Stinkend smeer

Gestart door Violet (en Remco), oktober 30, 2010, 23:36:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Misschien is het al lang bekend, maar wij hadden het nog niet eerder gezien: nachtvlinders op Stinkzwammen.

Gisteravond tijdens een smeercontrole ook een paar Stinkzwammen bekeken en zowaar, er zaten 2 Bosbesuilen (Conistra vaccinii) te smikkelen  ;D

Blijkbaar trekt dat enorm stinkende goedje dus niet alleen vliegen aan. Maar geloof ons, je kan beter fotograferen bij smeer dan boven een stinkzwam... Die lucht  :o 
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Willem Oosterhof

Hoi Remco & Violet,
Leuk dat jullie dit even laten weten, ik heb het zelf nog nooit opgemerkt.
Voortaan zal ik ook eens opletten.
Bedankt, Willem
Vriendelijke groet,
Willem Oosterhof
Mijn foto's van waarnemingen in Nederland en het buitenland:
http://waarneming.nl/user/photos/41867
http://waarnemingen.be/user/photos/41867
http://observado.org/user/photos/41867

Violet (en Remco)

Neem dus wel een wasknijper of watten mee  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Elachista

Wat een leuke ontdekking!

Voor zover ik weet is de Phallaceae (stinkzwammenfamilie) de enige familie binnen het schimmelrijk die een dergelijke sporengelei ontwikkelt. De meeste sporen worden geproduceerd, om verspreid te worden via de wind, als parasiet of via de poten van andere dieren (zoals de draadknotszwam, daar ze vaak aangeraakt worden zonder dat iemand er bij stilstaat gezien de zwammen nogal onopvallend zijn).

Deze paddestoel heeft het gelei met als doel dat dit als voeding wordt opgenomen door verscheidene insecten, op de eerste plaats vliegen, maar daarna ook kevers (vanzelfsprekend, aaskevers). Deze sporen worden opgenomen door het insect, en elders via uitwerpselen gedropt waarna de spore weer de kans krijgt tot een mycelium (fundamentele basis van de zwam) uit te groeien.

Wat werkelijk uniek is, is dat jullie nu ontdekt hebben dat ook Conistra vaccinii behoort tot de insecten die schuldig zijn aan het verspreiden van deze stinkzwam. Ik heb even rondgezocht, maar althans via internet kan ik niet vinden dat er überhaupt vlinders zijn die ooit foeragerend waargenomen zijn op zwammen. Wel is natuurlijk bekend, dat er tal van vlinders zijn die in symbiose leven met schimmels. Dat zijn onder andere aardig wat Tineidae, maar ook enkele Noctuidae en Pyralidae.
Wat dat betreft, gefeliciteerd!!
Groet,
Tymo

Violet (en Remco)

Goh, verrassend!

Weer leuk nieuws voor onze Vlinderwerkgroep, dat wordt een stukje schrijven  :P
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

acherontia

Erg leuke waarneming hoor en fantastisch gedocumenteerd met de ondersteunende foto! Ik heb wel vaker uiltjes op paddenstoelen gezien, maar ook gewoon op rottend hout, eikels, rozenbottels en dergelijke. Uit mijn hoofd meen ik dat Mark Young dit fenomeen wel omschrijft in het zeer leuke boek "The Natural History of Moths"; overigens een boek met heel veel leuke wetenswaardigheden over nachtvlinders. Zelf heb ik nog nooit uiltjes (vlinders) op stinkzwammen gezien.

Jeroen