Platybunus pinetorum ?

Gestart door Jan van Duinen, maart 21, 2011, 20:31:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52907296
Platybunus pinetorum gezien op 2011-03-20 te Boswachterij Odoorn
foto`s :




bij voorbaat dank Jan van Duinen

jvogels

Ik zou weer ja zeggen op basis van de foto's.

Jan van Duinen

Bedankt Joost,

Dit was een ander exemplaar dan de vorige keer.

Arp

Ha Jan,

Het moge duidelijk zijn dat je vorige geen toevallige éénling was  ;)

Persoonlijk zou ik het even op een onzekere houden, totdat een volwassen beest officieel gecontroleerd is (indien bevestigd dan dus deze ook op zeker). Gaat dus niet om twijfel t.a.v. Rilaena, maar omdat ik niet weet of en hoe juvenielen van de verschillende Platybunus zeker uit elkaar te houden zijn. Het zal vrijwel zeker op pinetorum uitkomen, maar met name bucephalus zou ook nog eens in NL kunnen opduiken.

Het terrein ziet er op het Google-kaartje uit als aanplant, kan dan kloppen? Dan zouden er zomaar (destijds) met geïmporteerde boompjes ook nog andere soorten kunnen zijn meegekomen ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi Arp,

Het bos is, zoals bijna alle bos in Nederland, aangeplant. Als de diertjes bij de aanplant zijn meegekomen, mag je zeker van een stabiele populatie spreken, het bos staat er schat ik een jaar of zeventig, er wordt op dit moment driftig in gekapt.

JohnvR

Mooi hoor! Ziet er toch wel heel erg uit als pinetorum. Ik denk niet dat het kwaad kan deze als zeker in te voeren, totdat het eventuele tegendeel bewezen is aan de hand van een volwassen exemplaar over een paar maanden. Ik ben ook wel benieuwd naar het biotoop. Op de Veluwe is vaak sprake van een gemengd bos met een rijke bosbes ondergroei, maar ik heb er ook wel gevonden op plaatsen met minder ondergroei en vooral blad op de grond, maar wel steeds in een redelijk oud bos.

Arp

Best kans dat de soort op deze locatie dan 70 jaar over het hoofd is gezien ... al is dat ook maar speculaas natuurlijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ha John,

Citaat van: JohnvR op maart 21, 2011, 20:48:30 PM
Ziet er toch wel heel erg uit als pinetorum.
Heb je al een keer uitgeplozen hoe die van bucephalus te onderscheiden is (de jonkies dus)? Ik heb er zelf nog niet veel naar gezocht ... is het te doen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi John,

Het is een bos complex met verschillende vakken. Het eerste exemplaar vond ik in een vak met Amerikaanse eik. De laatste zat langs het weggetje langs het bos in een oude wal langs het bouwland.

JohnvR

Citaat van: Pudding4brains op maart 21, 2011, 20:51:13 PM
Ha John,

Citaat van: JohnvR op maart 21, 2011, 20:48:30 PM
Ziet er toch wel heel erg uit als pinetorum.
Heb je al een keer uitgeplozen hoe die van bucephalus te onderscheiden is (de jonkies dus)? Ik heb er zelf nog niet veel naar gezocht ... is het te doen?

Nee, maar dat heb ik ook niet van al mijn exemplaren op de Veluwe gecontroleerd. Theoretisch zou je elk individu moeten controleren. Waar leg je de grens? Bij absolute zekerheid (bestaat dat?)? Bij dat je alles gedaan hebt wat je kon doen (maar is dat genoeg, waarom bijv. geen dna-sample?)? Ik werk graag met hypotheses die waar zijn tot een volgende hypothese aannemelijker gemaakt wordt.

JohnvR

Citaat van: Jan van Duinen op maart 21, 2011, 20:54:48 PM
Hoi John,

Het is een bos complex met verschillende vakken. Het eerste exemplaar vond ik in een vak met Amerikaanse eik. De laatste zat langs het weggetje langs het bos in een oude wal langs het bouwland.

Amerikaans eiken hadden we ook op de Veluwe, maar ook larix. Staan er bij jouw ook dennen in de buurt? De naam pinetorum slaat geloof ik op naaldbomen.

Jan van Duinen

Hoi John,

Het vak van de A.eiken grens aan een vak dennen. Tussen dit dennenvak en het weggetje staan weer enkele rijen eiken en af en toe een beuk.

Arp

#12
Citaat van: JohnvR op maart 21, 2011, 20:59:01 PM
dat heb ik ook niet van al mijn exemplaren op de Veluwe gecontroleerd.
Nee, dat snap ik, maar daar is de soort wel aan hand van volwassenen bevestigd - dan ligt het toch wel meer voor de hand dat de jonkies die daar gevonden worden ook tot die soort behoren.

Dit is een totaal nieuwe locatie. Er zijn wel argumenten te verzinnen waarom pinetorum waarschijnlijker is, maar er zijn ook argumenten te verzinnen waarom het ook wat anders zou kunnen zijn.

Maar het ging me meer om je manier van formuleren - die zou ik kunnen opvatten als "deze juveniel lijkt meer op pinetorum dan op bucephalus (of andere)". Vandaar ik me enthousiast afvroeg of je al meer wist :)

Mijn "cf. Platybunus" juvenieltjes uit de Franse Alpen waren duidelijk anders, maar ik heb er nog geen goede draai aan kunnen geven  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Citaat van: Pudding4brains op maart 21, 2011, 21:10:35 PM
Citaat van: JohnvR op maart 21, 2011, 20:59:01 PM
dat heb ik ook niet van al mijn exemplaren op de Veluwe gecontroleerd.
Nee, dat snap ik, maar daar is de soort wel aan hand van volwassenen bevestigd - dan ligt het toch wel meer voor de hand dat de jonkies die daar gevonden worden ook tot die soort behoren.

Dit is een totaal nieuwe locatie. Er zijn wel argumenten te verzinnen waarom pinetorum waarschijnlijker is, maar er zijn ook argumenten te verzinnen waarom het ook wat anders zou kunnen zijn.

Maar het ging me meer om je manier van formuleren - die zou ik kunnen opvatten als "deze juveniel lijkt meer op pinetorum dan op bucephalus (of andere)". Vandaar ik me enthousiast afvroeg of je al meer wist :)

Mijn "cf. Platybunus" juvenieltjes uit de Franse Alpen waren duidelijk anders, maar ik heb er nog geen goede draai aan kunnen geven  :-\

Tja, eenduidig formuleren is niet mijn sterkste punt. Meestal begrijp ik zelf wat ik wil zeggen  8) , maar soms vergeet ik in mijn enthousiasme na te lezen wat er staat  :-X . Je hebt natuurlijk gelijk dat het goed is er met een open blik tegenover te staan en niets uit te sluiten en ook dat bevestiging aan de hand van een volwassen dier belangrijk is. Zouden er nog meer oude stukken bos (of andere plaatsen) te vinden zijn waar ze misschien zitten, Brabant, Utrechtse heuvelrug?

JohnvR

Citaat van: Jan van Duinen op maart 21, 2011, 21:05:46 PM
Hoi John,

Het vak van de A.eiken grens aan een vak dennen. Tussen dit dennenvak en het weggetje staan weer enkele rijen eiken en af en toe een beuk.

Ah, toch ook weer naaldbomen. Ik vind het sowieso weer een erg toffe waarneming  :duim: .

JohnvR

Op de Veluwe zien ze er al weer behoorlijk groot uit, misschien al wel volwassen? Tijd om weer een Drentse op te snorren?


Jan van Duinen

Hoi John,

De laatste tijd geen hooiwagens van deze soort gezien. Indrukwekkende foto trouwens.  Wel Nemastoma lugubre.  Zal morgen weer eens op zoek gaan, zitten de grote/volwassenen ook onder afgevallen takken of moet ik die anders zoeken?

Arp

Citaat van: Jan van Duinen op april 18, 2011, 20:06:54 PM
zitten de grote/volwassenen ook onder afgevallen takken of moet ik die anders zoeken?
Nee die zitten idd open en bloot wat hoger in de vegetatie, vaak op boomstammen, maar ook gevonden op takken wat hogerop. Geen idee of ze echt hoog ook nog zitten (niet in de bomen geklommen) maar onderaan tot boven oog/armhoogte. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Bedankt Arp,

Zal morgen mijn best doen en het wat hogerop zoeken.

JohnvR

Zoiets bijv.

Jan van Duinen

Bedankt John,

Denk dat ik nu tenminste weet waar ik moet kijken.

Jan van Duinen

Helaas twee uren in het bos gezocht en geen hooiwagen gezien, geen enkele soort.

JohnvR

Hallo Jan,

Bijzonder spijtig dat het niet gelukt is. Als het goed is zitten ze er nog wel een maandje, dus wellicht een volgende keer.

Vriendelijke groeten,
John

Jan van Duinen

Hoi John,

Ik kom nog wel eens in het bos, is 50 meter lopen ;)

Henk Soepenberg

Hallo hooiwagenvrienden,

Volgens mij zitten ze ook tussen Gelderland en Drenthe!  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

Jan van Duinen

#25
Het is gelukt, op een eenzaam eikenboompje tussen de sparren, vijf hooiwagens, op een hoogte van tussen de 1,6 en 1,9 meter.  Twee waren pas verveld en enkele moesten denk ik nog vervellen.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53679695
Platybunus pinetorum gezien op 2011-04-21 te Boswachterij Odoorn
foto`s :













jvogels

Citaat van: Henk Soepenberg op april 21, 2011, 09:04:58 AM
Hallo hooiwagenvrienden,

Volgens mij zitten ze ook tussen Gelderland en Drenthe!  ;D

Foto's graag?

jvogels

Citaat van: Jan van Duinen op april 21, 2011, 10:14:22 AM
Het is gelukt, op een eenzaam eikenboompje tussen de sparren, vijf hooiwagens, op een hoogte van tussen de 1,6 en 1,9 meter.  Twee waren pas verveld en enkele moesten denk ik nog vervellen.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53679695
Platybunus pinetorum gezien op 2011-04-21 te Boswachterij Odoorn

Ze lijken mij allemaal nog niet volwassen, maar al wel een paar stadia verder.

Henk Soepenberg

#28
Citaat van: jvogels op april 21, 2011, 12:24:04 PM
Foto's graag?

Okay, hier zijn een paar foto's. :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

JohnvR

@ Jan. Gaaf hoor. Toch wel tof dat je ze zo snel al weer gevonden hebt. Die bovenste is overigens een Rilaena triangularis als ik het goed zien. Mooie foto's ook. Ik heb eigenlijk geen idee hoe je aan het uiterlijk van een Platybunus kunt zien dat ze volwassen is (het zijn allemaal vrouwtjes namelijk). De grootte lijkt me in ieder geval een aardig kenmerk. Zogezien lijkt de onderste misschien al zo ver te zijn?

@ Henk. Gaaf hoor. Hoe heb je ze gevonden? Was je er bewust naar op zoek of liep je er bij toeval tegenaan? Was het in een oud bos en in welke gebied? Ga je de waarneming invoeren?

@ Allen. Het lijkt me belangrijk om definitief vast te stellen of om P. pinetorum gaat of wellicht toch een andere soort platybunus soort, misschien ook voor die van Anne Krediet uit Limburg? Dat gaat denk ik door een exemplaar te verzamelen en op te sturen naar Hay, tenzij Hay er op basis van de foto's al een uitspraak over kan doen. Ik lees in het boekje van Hay dat de vorm van de palp en de plaatsing van bepaalde tanden op de palp belangrijke determinatiekenmerken zijn.