlotte.

Arp

Citaat van: harry60 op maart 16, 2010, 21:13:56 PM
Denk dat dit ook een Issus.sp is.
Zal het niet de nimf van een Cixiidae zijn??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Uuhhhhhhhh ja Robert, dat zou ook best kunnen.  ???
Eigenlijk ben ik ook niet zo bekend met cicade, laat staan de nimfen.

Blijven lastig de cicades.
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Even terugkomend op de fotos va, charlotte, die lijken veel op de fotos die ik verleden jaar heb gemaakt van deze
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=77277.msg543415.html#msg543415

Die kwam uit op Issus sp. , maar waarschijnlijk een I. coleoptratus was.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

#8
Citaat van: harry60 op maart 17, 2010, 11:47:56 AM
Even terugkomend op de fotos va, charlotte
Ja, dattisunIssus, geen probleem - zo'n beetje de enige Cicadenimf die ik ook durf, maar de soort durf ik dan weer niet. Vanwege het enorme verschil in "algemeenheid" idd wel verreweg het meest aannemelijk dat het I. coleoptratus maar dat heeft niks met  weten(schap) te maken. Eventuele kenmerken heb ik voor de Issus-nimfjes nog niet uitgevogeld, maar ik heb meen ik Herbert wel eens een nimfje op naam zien brengen - weet dus alleen niet op basis waarvan.

Maar die nimf van Harry is duidelijk anders. Vergelijk hier (met antwoord van Herbert!) en/of hier eens.

P.S. Ik neem aan dat je die al kent, maar toch ....

Zenner, Gudrun; Stöckmann, Marlies, Niedringhaus, Rolf (2005) Preliminary key to the nymphs of the families and subfamilies of the German Auchenorrhyncha fauna.. Toffe nimfensleutel en beschikbaar als PDF (7MB)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

charlottes

Hi Arp en Harry,

Er zijn wat verschillen  zie ik ...  op  Harry's foto staat dus een  cixiidae .... 
zag vandaag weer eentje .. een Issus sp.  zo te zien ... 

Natuurgroet van Charlotte.

harry60

#10
De laatste lijkt me inderdaad ook een Issus sp.


Ik heb eens gekeken op de duitse forum die he vertelde en inderdaad mijn foto gaat meer naar de nimf Cixiidae.
Ik ga van de week nog eens verder zoeken en fotos maken.
Heb de pdf gedownload en ga die eens op mijn gemak doornemen.

Hartelijk dank robert

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: Pudding4brains op maart 17, 2010, 15:52:11 PMik heb meen ik Herbert wel eens een nimfje op naam zien brengen - weet dus alleen niet op basis waarvan.
Nou, dus ook niet zo enthousiast als ik in herinnering had: Zie dit draadje en deze. Dat was meer op basis van buikgevoel en in de wetenschap dat juist in het betreffende gebied I. muscaeformis ook veel voorkomt - al krijg je ook de indruk dat Herbert verwacht dat er iets van de witte voorhoofdstekening waarmee je volwassenen uit elkaar kunt houden ook op de nimfen herkenbaar zou kunnen zijn??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

charlottes

Nog steeds fascinerend die cicaden nimfen! Klein maar fijn hè !   en leuk om meer info over die aparte diertjes te lezen! Dank voor de linken Arp

Natuurgroet  van Charlotte.