Mogelijke Northern Harrier

Gestart door Stijn E., september 26, 2010, 12:43:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Gisteren tijdens het trektellen op telpost Westdijk hadden we een Blauwe Kiek die heel eventjes wat spannend leek, maar het bleek 'gewoon' een Blauwe. Daardoor kregen we het echter over een 'Blauwe Kiek' die daar gezien was, maar die eerst ingevoerd was als Grauwe. Een admin corrigeerde dit vervolgens, maar als ik eens naar de foto's kijk (had ze nog niet eerder gezien) dan valt me toch wel op dat dit niet zomaar een juveniel Blauwe Kiek is! Ze heeft weliswaar 5 handpentoppen, maar de roodbruine onderdelen passen volgens de ANWB en de Gensbol toch niet echt op juveniel Blauwe. Ben wel benieuwd wat anderen ervan denken ;)

http://waarneming.nl/waarneming/view/50153985
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

#1
Ik schrok hier toch wel een beetje van, daarom Stijn gevraagd dit topic aan te maken. Als ik de nieuwe Van Duivendijk doorlees, kom ik geen kleden van blauwe kiek tegen met zulke (schijnbaar) ongetekende, oranjeachtige onderdelen. Bij hudsonius echter ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Topic toch maar even verplaatst naar algemeen onderdeel Vogels, en topictitel aangepast. Ook de grote witte stuitvlek, contrasterend met de behoorlijk donkere bovendelen lijken pro onvolwassen Northern Harrier Circus circus hudsonius
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Boeiende vogel! Kijk bijvoorbeeld ook naar het grote contrast tussen de donkere kop en de oranje-achtige (idd weinig getekende) onderdelen. Kleur doet meer denken aan Steppekiek, iets dat pro Northern Harrier is. Gaaf ding! Ook de basis van de ondervleugels vind ik donker, maar daar kan ik weinig over zeggen aan de hand van deze foto's.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Meer foto's gevraagd, zal ook even een topic op BirdForum aanmaken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Vraag event ook bestaande foto's wat lichter te maken (die lichte lucht zal me boeien, het gaat om de vogel).
Is bekend of Northern Harrier ook elders in Europa ooit is gezien (ik weet het niet); in de VS vrijwel iedere trip gezien, vrij algemeen daar.

Gr, Phil


Jarinka

Ik heb beide foto's uitvergroot en opgelicht zodat de kleuren wat beter te zien zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Hmm, het aantal donkere bandjes op de handpennen wijst toch meer richting gewone blauwe, en ook de onderdelen zijn wellicht meer gestreept ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Ik zie nog steeds te weinig details, maar behalve wat Vincent al opmerkte over bandering ondervleugels, mis ik ook de lichte boa. Vooralsnog ga ik voor Blauwe Kiek.
Misschien de originele foto's even goed bewerken en die nog eens posten. Het leesvoer van Ian is trouwens de moeite waard (maar wel even door het geleuter heen lezen).

Gr Phil

Christian

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 26, 2010, 13:25:11 PM
Is bekend of Northern Harrier ook elders in Europa ooit is gezien (ik weet het niet); in de VS vrijwel iedere trip gezien, vrij algemeen daar.

Gr, Phil

Scilly 1982 -1983.
Maar afgezien van de lak aan streping is hier toch niet idioot veel mis mee voor een Blauwe Kiekendief...
Christian Brinkman

frankneijts

Ik zie hier eerlijk gezegd ook een gewone jonge Blauwe Kiek in waarbij alleen de streping op de onderzijde nogal beperkt lijkt te zijn maar dat is niet abnormaal. Zie ook Gensbol blz. 284 (niet goed gekeken Stijn?) en Forsman plaat 200 (blz. 192). En de "streepjes-code volgens Garner" op de eerste 3 handpennen sluit hudsonicus definitief uit....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op september 26, 2010, 15:53:07 PM
Ik zie hier eerlijk gezegd ook een gewone jonge Blauwe Kiek in waarbij alleen de streping op de onderzijde nogal beperkt lijkt te zijn maar dat is niet abnormaal. Zie ook Gensbol blz. 284 (niet goed gekeken Stijn?) en Forsman plaat 200 (blz. 192). En de "streepjes-code volgens Garner" op de eerste 3 handpennen sluit hudsonicus definitief uit....

Nouja, ik vond de kleur van de originele foto toch te roodbruin in vergelijking met die plaat.
Maar van de foto bewerkt door Jarinka raak ik alweer minder in shock ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Norman

Neemt niet weg dat die blauwe kiek ook gewoon een prachtvogel blijft! Mooie waarneming Stijn!  :duim:

Stijn E.

Citaat van: Norman op september 26, 2010, 21:21:01 PM
Neemt niet weg dat die blauwe kiek ook gewoon een prachtvogel blijft! Mooie waarneming Stijn!  :duim:

Niet zelf gezien hoor, maar de waarneming viel me dus alleen op ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog