poeder of alg

Gestart door Sjors, maart 20, 2010, 18:09:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Vanmiddag zo'n 10 zakdragers gevonden en is het de vraag of het de poederzakdrager - Narycia duplicella of zeldzamere  algenzakdrager -  Dahlica lichenella is.

De zak is ongeveer 7mm

Gevonden op een muur in de Groene ster te Leeuwarden 

Mogelijk later nog wat betere foto's maken
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Dat lijkt me zeker lichenella. Probeer ook wat te verzamelen, leuk om uit te kweken (en...ik heb alleen wijfjes op alcohol in de collectie, geen mannetjes  :-\ dus misschien heb je eens een aanvullend mannetje  ;D )
Groet,
Tymo

zakdrager

Narycia duplicella

Henk

Elachista

Door dat spleetje in het nekschild? Dat zie ik inderdaad niet echt terug bij lichenella, maar de zak is wel weer heel anders. Op basis van rups dan toch maarrrrr dupli!  ;D
Groet,
Tymo

Sjors

Dank Tymo en Henk, of Henk en Tymo  :D
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

zakdrager

Niks is zeker bij zakdragers, het is bijna altijd een combinatie van gegevens die tot een determinatie leidt (en je zit snel fout). Ik kwam tot duplicella omdat:
- het rupsen zijn en lichenella eigenlijk al verpopt zou moeten zijn (hoewel het dit jaar door de lange winter nog wel mogelijk is dat dat verlaat is)
- de zakjes wel 'algen'-zakjes zijn/lijken maar de rups net begonnen is met bekleden van de zak met poederkorstmos. Dat doet lichenella niet maar het is heel normaal voor duplicella.

Henk


Sjors

18:09 Huize  Sjors 

Oh!!!  ;D :o

Eerst even boodschappen doen. Tot later....
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Maar duplicella heeft toch gevleugelde wijfjes?  ;D

Oftewel, kan je dat wijfje anders eens in een bakje met gaatjes buiten zetten? Misschien komt er een mannetje op af! En als ze dood is...dan mag je haar wel in een bodempje water zetten (met wat alcohol is handig) en de zak + pophuls apart bewaren dat ie niet stuk gaat; dan wil ik hem wel ophalen of je mag d'r afleveren bij t Natuurmuseum (zeg even wanneer) want dan zie ik 't daar wel. Dan valt misschien de 2e lichenella voor FRL te bevestigen.
Groet,
Tymo

Sjors

Hoi Tymo,

ik heb alleen maar wed. Joustra en bier  :P  (en koffie natuurlijk)
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Oh, bier werkt ook wel goed! Doe je d'r daar in  ;D (serieus, het is een optie!) maar mik d'r niet in een heel flesje want dan is het zoeken geblazen.
Groet,
Tymo

Sjors

#10
Een levenloos vrouwtje in het bier gedaan en de resterende vier levende dames hebben een tijdje op het balkon gestaan maar weinig animo van de mannen. Misschien zal de wind ze parten spelen. Overigens hangen er wel meer van deze zakdragers aan de muren van het sluisje in de Groene ster. Ben je morgen ook in Leeuwarden? Dan zal ik zo vroeg mogelijk (wanneer is het eigenlijk open) alles afleveren bij het Natuur Fryslan Museum.
http://www.natuurmuseumfryslan.nl/museuminfo.php
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Wat is dit nu weer? Eitjes?

Een onbevlekte ontvangenis  :rolleye:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Ja, eitjes...zonder bevruchting  :P Je hebt er meer zie ik, zal ik morgen maar komen  :duim: Ownee het is pasen. Dan zijn dit natuurlijk PAASEIEREN
Groet,
Tymo

zakdrager

Nou, daar zat ik dus weer gruwelijk fout. Weer wat geleerd. Nooit eerder lichenella's gezien die zich (ook) met poederkorstmos gingen bekleden. Gelukkig had ik al gezegd dat je snel fout zit..........

Henk

Sjors

Als je ze vandaag al wilt hebben dan sta ik om 2 uur voor Aqua Zoo, of het veldje tegenover de ingang. 
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

Archh dat lees ik nu pas  :o Maar met de fiets red ik dat al niet meer op en met de bus wordt dat 14:38 uur. Misschien dat we vanavond anders kunnen smeren?  :P
Groet,
Tymo

Sjors

Ik ben bang dat er teveel wind staat om te smeren. Laten we volgende week maar eens tussen de middag afspreken.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Tymo, het is nu bij het Natuur Fryslan Museum af te halen  :o
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Elachista

 :duim: zie ik 't daar wel.
Groet,
Tymo